Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-26, 04:12
  #1
Medlem
bombaccis avatar
https://en.wikipedia.org/wiki/IIHF_W..._Championships

Varför gick USA lag om Kanada ? Tidigare så var ju Kanada det dominerande laget och sågs som oslagbara (även om mitt minne sviker mig och matcherna oftast var jämnare än jag minns dem så vann Kanada oftast), Sverige lyckades ju to m besegra USA i OS och få ett silver med sig.

De senaste åren tycks dock USA vara den givna segraren på VM. Dock har Kanada lyckats behålla ledningen i OS men i VM är de inte att känna igen. Varför är det så? Damerna har ju knappast samma problem som herrarna har vad gäller NHL.
Citera
2017-05-26, 08:45
  #2
Medlem
Kongruensbojds avatar
Ishockey för damer är en ung sport, något som säkert återspeglar sig i situationen. Antagligen finns fler collegeplatser för hockeytjejer i USA än i Canada.

"Soccer" blev ju också väldigt fort stort bland tjejer i USA och det visade sig snabbt på världsrankningen. I fotbollen kanske inte college spelar lika stor roll, utan snarare det enorma utbudet av spelare. Det bor helt enkelt många potentiella lirare i staterna. Canada har väl en åttondel av USA:s befolkning.
Citera
2017-05-26, 11:04
  #3
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Ishockey för damer är en ung sport, något som säkert återspeglar sig i situationen. Antagligen finns fler collegeplatser för hockeytjejer i USA än i Canada.

"Soccer" blev ju också väldigt fort stort bland tjejer i USA och det visade sig snabbt på världsrankningen. I fotbollen kanske inte college spelar lika stor roll, utan snarare det enorma utbudet av spelare. Det bor helt enkelt många potentiella lirare i staterna. Canada har väl en åttondel av USA:s befolkning.


Jo men hockeyintresset är ju så mycket större i Kanada också. Går vi in och tittar på Kanadas officiella ishockey hemsida så får damlaget en hel del plats. Det är ändå lite konstigt att de på fem år går från att vara den givna guldkandidaten/självklara till att nu får vara glada med silvret.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback