Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-26, 03:16
  #1
Medlem
Jag är 162cm och väger 92kg. Har gått upp 30kg på två år och blev för ett tag sen diagnoserad Hashimoto med underfunktion av sköldkörteln. Tar medicin och går varken upp eller ner nu. Jag har testar olika dieter och träning, just nu befinner jag mig i någon slags brytningspunkt.

När jag var smal och snygg tog jag hand om mig själv, jag fixade mina naglar, färgade och förlängde mitt hår, sminkade och klädde mig fint. Jag var glad och rolig med ett stort kontaktnät. Jag var snyggast i kompisgänget och fick alltid mycket uppmärksamhet från männen.

Idag orkar inte jag ta hand om mig själv, det spelar ingen roll vilka kläder jag har, hur jag sminkar mig eller hur rolig jag än är för det kompenserar inte min fetma. Jag hatar att gå ut bland folk, vill inte att någon ska se mig så här. Är så äcklad av hur jag ser ut och så trött på att träna och vara nyttig.

Jag har flera gånger försökt att sluta äta men det funkar bara i någon dag sen mår jag illa och bara måste äta. Hur tar jag bort hungern? Jag skulle vilja få anorexia, det verkar så himla enkelt för anorektiker att inte äta. Hur ska jag tänka? Jag är hellre olycklig och smal än olycklig och tjock.
Citera
2017-05-26, 03:37
  #2
Medlem
ninjutsus avatar
Då kan du väl lika gärna börja med amfetamin?
Citera
2017-05-26, 07:13
  #3
Medlem
Saxat från wikipedia:

"Livsstilsförändringar kan i hög grad mildra symtomen av hashimotos sjukdom. Många mår t.ex. bättre av att utesluta gluten ur sin kost. Mineral och vitamin-tillskott är bra att ta, framförallt selen, magnesium, D-vitaminer och B-vitaminer. Detta för att Hashimoto är en sjukdom som drabbar ämnesomsättningen, där dessa mineraler och vitaminer spelar en viktig roll".

Har du provat allt det här? "vill få anorexia" vill du vara så extrem? sluta ät, drick endast vatten så ska du se att det löser sig.
Seriöst, eftersom det är en obotlig sjukdom är det enda du kan göra att försöka göra att ändra kosten och röra på dig, då kommer du dessutom att må bättre.

Lycka till!
Citera
2017-05-26, 08:29
  #4
Medlem
De som har anorexia får dras med problem som har skapats av att kroppen inte har fått näring, och därmed kollapsat. Menstruationerna uteblir, och man kan inte få barn. Så det är inte bara frågan om att se ut som ett skelett, kroppen bryts ner, och kan bli förstörd för gott.
Citera
2017-05-26, 08:39
  #5
Medlem
Att säga att du vill ha anorexi visar på okunskap. Anorexi är en väldigt farlig sjukdom. Lika farlig, om inte farligare, som övervikt.

Jag tycker du ska be om hjälp från vårdcentralen och kanske få komma till en dietist. Då kan ni arbeta tillsammans och lägga upp ett kostschema där du fortfarande får i dig tillräckligt med näringsämnen. Kanske kan du även få fysisk aktivitet på recept? Om du har svårt att komma igång med träningen på egenhand.

Hoppas det löser sig för dig utan att önska att du får en annan sjukdom på köpet. Lycka till!
Citera
2017-05-26, 09:11
  #6
Medlem
Keyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 170715
Jag är 162cm och väger 92kg. Har gått upp 30kg på två år och blev för ett tag sen diagnoserad Hashimoto med underfunktion av sköldkörteln. Tar medicin och går varken upp eller ner nu. Jag har testar olika dieter och träning, just nu befinner jag mig i någon slags brytningspunkt.

När jag var smal och snygg tog jag hand om mig själv, jag fixade mina naglar, färgade och förlängde mitt hår, sminkade och klädde mig fint. Jag var glad och rolig med ett stort kontaktnät. Jag var snyggast i kompisgänget och fick alltid mycket uppmärksamhet från männen.

Idag orkar inte jag ta hand om mig själv, det spelar ingen roll vilka kläder jag har, hur jag sminkar mig eller hur rolig jag än är för det kompenserar inte min fetma. Jag hatar att gå ut bland folk, vill inte att någon ska se mig så här. Är så äcklad av hur jag ser ut och så trött på att träna och vara nyttig.

Jag har flera gånger försökt att sluta äta men det funkar bara i någon dag sen mår jag illa och bara måste äta. Hur tar jag bort hungern? Jag skulle vilja få anorexia, det verkar så himla enkelt för anorektiker att inte äta. Hur ska jag tänka? Jag är hellre olycklig och smal än olycklig och tjock.

Du vill inte bli anorektiker. Du kommer aldrig nånsin kunna njuta av mat igen även om du lyckas övergå till "normal" diet. De flesta anorektiker blir aldrig helt botade.

Du ska gå ner i vikt långsamt och metodiskt. Äta mindre och hela tiden tänka att det bara är de första 2 veckorna som är jobbiga, och att de två veckorna kommer gå oavsett vad du gör i livet. Tiden tuffar på som ett ånglok, och det gör din nya livsstil också!
Citera
2017-05-26, 09:36
  #7
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 170715

Jag har flera gånger försökt att sluta äta men det funkar bara i någon dag. Hur ska jag tänka? Jag är hellre olycklig och smal än olycklig och tjock.
Ja, ingen gillar ett fetto. Men du måste försöka hålla dig i mer än någon dag. Gör du det så blir det lättare och lättare att inte äta. Nu är ju din kropp van vid ständigt inflöde. Du måste vänja dig av med det. Jag tror att du skulle kunna ta tjack eller motsvarande för att dämpa den akuta hungern. Sen rullar det på.
Citera
2017-05-26, 09:41
  #8
Medlem
Vet inte om det är en trolltråd eller om nån tonåring som skrivit detta. Inte den mest intelligenta trådstarten.

Har haft ätstörningar själv men mer atypiska. Har träffat människor med anorexi. Jag kan lova dig att du inte vill ha med det att göra. Ditt liv kommer gå ut på att kontrollera din hunger.
Käka isbitar. Gå lättklädd så att du fryser. Dricka dig mätt. Ångest över att din kropp säger ifrån. Hjärnan blir dimmig. Alltid ha ursäkter att inte äta med någon annan.

Listan kan göras längre.
Citera
2017-05-26, 12:29
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 170715
Jag är 162cm och väger 92kg. Har gått upp 30kg på två år och blev för ett tag sen diagnoserad Hashimoto med underfunktion av sköldkörteln. Tar medicin och går varken upp eller ner nu. Jag har testar olika dieter och träning, just nu befinner jag mig i någon slags brytningspunkt.

När jag var smal och snygg tog jag hand om mig själv, jag fixade mina naglar, färgade och förlängde mitt hår, sminkade och klädde mig fint. Jag var glad och rolig med ett stort kontaktnät. Jag var snyggast i kompisgänget och fick alltid mycket uppmärksamhet från männen.

Idag orkar inte jag ta hand om mig själv, det spelar ingen roll vilka kläder jag har, hur jag sminkar mig eller hur rolig jag än är för det kompenserar inte min fetma. Jag hatar att gå ut bland folk, vill inte att någon ska se mig så här. Är så äcklad av hur jag ser ut och så trött på att träna och vara nyttig.

Jag har flera gånger försökt att sluta äta men det funkar bara i någon dag sen mår jag illa och bara måste äta. Hur tar jag bort hungern? Jag skulle vilja få anorexia, det verkar så himla enkelt för anorektiker att inte äta. Hur ska jag tänka? Jag är hellre olycklig och smal än olycklig och tjock.

Va inte dum och tro att anorexia är en enkel sjukdom. Tusen gånger värre än vad du har idag.
Citera
2017-05-26, 12:36
  #10
Medlem
UncleGrandmas avatar
Ingen blir snygg av anorexia. Anorektiker ser förjävliga ut.
Du kommer inte bli populärare eller få större kontaktnät. Tvärtom. Isolering är typiskt för ätstörningar.
Citera
2017-05-26, 13:53
  #11
Medlem
Knastrass avatar
Personligen så tycker jag att en leende person är vackrast, oavsett storlek. En rund tjej som är glad och ler är snyggare än en smal tjej som är dryg och självgod och inte kan bjuda på ett leende. Många killar gillar något att hålla om. Annars känns det ju typ som att krama sig själv även fast man har någon i famnen. Anorektiska tjejer är enligt min smak det minst attraktiva som finns och jag tror du kommer ha svårt att sluta vara anorektisk när du nått din målvikt om du nu skulle lyckas bli sjuk medvetet.
Citera
2017-05-26, 15:02
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av failuretoexist
Saxat från wikipedia:

"Livsstilsförändringar kan i hög grad mildra symtomen av hashimotos sjukdom. Många mår t.ex. bättre av att utesluta gluten ur sin kost. Mineral och vitamin-tillskott är bra att ta, framförallt selen, magnesium, D-vitaminer och B-vitaminer. Detta för att Hashimoto är en sjukdom som drabbar ämnesomsättningen, där dessa mineraler och vitaminer spelar en viktig roll".

Har du provat allt det här? "vill få anorexia" vill du vara så extrem? sluta ät, drick endast vatten så ska du se att det löser sig.
Seriöst, eftersom det är en obotlig sjukdom är det enda du kan göra att försöka göra att ändra kosten och röra på dig, då kommer du dessutom att må bättre.

Lycka till!

Tack! Jag tål varken gluten eller laktos så det är redan uteslutet. Skulle kunna ge vitaminer en chans och se om jag mår bättre av det.

Citat:
Ursprungligen postat av sabrina56
De som har anorexia får dras med problem som har skapats av att kroppen inte har fått näring, och därmed kollapsat. Menstruationerna uteblir, och man kan inte få barn. Så det är inte bara frågan om att se ut som ett skelett, kroppen bryts ner, och kan bli förstörd för gott.

Det låter inte så farligt jämfört med hur jag lever idag. Sjukdomen är ärftligt och jag vill inte föra vidare mina gener, min mens är redan oregelbunden / utebliven så det spelar ingen roll.

Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Ja, ingen gillar ett fetto. Men du måste försöka hålla dig i mer än någon dag. Gör du det så blir det lättare och lättare att inte äta. Nu är ju din kropp van vid ständigt inflöde. Du måste vänja dig av med det. Jag tror att du skulle kunna ta tjack eller motsvarande för att dämpa den akuta hungern. Sen rullar det på.

Jag önskar att jag bara kunde hålla ut de första dagarna men det är så svårt! En annan har tipsat om amfetamin mot hungern men droger känns inte aktuellt. Jag dricker/röker inte och gillar inte att känna mig påverkad.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback