Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-26, 11:53
  #1
Medlem
Otippad kritik från ung kvinna på SVT.

https://www.svt.se/opinion/forenklad...a-patriarkatet

Kan feminister hålla med om något av det som kritikern tar upp. Utveckla gärna...
Själv tycker jag mycket av det hon skriver är huvudet på spiken gällande hur jag ser på dagens feminism. Allt ses genom genusglasögon och inget problem är för liten fjäder för att inte göra en "höna" av. Allt ur ett otroligt onyanserat genusperspektiv.

Shoot!
__________________
Senast redigerad av apjävel 2017-05-26 kl. 12:21.
Citera
2017-05-26, 12:01
  #2
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Du glömde länk.
Citera
2017-05-26, 12:23
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikLarsson99
Du glömde länk.
Tack!
Citera
2017-05-26, 12:39
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apjävel
Otippad kritik från ung kvinna på SVT.

https://www.svt.se/opinion/forenklad...a-patriarkatet

Kan feminister hålla med om något av det som kritikern tar upp. Utveckla gärna...
Själv tycker jag mycket av det hon skriver är huvudet på spiken gällande hur jag ser på dagens feminism. Allt ses genom genusglasögon och inget problem är för liten fjäder för att inte göra en "höna" av. Allt ur ett otroligt onyanserat genusperspektiv.

Shoot!
Dom kommer troligen inte svara.
Det pågår ingen debatt alls och
ifrågasättande bemöts sällan.
På detta sätt är F! och VPK på
sin tid lika. Agitation ja, debatt nej.
Jag har träffat Gudrun S flera gånger
och ställt frågor. Men nån debatt har
jag ej fått igång. Istället får man pöbeln
emot sig av hennes fans.
Citera
2017-05-26, 12:51
  #5
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikLarsson99
Du glömde länk.
Sveland behöver ingen länk. De har försökt lansera den där jävla boken i två ´månader nu både i SR och SVT.

Bitterfittan 2 är det sista avsnittet före uppvaknandet tror jag, då är kronorna slut i kukkarusellen och hon får kliva av och investera i ett liv med katter i stället.
Citera
2017-05-26, 13:02
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Sveland behöver ingen länk. De har försökt lansera den där jävla boken i två ´månader nu både i SR och SVT.

Bitterfittan 2 är det sista avsnittet före uppvaknandet tror jag, då är kronorna slut i kukkarusellen och hon får kliva av och investera i ett liv med katter i stället.
Förvisso, men denna recension känns inte som någon lansering snarare en regelrätt sågning. Varför jag blev förvånad då den kom från det hållet.
Citera
2017-05-26, 13:04
  #7
Medlem
Disciplinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apjävel
Otippad kritik från ung kvinna på SVT.

https://www.svt.se/opinion/forenklad...a-patriarkatet

Kan feminister hålla med om något av det som kritikern tar upp. Utveckla gärna...
Själv tycker jag mycket av det hon skriver är huvudet på spiken gällande hur jag ser på dagens feminism. Allt ses genom genusglasögon och inget problem är för liten fjäder för att inte göra en "höna" av. Allt ur ett otroligt onyanserat genusperspektiv.

Shoot!
Nu har jag inte läst Svelands bok, så jag borde väl egentligen inte uttala mig (men jag är väl å andra sidan mer kvalificerad än någon annan här inne), men som jag uppfattar kritiken låter det framför allt som att problemet är att bokens budskap är övertydligt och överskuggar all karaktärsutveckling, ett problem som är vanligt bland medieskapare som har ett budskap de är angelägna om att få ut.

Invändningen är inte nödvändigtvis att budskapet är fel, men att det forceras ner i halsen på läsaren och gör det svårt att relatera till berättelsen (och då kvittar det hur bra budskapet egentligen är).

Den som är lite mer bekant med Magnusson vet ju att hon också är en prominent svensk feminist, så att ett stycke intern kritik på något sätt skulle "ringa in den moderna feminismen" framstår nog mest som ett missförstånd.
Citera
2017-05-26, 13:06
  #8
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apjävel
Förvisso, men denna recension känns inte som någon lansering snarare en regelrätt sågning. Varför jag blev förvånad då den kom från det hållet.
Lisa Magnusson?
Hon är en palestinakramare, medan Sveland är åt det andra hållet.
Citera
2017-05-26, 13:16
  #9
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Nu har jag inte läst Svelands bok, så jag borde väl egentligen inte uttala mig (men jag är väl å andra sidan mer kvalificerad än någon annan här inne), men som jag uppfattar kritiken låter det framför allt som att problemet är att bokens budskap är övertydligt och överskuggar all karaktärsutveckling, ett problem som är vanligt bland medieskapare som har ett budskap de är angelägna om att få ut.

Invändningen är inte nödvändigtvis att budskapet är fel, men att det forceras ner i halsen på läsaren och gör det svårt att relatera till berättelsen (och då kvittar det hur bra budskapet egentligen är).

Den som är lite mer bekant med Magnusson vet ju att hon också är en prominent svensk feminist, så att ett stycke intern kritik på något sätt skulle "ringa in den moderna feminismen" framstår nog mest som ett missförstånd.
Men tänk om även hon börjar bli "Red Pillad"?

Apropå fetad, klart du är
Citera
2017-05-26, 13:32
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Lisa Magnusson?
Hon är en palestinakramare, medan Sveland är åt det andra hållet.

De är båda feminister och vänster. Menar du att Svelan är anti-Palestina? det later otroligt. Palestinakramande trodde jag var comme il faut hos alla vänstermänniskor. Annars är man väl fascist i någon mening?
Citera
2017-05-26, 13:38
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Nu har jag inte läst Svelands bok, så jag borde väl egentligen inte uttala mig (men jag är väl å andra sidan mer kvalificerad än någon annan här inne), men som jag uppfattar kritiken låter det framför allt som att problemet är att bokens budskap är övertydligt och överskuggar all karaktärsutveckling, ett problem som är vanligt bland medieskapare som har ett budskap de är angelägna om att få ut.

Invändningen är inte nödvändigtvis att budskapet är fel, men att det forceras ner i halsen på läsaren och gör det svårt att relatera till berättelsen (och då kvittar det hur bra budskapet egentligen är).

Den som är lite mer bekant med Magnusson vet ju att hon också är en prominent svensk feminist, så att ett stycke intern kritik på något sätt skulle "ringa in den moderna feminismen" framstår nog mest som ett missförstånd.
Det är möjligt att man ska se kritiken ur ett internkritiskt feministiskt perspektiv men jag tycker ändå att den problematiserar feminismen omedvetet eller inte. Kanske vi har gått ett varv runt och nu börjar se hur den moderna feminismen vittrar sönder till förmån för något nytt?!

I övrigt kan jag hålla med dig om dina förklaringar kring boken. Det var bl a det här med svart-vita genusglasögon som jag fastnade för. Om man inte visste vem Magnusson var kunde det lika gärna skrivits av en medelålders, vit, jämställd man.
Citera
2017-05-26, 13:42
  #12
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apjävel
De är båda feminister och vänster. Menar du att Svelan är anti-Palestina? det later otroligt. Palestinakramande trodde jag var comme il faut hos alla vänstermänniskor. Annars är man väl fascist i någon mening?
Ta mig inte på orden, men ett litet felcitat kan skapa livslånga fejder i de där kretsarna. Det kan vara en sån grej, men det kan vara något helt annat också. Det finns inga communitys i hela världen som har fler fiender kors och tvärs än feminismen i Sverige. Det är färre inblandade i Syrienkonflikten tror jag.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback