Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2017-06-21, 20:46
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FairyCute
Pga min pappas bortgång och begravning så fick jag skjuta lite på att hämta hem min valp men nu är hon hos mig. När jag hämtade hem henne så var jag känslomässigt rätt slut och orkade inte stå på mig, det som skedde var nämligen att uppfödaren inte hade bestämt sig för om hon skulle sälja henne med bibehållen avelsrätt eller inte.

Så... valpen är hos mig men jag har inte betalat en krona för henne än! Det känns så hemskt!!! Uppfödaren skulle höra av sig inom ett par veckor (den tiden har inte passerat) och meddela hur hon ville ha det och då skulle jag betala. Jag önskar att jag fick veta det NU. Jag känner mig så stressad av att vara skyldig någon pengar och av att inte veta! Ovissheten är så otroligt mycket jobbigare än vad jag trodde.

Vet egentligen inte varför jag skriver det här för jag orkar inte att ta en konflikt om det med uppfödaren så det är väl bara att vänta ut tiden...
O där fick jag dåliga vibbar.
Hur har ni löst det med försäkring?
Oavsett så känns detta som om hon har lämnat en dörr öppen för någonting.
Jag hade inte tagit emot en valp utan avtal. Hade inte heller gjort det omvända.
Citera
2017-06-21, 20:53
  #74
Medlem
FairyCutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyclextier
O där fick jag dåliga vibbar.
Hur har ni löst det med försäkring?
Oavsett så känns detta som om hon har lämnat en dörr öppen för någonting.
Jag hade inte tagit emot en valp utan avtal. Hade inte heller gjort det omvända.
Jag försäkrade henne från dag ett och jag står för den (enligt SKk's avtal ska det vara så).

Tja hon har ju lämnat dörren öppen för att antingen ta en kull eller inte... Hon frågade om jag ville ta valpar på henne så att hon kunde köpa en av hennes valpar men jag sa nej. Jag har inget intresse (eller tid) att ha valpar och eftersom hon inte riktigt vet hur hon ska göra så...
Citera
2017-06-23, 10:46
  #75
Medlem
Ta det lugnt nu... andas och njut av valpen, har du pengarna för köpa hela hunden så relaxa...

Du kan maila/ringa och tala om att du pga situationen vill ha ett snabbt besked efter som det är en tung tid med stress.
Citera
2017-06-26, 18:59
  #76
Medlem
Äppelkäcks avatar
Du menar att du har tagit hem valpen utan att ni har skrivit något avtal?
Hur lång betänketid ska uppfödaren ha?

Det här stinker humbug och uteslutning ur SKK lång väg!

Uppfödaren räknar tydligen med att du ska bli så fäst vid valpen att du kommer att gå med på vad som helst för att få ha den kvar.

SKK tillåter inte att uppfödare lämnar ifrån sig valpar/hundar till försäljning eller på foder utan avtal, giltig veterinärbesiktning (inom 7 dagar) och SKKs registreringsbevis. Har du fått något av detta?

Ring SKK och fråga om råd i den hör sörjan. Kolla också om uppfödaren verkligen är medlem fortfarande. Det finns många uppfödare med kennelnamn som har uteslutits pga suspekta affärer och lurade köpare!

Gå absolut inte med på att ta en kull för att sedan låta uppfödaren få köpa en valp - såna överenskommelser går ofta helt åt helsike och kan bli både dyra och otrevliga.

Tidigare i tråden skrev någon att man kunde få registrera valpar hos SKK till högre avgift om man inte var medlem. Det stämmer INTE! Endast personer som är medlemmar i SKK via ansluten Läns- eller Specialklubb får registrera valpar hos SKK. Högre registreringsavgifter blir det om inte båda föräldrarna har meriterats genom utställning/tävling/prov. Köper man en SKKregistrerad valp innebär detta att uppfödaren är SKKansluten och därmed också skyldig att följa SKKs regelverk. Tyvärr gör inte alla det och därför blir flera uteslutna allteftersom deras regelbrott uppdagas.

Det KAN ju fortfarande vara så att uppfödaren till din valp har rent mjöl påsen (även om jag tvivlar på det). Ett samtal till SKK skulle kunna visa vilket.
Citera
2017-06-27, 11:48
  #77
Medlem
Tycker det här börjar lukta lite illa - som seriös uppfödare låter man ingen valp lämna hemmet utan att skriva ett avtal.
Har aldrig någonsin hört att en seriös uppfödare väntar med att skriva avtal men skickar iväg valpen - att behålla valpen hemma någon/några veckor för att se hur den utvecklar sig har dock hänt .
Att du står och betalar försäkring för något du inte äger på papperet är inte ok heller.


Risken för dig är att du fäster dig vid valpen och att uppfödaren då lägger på några tusenlappar - hade en kompis en gång som hade en schäfer på foder utan avtal -efter 2år sa människan som ägde den att hon skulle ha tillbaka den eller så fick de betala 18000kr .
Hunden var då 6år gammal -de var så rädd att bli av med hunden att de betalade...
Citera
2017-07-11, 15:06
  #78
Avstängd
Det borde vara olagligt då det är förfärligt för djuret att inte ha en fast familj
Citera
2017-07-19, 00:05
  #79
Medlem
FairyCutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Äppelkäck
Du menar att du har tagit hem valpen utan att ni har skrivit något avtal?
Hur lång betänketid ska uppfödaren ha?

Det här stinker humbug och uteslutning ur SKK lång väg!

Uppfödaren räknar tydligen med att du ska bli så fäst vid valpen att du kommer att gå med på vad som helst för att få ha den kvar.

SKK tillåter inte att uppfödare lämnar ifrån sig valpar/hundar till försäljning eller på foder utan avtal, giltig veterinärbesiktning (inom 7 dagar) och SKKs registreringsbevis. Har du fått något av detta?

Ring SKK och fråga om råd i den hör sörjan. Kolla också om uppfödaren verkligen är medlem fortfarande. Det finns många uppfödare med kennelnamn som har uteslutits pga suspekta affärer och lurade köpare!

Gå absolut inte med på att ta en kull för att sedan låta uppfödaren få köpa en valp - såna överenskommelser går ofta helt åt helsike och kan bli både dyra och otrevliga.

Tidigare i tråden skrev någon att man kunde få registrera valpar hos SKK till högre avgift om man inte var medlem. Det stämmer INTE! Endast personer som är medlemmar i SKK via ansluten Läns- eller Specialklubb får registrera valpar hos SKK. Högre registreringsavgifter blir det om inte båda föräldrarna har meriterats genom utställning/tävling/prov. Köper man en SKKregistrerad valp innebär detta att uppfödaren är SKKansluten och därmed också skyldig att följa SKKs regelverk. Tyvärr gör inte alla det och därför blir flera uteslutna allteftersom deras regelbrott uppdagas.

Det KAN ju fortfarande vara så att uppfödaren till din valp har rent mjöl påsen (även om jag tvivlar på det). Ett samtal till SKK skulle kunna visa vilket.
Det var en lång väntetid på en månad faktiskt som jag hade henne hemma innan jag fick besked (och innan jag betalade för henne!). Hon var veterinärbesiktad och jag fick SKK's stamtavla när jag hämtade henne men nåt avtal skrev vi som sagt inte förrän hon hade bestämt sig och hon valde att sälja henne helt och hållet till mig.

Rent krasst så är det ju så att jag verkligen ville ha just den valpen så även om hon hade gjort en och annan skum affär så tror jag inte att det skulle påverka mitt beslut. Hemskt att säga det men jag är bara ärlig. Hade däremot hundarna hos henne till på köpet haft det dåligt och hennes kunskap om rasen och känsla för djur varit dålig, då hade jag inte genomfört köpet.

Hon känns som en genuint bra och snäll människa som bara har lite mycket omkring sig nu så jag tror att det var därför. Jag tror inte att hon försökte lura mig på nåt sätt utan att hon blev osäker på om hon verkligen orkade. Men jag klagar inte över utgången, känns så skönt att hon bara är min! Vilken lättnad!
Citera
2017-07-19, 00:53
  #80
Medlem
FairyCutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudelo
Tycker det här börjar lukta lite illa - som seriös uppfödare låter man ingen valp lämna hemmet utan att skriva ett avtal.
Har aldrig någonsin hört att en seriös uppfödare väntar med att skriva avtal men skickar iväg valpen - att behålla valpen hemma någon/några veckor för att se hur den utvecklar sig har dock hänt .
Att du står och betalar försäkring för något du inte äger på papperet är inte ok heller.


Risken för dig är att du fäster dig vid valpen och att uppfödaren då lägger på några tusenlappar - hade en kompis en gång som hade en schäfer på foder utan avtal -efter 2år sa människan som ägde den att hon skulle ha tillbaka den eller så fick de betala 18000kr .
Hunden var då 6år gammal -de var så rädd att bli av med hunden att de betalade...
Men hjälp vilken lurendrejare! 18 000 för en 6-årig schäfer!! Men förstår dom, det var ju deras älskade hund.

För min del så gick det bra och vi hade all kommunikation nedskriven på sms så "bevis" fanns på både pris, min önskan om skrivet avtal och allt annat.Jag är lite godtrogen när det gäller människor men samtidigt väldigt medveten om att ha tydliga uttalanden i mina sms så att inget kan missförstås. Det är till min fördel och mitt skydd om det skulle behövas, som min kompis sa. Men det behövdes inte. 😊
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback