Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-26, 14:06
  #1
Medlem
Rickuzs avatar
Det allra första resultatet som dyker upp när man googlar efter t.ex 'Canabis Sverige' (eller någon annan sökning som har med gräs i Sverige att göra), är en propagandasida, fylld till bredden med negativa texter / uttalanden om Cannabis. Det är inga gigantiska felaktigheter som presenteras på sidan, men nästan allting är skrivet med en negativ klang, helt klart menad att ge folk en negativ syn på gräset.

Det står att sidan 'inte engagerar sig i debatten om legalisering', men det ju är exakt vad dom gör. Förmodligen är det tänkt att folk ska hålla med och gilla Sveriges nuvarande förbud, efter att ha läst igenom sidan.

Notera att resultatet är märkt med "Ad", vilket betyder att sidan betalar Google för att få hamna längst upp. Vem ligger bakom detta, och varför betalar dom Google för att detta ska dyka upp som toppresultat? Är det statligt eller är det någon fristående grupp?

Jag vet inte hur länge den här sidan har betalat Google, men åtminstone under några veckors tid.

Edit: Här är sidan som kommer upp hos Google. https://www.droginformation.nu/canna...OK_hoCUqrw_wcB
__________________
Senast redigerad av Rickuz 2017-05-26 kl. 14:28.
Citera
2017-05-26, 14:18
  #2
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickuz
Det första resultatet som dyker upp när man googlar efter t.ex 'Canabis Sverige' (eller någon annan sökning som har med gräs i Sverige att göra), så får man upp en propagandasida, fylld till bredden med negativa texter om Cannabis. Det är inga större felaktigheter som presenteras på sidan, men det mesta är skrivet med en negativ klang, helt klart menad att ge folk en negativ syn på gräset.

Notera att resultatet är märkt med "Ad", vilket betyder att sidan betalar Google för att få hamna längst upp. Vem ligger bakom detta, och varför betalar dom Google för att detta ska dyka upp som toppresultat? Är det statligt eller är det någon fristående muppgrupp?

Vet inte hur länge den här sidan har betalat Google, men åtminstone under några veckors tid.

Edit: Här är sidan som kommer upp hos Google. https://www.droginformation.nu/canna...OK_hoCUqrw_wcB


Brukar inte posta längre utan mest läsa men sånt här gör mig irriterad. Fru graaf verkar vara rätt tom i pallet.
Läs bara
http://www.snilletjohan.se/2015/12/1...nformation-nu/
Finns massor med mer skit om dom och henne men det mesta är länkat i bloggen..
Fy fan. Religiösa människor.....

Hon driver 6 stycken sidor med samma ämne. www.spicedrog.se driver hon tillsammans med Peter Larsson som är en fullfjädrad Scientolog så du kan ju tänka dig...... :sick:

Edit: Ett sätt att vara störiga mot dom är att använda deras #isaynodrugs på twitter mot dom.....men jag är för gammal för twitter
__________________
Senast redigerad av fuska 2017-05-26 kl. 14:25. Anledning: nytt forum med eddit funkar fan inte ändå.
Citera
2017-05-26, 14:28
  #3
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickuz
Det allra första resultatet som dyker upp när man googlar efter t.ex 'Canabis Sverige' (eller någon annan sökning som har med gräs i Sverige att göra), är en propagandasida, fylld till bredden med negativa texter / uttalanden om Cannabis. Det är inga jättestora felaktigheter som presenteras på sidan, men det mesta är skrivet med en negativ klang, helt klart menad att ge folk en negativ syn på gräset.

Det står att sidan 'inte engagerar sig i debatten om legalisering', men det ju är exakt vad dom gör. Förmodligen är det tänkt att folk ska hålla med och gilla Sveriges nuvarande förbud, efter att ha läst igenom sidan.

Notera att resultatet är märkt med "Ad", vilket betyder att sidan betalar Google för att få hamna längst upp. Vem ligger bakom detta, och varför betalar dom Google för att detta ska dyka upp som toppresultat? Är det statligt eller är det någon fristående grupp?

Jag vet inte hur länge den här sidan har betalat Google, men åtminstone under några veckors tid.

Edit: Här är sidan som kommer upp hos Google. https://www.droginformation.nu/canna...OK_hoCUqrw_wcB
Dessa ställen har väl en budget för reklam som många andra såna här.
Så är väl inget konstigt att det hamnar överst.

Men sen kan man fråga sig varför man låter sån skit ens få ligga där.
Är det någon som testat och fråga hur det går med rymdskeppen till en scientolog?
Den ligger på en bucketlist för mig
Citera
2017-05-26, 15:25
  #4
Medlem
Lustigt. När jag googlade 'cannabis i sverige' kom den sidan på plats 54.
Citera
2017-05-26, 16:00
  #5
Medlem
Jellohs avatar
Jag tycker också att det dyker upp en stor del cannabis-negativa konton här mer än för 10 år sedan i nästan varje tråd med haschpsykossvammel. Men det kan ju också vara så att generation snöflinga är rätt känsliga för att vissa saker, tom. cannabis kan kännas lite obekvämt ibland. Vi red liksom ut det om det blev för mycket men de yngre kräver medicin mot panikångest med efterföljande terapi i 10 år.
Citera
2018-01-04, 08:25
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickuz
Det allra första resultatet som dyker upp när man googlar efter t.ex 'Canabis Sverige' (eller någon annan sökning som har med gräs i Sverige att göra), är en propagandasida, fylld till bredden med negativa texter / uttalanden om Cannabis. Det är inga gigantiska felaktigheter som presenteras på sidan, men nästan allting är skrivet med en negativ klang, helt klart menad att ge folk en negativ syn på gräset.

Det står att sidan 'inte engagerar sig i debatten om legalisering', men det ju är exakt vad dom gör. Förmodligen är det tänkt att folk ska hålla med och gilla Sveriges nuvarande förbud, efter att ha läst igenom sidan.

Notera att resultatet är märkt med "Ad", vilket betyder att sidan betalar Google för att få hamna längst upp. Vem ligger bakom detta, och varför betalar dom Google för att detta ska dyka upp som toppresultat? Är det statligt eller är det någon fristående grupp?

Jag vet inte hur länge den här sidan har betalat Google, men åtminstone under några veckors tid.

Edit: Här är sidan som kommer upp hos Google. https://www.droginformation.nu/canna...OK_hoCUqrw_wcB

De som ligger bakom just den här sidan heter "Svensk Insamlings Kontroll", http://www.insamlingskontroll. Svenskt näringsliv Mfl och har till uppgift att utfärda sk 90konton till organisationer. Varför dessa engagerar sig i cannabisdebatten är oklart.

Intressant synpunkt tack
__________________
Senast redigerad av Maagnus 2018-01-04 kl. 08:32.
Citera
2018-01-04, 08:51
  #7
Medlem
Thubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickuz
Det allra första resultatet som dyker upp när man googlar efter t.ex 'Canabis Sverige' (eller någon annan sökning som har med gräs i Sverige att göra), är en propagandasida, fylld till bredden med negativa texter / uttalanden om Cannabis. Det är inga gigantiska felaktigheter som presenteras på sidan, men nästan allting är skrivet med en negativ klang, helt klart menad att ge folk en negativ syn på gräset.

Det står att sidan 'inte engagerar sig i debatten om legalisering', men det ju är exakt vad dom gör. Förmodligen är det tänkt att folk ska hålla med och gilla Sveriges nuvarande förbud, efter att ha läst igenom sidan.

Notera att resultatet är märkt med "Ad", vilket betyder att sidan betalar Google för att få hamna längst upp. Vem ligger bakom detta, och varför betalar dom Google för att detta ska dyka upp som toppresultat? Är det statligt eller är det någon fristående grupp?

Jag vet inte hur länge den här sidan har betalat Google, men åtminstone under några veckors tid.

Edit: Här är sidan som kommer upp hos Google. https://www.droginformation.nu/canna...OK_hoCUqrw_wcB
Min gissning är att detta är en satsning liknande systembolagets informationsspridande.
Systembolaget säljer ju alkohol, men har trots det ingenting positivt att säga om det överhuvudtaget.
Jag tror att den här sidan framförallt riktas till oroliga föräldrar vilka misstänker att deras barn röker, för mig är det inte konstigt att en sådan sida inte innehåller en massa tips om varför det skulle vara bra att deras tonåringar röker, framförallt inte en statligt finansierad.

Med det inte sagt att detta är gjort på rätt sätt. Jag tycker det är viktigt att sprida information, kanske i synnerhet den "negativa" informationen, som upplyser om faror och risker. Droger är ju trots allt farliga. Det som jag däremot tycker saknas på sidan är information om hur man bör tala om det.

En sida som endast bidrar med information om risker och faror kommer i slutändan inte att hjälpa vare sig tonåringen eller föräldern. Föräldern får sina farhågor besannade och tonåringen får väl sitt straff för det. En sektion om hur man som förälder borde ha en öppen diskussion med sina barn om droger, vad som är viktigt att prata om, vad som är sant och falskt med mera, det är vad den här sidan behöver i min mening.
__________________
Senast redigerad av Thubbe 2018-01-04 kl. 08:55.
Citera
2018-01-05, 22:04
  #8
Medlem
Men grabbar fattar ni ingenting. och ni ska vara mer eller mindre experter i vissa ämnen. vet ni inte vad informationsteknologi samt propagandan har gemensamt. dom sprider båda en falsk bild av verkligheten och till sin hjälp så har dom all media . tidningar och TV till sin hjälp när dom trummar ut sitt budskap genom olika kanaler..

Ni måste söka på "Engelska" ifall ni ska hitta nått relevant. och inte på svenska.. för då hittar man som ni säger..mycket propaganda om dess farlighet. sök på Goggle efter "endocannabinoider" så lär ni er nånting relevant för livet. och sök samtidigt på Youtube efter en av världens främsta forskare i ämnet cannabinoider.. Ethan Russo.

Ni känner troligtvis inte till att "Svenska Röda Korset" sålt cannabis en gång i tiden och fått flertal medaljer för dess stora nyttighet för oss människor, allt på denna bloggsidan är sant som allt annat jag skriver om. man får inga vänner om man ljuger eller luras ..

http://endocannabinoider.bloggplatse...ldrig-nanting/
Citera
2018-01-06, 10:47
  #9
Medlem
JavalangIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deltapower
Ni känner troligtvis inte till att "Svenska Röda Korset" sålt cannabis en gång i tiden och fått flertal medaljer för dess stora nyttighet för oss människor, allt på denna bloggsidan är sant som allt annat jag skriver om. man får inga vänner om man ljuger eller luras ..

Inte för att jag påstår att det är riktigt jämförbart, men apoteken sålde heroin och kokain förr i tiden, så det är inte ett argument för att cannabis skulle vara nyttigt "egentligen".
Citera
2018-01-06, 11:22
  #10
Medlem
PotentOpponents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JavalangII
Inte för att jag påstår att det är riktigt jämförbart, men apoteken sålde heroin och kokain förr i tiden, så det är inte ett argument för att cannabis skulle vara nyttigt "egentligen".
Exakt, precis lika dåligt argument som att det bör vara förbjudet pga att det KAN vara skadligt.
Citera
2018-01-06, 18:39
  #11
Medlem
JavalangIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PotentOpponent
Exakt, precis lika dåligt argument som att det bör vara förbjudet pga att det KAN vara skadligt.

Visst är det så. Droglagarna har mycket lite att göra med vilka substanser som är mer eller mindre skadliga.

Jag tar ansvar för min kropp och använder cannabis, inte alkohol, när jag är sugen på ett rus och det passar situationen jag befinner mig i. Min kropp skiter i vad som är lagligt och olagligt - dagen efter alkohol mår den piss, helt enkelt.
Citera
2018-01-06, 19:02
  #12
Medlem
"Marijuana är torkade växtdelar från hampan t ex frön, blad och stjälkar"

LOL!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback