Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-25, 23:41
  #1
Medlem
Som rubriken understryker undrar jag om det är olagligt att låta bilen rulla bakåt när man tex står vid ett trafikljus och väntar. Det finns inga bilar bakom i samma fil. Är detta olagligt?
Tycker det kul att göra så hehe.
Citera
2017-05-25, 23:58
  #2
Medlem
Lars1989s avatar
Varför skulle det vara olagligt? Om du tycker det är så kul kan du åka till valfri skogsväg det finns lite lutning och rulla bakåt där.
Citera
2017-05-26, 00:05
  #3
Medlem
Låter roligt. Om det gör så att du orsakar en olycka så är det en annan femma.
Citera
2017-05-26, 10:31
  #4
Medlem
Frågan är vad syftet ska vara med att rulla bakåt i en fil? Risken att du kör på någon ökar ju längre du leker.
Leka i trafiken är ingen bra grej och det kan sluta med att ditt körkort blir indraget.
Körkort är inte en mänsklig rättighet utan en förmån som kan tas bort.

Åk ut till någon backe i skogen och rulla bakåt istället.
Ha gärna någon som står längst ner o varnar.
Citera
2017-05-26, 14:38
  #5
Medlem
hinhales avatar
Så - Opassande eller olagligt?
Citera
2017-05-26, 16:19
  #6
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hinhale
Så - Opassande eller olagligt?
Finns väl ingenting som säger att bilen endast får röra sig mha av motorkraft. Olämpligt och opassande att färdas baklänges eftersom backljusen inte lyser, skulle jag säga. Och för att det inte finns någon mening med det.
Citera
2017-05-27, 10:36
  #7
Medlem
Fast det finns ju en backspegel om ni inte visste det? 😁 ser jag en bil komma i samma fil stannar jag givetvis. Så detta är inte olagligt haha. Fan vad gott. Jag gillar och göra så. Speciellt när folk kollar som man är en idiot om det kommer någon som kör om mig i andra filen, då undrar de var fan jag är på väg. Eller sysslar med. Ingen annan som gör som mig på hela flashback?
Jag råkade hålla på och rUlla bakåt, då ser jag polisen stå lite längre bort med god uppsikt av vad som hände. Dem agerade inte ial.
Citera
2017-05-29, 13:20
  #8
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Intressant fråga om man vrider lite på den:

Ponera att man står vid ett rödljus i uppförsbacke. Bakom dig lägger sig coolingen i farsans BMW och han stannar inte förrän det skiljer 5 centimeter mellan er.

Anta att du eller bilen har sådana brister att du inte kan hjälpa 5 centimeters rull när du tänker köra iväg - Puss - Repad front.
Vems fel?
Jag kan verkligen inte få det till bakomvarandes fel även om denne är en idiot. Bilen längst fram skulle ju kunna handbromsstarta, liksom.

Amirite..?
Citera
2017-05-29, 16:26
  #9
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoelSUOMI
Intressant fråga om man vrider lite på den:

Ponera att man står vid ett rödljus i uppförsbacke. Bakom dig lägger sig coolingen i farsans BMW och han stannar inte förrän det skiljer 5 centimeter mellan er.

Anta att du eller bilen har sådana brister att du inte kan hjälpa 5 centimeters rull när du tänker köra iväg - Puss - Repad front.
Vems fel?
Jag kan verkligen inte få det till bakomvarandes fel även om denne är en idiot. Bilen längst fram skulle ju kunna handbromsstarta, liksom.

Amirite..?

Mmm, känns som att man ska kunna komma iväg utan att rulla bakåt, men det är nog inte helt lätt att utröna vems fel det skulle vara. En annan sak jag tänkte på var att man ju faktiskt kör mot trafiken om man rullar baklänges. Och det får man ju inte. Att rulla några decimeter bakåt när man ska iväg i uppförsbacke lär väl vara ok, men säg att man medvetet rullar flera meter bara för att man har lust med det. Känns inte ok.
Citera
2017-05-30, 14:15
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoelSUOMI
Intressant fråga om man vrider lite på den:

Ponera att man står vid ett rödljus i uppförsbacke. Bakom dig lägger sig coolingen i farsans BMW och han stannar inte förrän det skiljer 5 centimeter mellan er.

Anta att du eller bilen har sådana brister att du inte kan hjälpa 5 centimeters rull när du tänker köra iväg - Puss - Repad front.
Vems fel?
Jag kan verkligen inte få det till bakomvarandes fel även om denne är en idiot. Bilen längst fram skulle ju kunna handbromsstarta, liksom.

Amirite..?

Det ska till en jävla lirare till att stanna 5 cm bakom en annan bil i backe.

Bra fråga. Normalt är det ju den bakåtrullande bilens fel om bilarna håller normalt avstånd från varandra och jag vidhåller nog att det borde vara samma sak även om bakomvarande bil ställer sig 5 cm från din bil. Föraren får väl använda handbromsen tills han hittar dragläget om han känner dig osäker, som du säger.
Citera
2017-05-30, 17:58
  #11
Medlem
y.ys avatar
Bör undvika att fippla i backar om du har bil med dubbelkopplingslåda
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback