Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-26, 09:52
  #1
Medlem
Jag-Hatar-Muslimers avatar
Funderar på att köpa grannens gamla hoj som inte har varit varken varken besiktigad, skattad och följaktligen inte försäkrad på flera år. Så min fråga är - kan man besiktiga oskattad oförsäkrad MC?

Ska naturligtvis inte köra den till bilprovningen utan leda den för hand. Bor bara några hundra meter från bilprovningen så det blir ingen längre promenad. Jag bara undrar om det är möjligt att besiktiga en avställd (oskattad) och oförsäkrad hoj? Skulle vara bra att kolla om den går igenom besiktningen innan jag köper den.
Citera
2017-05-26, 09:55
  #2
Medlem
mainfurers avatar
Den måste ställas på och försäkras
Citera
2017-05-26, 10:00
  #3
Medlem
Polaren körde sin gamla fiat 131 till besiktningen på släp, obes, oskattad och oförsäkrad. Om det däremot räknades som att den blev besiktigad eller ej vet jag inte, men dom gjorde allt som dom brukar göra.
Citera
2017-05-26, 10:06
  #4
Medlem
Det går bra att besikta ett avställt fordon.

https://www.bilprovningen.se/kundser...lt-fordon.html
Citera
2017-05-26, 11:50
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankarbarn
Det går bra att besikta ett avställt fordon.

https://www.bilprovningen.se/kundser...lt-fordon.html

Lite tvetydigt, då en trafikförsäkring i min värld bara är aktiv när fordonet är påställt, men det kanske går att ha en trafikförsäkring aktiv även när fordonet är avställt.

Sen tycker jag det är oklart om kravet på Trafikförsäkring är för att få köra dit eller för att besiktiga.
Vad gäller om man tar fordonet på släp dit?
Citera
2017-05-26, 22:22
  #6
Medlem
mainfurers avatar
citera funkade inte för mig i nya designen, men trafikförsäkring även om du går dit eller kör på släp är för att teknikern ska kunna provköra fordonet. Oförsäkrade fordon osv får endast köras på inhängnat område, vilket ingen bilprovning har
Citera
2017-05-27, 09:37
  #7
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mainfurer
citera funkade inte för mig i nya designen, men trafikförsäkring även om du går dit eller kör på släp är för att teknikern ska kunna provköra fordonet. Oförsäkrade fordon osv får endast köras på inhängnat område, vilket ingen bilprovning har
Bilprovningen har egna försäkringar som täcker det som händer under provkörning.
Citera
2017-05-27, 16:53
  #8
Medlem
killawifes avatar
Det går utmärkt att besikta avställda fordon, hur skulle man annars kunna regbesikta ett fordon överhuvudtaget? Men man får inte köra det dit eller därifrån såvida man inte ställer på det efteråt.

Det går alltså utmärkt att leda hojen dit och besikta. Men om du ställer på hojen och skaffar en försäkring så får du även köra den till och från besiktning även om du har körförbud pga obesiktat fordon.

Tänk på bara att om hojen stått i några år så kan det vara värt att kolla över allt som kan ge ombesiktning, lysen, lampor, bromsbelägg, kedjespänning, avsaknad av reflex bak etc
Citera
2017-05-28, 08:42
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jag-Hatar-Muslimer
Funderar på att köpa grannens gamla hoj som inte har varit varken varken besiktigad, skattad och följaktligen inte försäkrad på flera år. Så min fråga är - kan man besiktiga oskattad oförsäkrad MC?

Ska naturligtvis inte köra den till bilprovningen utan leda den för hand. Bor bara några hundra meter från bilprovningen så det blir ingen längre promenad. Jag bara undrar om det är möjligt att besiktiga en avställd (oskattad) och oförsäkrad hoj? Skulle vara bra att kolla om den går igenom besiktningen innan jag köper den.

Gjorde precis detta i onsdags. Hojen gick inte ens att försäkra pga körförbud. Bes-killen sade ingenting.

Givetvis körde jag dit 😎
Citera
2017-05-29, 11:17
  #10
Medlem
Jag-Hatar-Muslimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Det går utmärkt att besikta avställda fordon, hur skulle man annars kunna regbesikta ett fordon överhuvudtaget? Men man får inte köra det dit eller därifrån såvida man inte ställer på det efteråt.

Det går alltså utmärkt att leda hojen dit och besikta. Men om du ställer på hojen och skaffar en försäkring så får du även köra den till och från besiktning även om du har körförbud pga obesiktat fordon.

Tänk på bara att om hojen stått i några år så kan det vara värt att kolla över allt som kan ge ombesiktning, lysen, lampor, bromsbelägg, kedjespänning, avsaknad av reflex bak etc
Tack för detta svar. Tror att detta svar ligger närmast sanningen och verkligheten. Detta förutsätter som inlägget ovan skrev att bilprovningen har egna försäkringar då jag är tämligen säker på att det inte går att trafikförsäkra ett avställt fordon. Eller snarare - när man avställer ett fordon upphör även trafikförsäkringen. Sedan att försäkringsbolagen försöker sälja på fordonsägaren en sk avställningsförsäkring, eller garageförsäkring som den också kallas, som ger samma försäkringsskydd som en helförsäkring när bilen är avställd. är en annan sak.

Självklart är jag medveten om att en hoj som stått några år och aldrig varit startad kan ha sina fel och brister men vi hällde i ny soppa igår och startade den med hjälp av ett bilbatteri och den gick faktiskt igång. Naturligtvis är sådant som rengöring av förgasare och byte av motorolja och bromsvätska något man får tänka på om det blir köp. Annars funkar lysen, bromsar och kedjan ser helt ok ut.
Citera
2017-05-29, 11:27
  #11
Medlem
Jag-Hatar-Muslimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baktakt2015
Gjorde precis detta i onsdags. Hojen gick inte ens att försäkra pga körförbud. Bes-killen sade ingenting.

Givetvis körde jag dit 😎
Om man förutsätter att man leder hojen till bilprovningen eller tar den på släpkärra så förutsatt att bilprovningen har egna försäkringar så borde allt vara lugnt.

Nu bor jag på en mycket liten ort så jag tror iof sig inte att polisen skulle reagera om jag kom åkandes på hojen med förbeställd tid hos bilprovningen. Problem kan ju däremot uppstå i enorm skala om ett litet barn springer över gatan som jag kör på och som blir allvarligt skadat och kanske blir invalid för resten av livet. Då sitter jag ju med skägget i brevlådan för resten av mitt liv.
Citera
2017-05-29, 12:40
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jag-Hatar-Muslimer
Om man förutsätter att man leder hojen till bilprovningen eller tar den på släpkärra så förutsatt att bilprovningen har egna försäkringar så borde allt vara lugnt.

Nu bor jag på en mycket liten ort så jag tror iof sig inte att polisen skulle reagera om jag kom åkandes på hojen med förbeställd tid hos bilprovningen. Problem kan ju däremot uppstå i enorm skala om ett litet barn springer över gatan som jag kör på och som blir allvarligt skadat och kanske blir invalid för resten av livet. Då sitter jag ju med skägget i brevlådan för resten av mitt liv.

Japp, det är ett litet dilemma om man inte kan försäkra hojen. Nu var detta en sporthoj, min HD gick att försäkra utan att den var besiktigad.

Rådet är väl att ställa på hojen om det går och ha en trafikförsäkring så kan du vara lugn.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback