Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-26, 13:50
  #1
Medlem
Gaphalss avatar
Om jag lägger in en säljorder på tex swedb, nyteknik på avansa. vilken kurs är det då jag säljer till?
Är det kursen som står när jag trycker på sälj knappen?
Det står "under behandling" när ordern är laggd. eller är det den aktuellakurs som är typ 2 dar senare när jag ser pengarna på mitt konto? Ska sälja för ca 400k så det kan ju slå en del om det är 1% upp eller ner..
Citera
2017-05-26, 13:53
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaphals
Om jag lägger in en säljorder på tex swedb, nyteknik på avansa. vilken kurs är det då jag säljer till?
Är det kursen som står när jag trycker på sälj knappen?
Det står "under behandling" när ordern är laggd. eller är det den aktuellakurs som är typ 2 dar senare när jag ser pengarna på mitt konto? Ska sälja för ca 400k så det kan ju slå en del om det är 1% upp eller ner..

Har faktiskt ingen aning men kan lika gärna passa på att bumpa upp dethär inlägget samtidigt som jag frågar dig

Var kan man lära sig om aktier och fonder, samt är det något man kan jobba fulltid med? Är smått intresserad själv.
Citera
2017-05-26, 14:17
  #3
Medlem
https://www.avanza.se/lar-dig-mer/av...ja-fonder.html
Citera
2017-05-26, 19:10
  #4
Medlem
Rebelxs avatar
Du kan ju välja vilken kurs du vill sälja för.
Du väljer att du vill sälja för 100,50:- t.ex., om börsen är stängd.
Sedan så kommer de säljas för det priset, om det finns köpare.

Om börsen är öppen så säljs ju de direkt om det finns köpare.

Och pengarna brukar väl synas direkt på Avanza?
Sedan att det tar en dag att föra över de till din bank spelar ju ingen roll aktierna är sålda.

Hursomhelst, så kan du välja vilken kurs du vill sälja för.
Citera
2017-05-26, 22:27
  #5
Medlem
Deamon113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebelx
Du kan ju välja vilken kurs du vill sälja för.
Du väljer att du vill sälja för 100,50:- t.ex., om börsen är stängd.
Sedan så kommer de säljas för det priset, om det finns köpare.

Om börsen är öppen så säljs ju de direkt om det finns köpare.

Och pengarna brukar väl synas direkt på Avanza?
Sedan att det tar en dag att föra över de till din bank spelar ju ingen roll aktierna är sålda.

Hursomhelst, så kan du välja vilken kurs du vill sälja för.

Han ska sälja fonder, inte aktier
Citera
2017-05-26, 22:38
  #6
Medlem
Farmstars avatar
Stoptid 13.00. Trycker du på sälj innan det så får du dagens NAV. Sälj efter så får du nästa dags NAV.
Citera
2017-05-29, 19:42
  #7
Medlem
Rebelxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deamon113
Han ska sälja fonder, inte aktier

Ah.. vi är i Fondforumet.. my bad..
Citera
2017-07-28, 20:01
  #8
Medlem
Gäller samma för köp, stopptid 13?

Jag la en köporder igårkväll tex, sen idag slutade portföljen en del minus, när gick mitt köp igenom när fonderna har "affärsdag samma dag"? Var det kl 13 idag? La ju ordern på kvällen
Citera
2017-07-28, 20:31
  #9
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Gäller samma för köp, stopptid 13?

Jag la en köporder igårkväll tex, sen idag slutade portföljen en del minus, när gick mitt köp igenom när fonderna har "affärsdag samma dag"? Var det kl 13 idag? La ju ordern på kvällen
Stopptiden beror på vem du handlar hos och vilken fond det är. Hos Avanza är 12:00 och 13:00 vanligast. Sedan beror det vidare på vilken affärsdag fonden har.

Om fonden du la order på på kvällen och den har stopptid 13:00 och affärsdag samma dag så går orden igenom till kursen dagen efter den kvällen.
Citera
2017-07-28, 21:52
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Stopptiden beror på vem du handlar hos och vilken fond det är. Hos Avanza är 12:00 och 13:00 vanligast. Sedan beror det vidare på vilken affärsdag fonden har.

Om fonden du la order på på kvällen och den har stopptid 13:00 och affärsdag samma dag så går orden igenom till kursen dagen efter den kvällen.

Men jag skrev all ju all information..

Precis orden går igenom till vad kursen är kl 13 dagen efter kvällen jag la den?
Citera
2017-07-29, 01:34
  #11
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Men jag skrev all ju all information..

Precis orden går igenom till vad kursen är kl 13 dagen efter kvällen jag la den?
På kvällen dagen efter. Det gör att man aldrig vet vilken kurs man handlar för.
Citera
2017-07-29, 15:18
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
På kvällen dagen efter. Det gör att man aldrig vet vilken kurs man handlar för.

Just det precis tack.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback