Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-31, 19:28
  #13
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jag-Hatar-Muslimer
Funderar på att köpa grannens gamla hoj som inte har varit varken varken besiktigad, skattad och följaktligen inte försäkrad på flera år. Så min fråga är - kan man besiktiga oskattad oförsäkrad MC?

Ska naturligtvis inte köra den till bilprovningen utan leda den för hand. Bor bara några hundra meter från bilprovningen så det blir ingen längre promenad. Jag bara undrar om det är möjligt att besiktiga en avställd (oskattad) och oförsäkrad hoj? Skulle vara bra att kolla om den går igenom besiktningen innan jag köper den.
Jag har min hoj konstant trafikförsäkrad, även när den (som nu) är avställd. Den dan jag får för mig att besiktiga den bokar jag tid för detta, ställer på den och kör dit. Helt lagligt.
Citera
2017-06-01, 09:17
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jag har min hoj konstant trafikförsäkrad, även när den (som nu) är avställd. Den dan jag får för mig att besiktiga den bokar jag tid för detta, ställer på den och kör dit. Helt lagligt.

Är det inte snarare så att den är garageförsäkrad (brand/stöld etc) och att trafikförsäkringen träder i kraft i samma ögonblick du ställer på den?

Hade för mig att det inte går att trafikförsäkra ett avställt fordon men rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2017-06-04, 18:27
  #15
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baktakt2015
Är det inte snarare så att den är garageförsäkrad (brand/stöld etc) och att trafikförsäkringen träder i kraft i samma ögonblick du ställer på den?

Hade för mig att det inte går att trafikförsäkra ett avställt fordon men rätta mig gärna om jag har fel.
Jag har i alla fall inte fått något meddelande från försäkringsbolaget om detta, så jag utgår från att den fortsätter att ha samma försäkring som tidigare. Detta är en veteranhoj med mycket billig försäkring som jag betalar helårsvis, ser ingen anledning att kräva tillbaka något under avställningsperioden.
Citera
2017-06-06, 23:08
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jag-Hatar-Muslimer
Tack för detta svar. Tror att detta svar ligger närmast sanningen och verkligheten. Detta förutsätter som inlägget ovan skrev att bilprovningen har egna försäkringar då jag är tämligen säker på att det inte går att trafikförsäkra ett avställt fordon. Eller snarare - när man avställer ett fordon upphör även trafikförsäkringen. Sedan att försäkringsbolagen försöker sälja på fordonsägaren en sk avställningsförsäkring, eller garageförsäkring som den också kallas, som ger samma försäkringsskydd som en helförsäkring när bilen är avställd. är en annan sak.

Självklart är jag medveten om att en hoj som stått några år och aldrig varit startad kan ha sina fel och brister men vi hällde i ny soppa igår och startade den med hjälp av ett bilbatteri och den gick faktiskt igång. Naturligtvis är sådant som rengöring av förgasare och byte av motorolja och bromsvätska något man får tänka på om det blir köp. Annars funkar lysen, bromsar och kedjan ser helt ok ut.

Jag lyckades få en bil trafikförsäkrad när den var avställd (av misstag). Kom brev hem ifrån transportstyrelsen att de noterat att mitt avställda fordon hade en aktiv trafikförsäkring.
Fick tillbaka pengarna av FB, men det tog ett tag och några samtal innan det löste sig.
Citera
2017-06-21, 12:48
  #17
Medlem
Ninjincs avatar
Det går att teckna en trafikförsäkring även på ett avställt fordon.
Då får man ringa till ett försäkringsbolag och berätta exempelvis att fordonet ska till besiktningen så en trafikförsäkring behövs. Ibland kan personalen krångla då en del inte är pålästa på annat än vad som gäller med ett påställd fordon men efter ett tag brukar det fungera.
Citera
2017-06-21, 19:14
  #18
Avstängd
Tammers avatar
Jag har som sagt min hoj trafikförsäkrad året runt, men jag brukar ställa av den när jag inte har tid att besiktiga den. Annars blir det automatiskt körförbud. Anledningen till att jag gör på det viset är att en bekant påstod att det blir en annan, lindrigare sorts avställning om man gör det själv än om man missar en besiktning. Blir det körförbud p g a uteblivet besiktning utgår Trafikverket ifrån att det finns ett allvarligt fel på fordonet som gör att det inte får köras. Ställer man av den själv utgår man ifrån att fordonet fortfarande är körbart.
Citera
2017-06-21, 22:55
  #19
Medlem
Ninjincs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jag har som sagt min hoj trafikförsäkrad året runt, men jag brukar ställa av den när jag inte har tid att besiktiga den. Annars blir det automatiskt körförbud. Anledningen till att jag gör på det viset är att en bekant påstod att det blir en annan, lindrigare sorts avställning om man gör det själv än om man missar en besiktning. Blir det körförbud p g a uteblivet besiktning utgår Trafikverket ifrån att det finns ett allvarligt fel på fordonet som gör att det inte får köras. Ställer man av den själv utgår man ifrån att fordonet fortfarande är körbart.

Trafikverket har inte hand om av- och påställningar utan det är Transportstyrelsen och
det system som Transportstyrelsen använder är automatiserat så de varken bryr sig eller antar någonting om din anledning till varför du inte besiktigat ditt fordon inom rimlig tid.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback