Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-26, 14:54
  #1
Medlem
Hej! Skall köpa bil nästa vecka för 140 000. Min sambo kmr betala 40% alltså 56 tusen i kontant och jag resten. Jag kommer dock stå som ägare. Vilket skriftligt avtal gäller vid sådana här situationer? Vill skriva att när vi säljer bilen, kommer bilens värde delas upp i 60/40 %. När är ett skriftligt avtal giltligt? Räcker det att skriva avtalet och ta en bild på oss två när vi står jämte och håller uppe det? Tips på mall eller måste man kontakta jurist. Mvh
Citera
2017-05-26, 15:35
  #2
Medlem
GamlaSmaalands avatar
Dumt.
Bättre din sambo lånar dig pengarna. Upprätta lånehandling.
Citera
2017-05-26, 17:04
  #3
Medlem
studioxswes avatar
Nån måste ju äga bilen.

Självklart ska ni ha ett avtal, om ni är osäkra på om ni litar på varandra kan ni be en tredje person vittna.
Är ni osäkra fråga en jurist.

Sambolagen gäller tyvärr inte här, vilket annars hade varit bra.
Citera
2017-05-26, 17:56
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Nån måste ju äga bilen.

Självklart ska ni ha ett avtal, om ni är osäkra på om ni litar på varandra kan ni be en tredje person vittna.
Är ni osäkra fråga en jurist.

Sambolagen gäller tyvärr inte här, vilket annars hade varit bra.

Kan man bara skriva ett avtal sen skriva under och ta en bild när vi handskar på d?
Citera
2017-05-26, 18:45
  #5
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ermal123
Kan man bara skriva ett avtal sen skriva under och ta en bild när vi handskar på d?

Klart man kan, men om det tillämpats vid någon domstol? Ingen aning. Men om man kan läsa båda avtalet, se era signaturer, se att ni båda är i samma bild så kanske
Citera
2017-05-26, 20:23
  #6
Medlem
Inaniss avatar
Det ni ska ha är ett samägaravtal. Det är era namnteckningar som gör det bindande inte att ni tar en bild. Namn och datum är det viktiga, är ni lite oroliga så ta in en extra person som bevittnar det när ni skriver på.

https://www.motormannen.se/radgivnin...en-hur-gor-vi/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback