Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-26, 05:13
  #1
Medlem
hej!

Jag ska vara i Sverige hela sommaren, jobba 2 dagar i veckan så har mkt fritid att hitta på roliga saker. Vanligtvis brukar jag dra utomlands när jag är ledig på sommaren men i år tänkte jag hitta på saker i sverige. Alltifrån konserter, festivaler, liseberg, besöka mindre havsbyar som Ystad etc. Men vill ha lite tips från er, vad ska ni göra i sommar i Sverige? Jag har tillgång till bil så kan åka runt lite överallt och se saker. Visbyveckan och Båstadveckan är det ända jag har planerat än så länge. Kom gärna med mer tips
Citera
2017-05-26, 05:19
  #2
Medlem
Gillar du fiske så hade jag stuckit norr ut och fiskat. En sväng över till Köpenhamn? Ta mc-kort?
Citera
2017-05-26, 08:03
  #3
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LosAngeles
Gillar du fiske så hade jag stuckit norr ut och fiskat. En sväng över till Köpenhamn? Ta mc-kort?

Visbyveckan och Båstadsveckan, då är man ingen fiskare. I Stockholm finns massor av krogar och på dagen finns fina uteserveringar att hänga vid i Kungsan. En tur på Djurgården eller Fjäderholmarna eller till Vaxholm eller rent av yttrehavsbandet Sandhamn är tillräckligt lantligt. Stockholm där kan man hålla till men Göteborg och Malmö bör undvikas. Men Marstrand eller Kungshamn/Smögen det duger också, gött!
Citera
2017-05-26, 08:16
  #4
Medlem
Rasandes avatar
Nu ska du jobba två dagar i veckan och därför kanske mitt förslag inte är aktuellt, men kan du, ska du absolut hyra en day cruiser och dra runt med i sommar. Då kan du åka längst Sveriges kust och till dina, redan inplanerade mål.
Citera
2017-05-26, 09:23
  #5
Medlem
slagghackas avatar
Ge dig ut och vandra i fjällen, skog och natur gör dig gott. Paddla kanot, tälta, tänd en lägereld, titta på stjärnhimlen, besök några av våra historiska svenska platser, bo på vandrarhem och lär känna intressanta människor.

Håll dig borta från "Båstadveckan" och liknande degenererande trams, det är inte representativt för en semester i Sverige.
Citera
2017-05-26, 10:50
  #6
Medlem
Tamborinos avatar
Omberg i Östergötland , kör upp stora vägen sedan fortsätter du vägen som kommer ner i Borghamn .
Stanna vid Västra väggar gå ut på utsiktsplatsen , enormt vackert .
Sedan åker du till Vadstena , en riktig pärla .
Citera
2017-05-26, 14:01
  #7
Medlem
freeriderXIIs avatar
Skall du göra något kulturellt så besök Gripsholms slott med sin historiska kungliga miljö. Där har där de också Statens porträttsamling. Varje år läggs en bemärkt svensk/ kändis till. Exempel är Olof Palme , Birgit Nilsson, Astrid Lindgren, Benny Andersson, Ingmar Bergman. och Dag Hammarskjöld.

Här en bild på slottet.
Citera
2017-05-27, 08:14
  #8
Medlem
kostymnisses avatar
För det första, skit i saker som båstads och visbys festveckor, det är totalt meningslöst under en semester.

Skall du uppleva Sverige så njut av naturen, storstäderna är som dom är på sommaren så undvik dessa. Dom kan du ta på "mellansäsong" istället då vädret är skönare men allt fortfarande är öppet.

Naturupplevelser däremot är fina, avkopplande grejer. Du har dessutom bil så åk till mer ensliga platser än ett Marstrand etc. Sök dig till mindre öar i Bohuslän så du får riktigt hav till skillnad från på östkusten. Ta och ge dig upp i fjällen och vandra.

Skall du besöka en stad så kan du besöka Kiruna så du kan säga att du varit där innan hela staden flyttades.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2842998

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback