Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2018-06-25, 09:00
  #85
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Det är ett vanligt missförstånd som folk som inte har egna erfarenheter eller kunskaper om vad meditation är för något brukar ha.
Dvs meditation syftar inte till att, som du skriver, "tömma sinnet" och inte heller handlar det om att "sluta tänka", få "tyst i huvudet."

Det är egentligen det rakt motsatta.
Meditation handlar om att stärka ens Medvetande, att bli Mer medveten om ens sinne, sin tankeverksamhet och kognitiva strukturer.
Man "tömmer" alltså inget. Så det finns inget som kan "råka fyllas på."

"Det" som emellertid alltid är "tystnad," det är alltid "tyst."
Dvs det är det som är ditt medvetandes "centrum." Det är det som du upplever som "du."
Det som allt det som är du utgår från, där du upplever dig själv som dina tankars mittpunkt.

Det är alltid tystnad.
Tankarna, de kommer från hjärnan. Liksom känslorna kommer från din kropp.
Dina inre bilder och fantasier osv.
Men det som Upplever allt detta, det är alltid tystnad, alltid en enda stor observerande ogreppbar "punkt."

Och meditationens syfte är att öka sin observationsförmåga gentemot detta, ditt innersta centrum.
Det innebär inte att det blir Tyst i ditt sinne, för din hjärna kommer att fortsätta arbeta och pumpa fram den ena tanken efter den andra.
Men du kommer att "inse", mer och mer, att det finns en skillnad mellan det som upplever och dina tankar.
Den processen, det är det som är meditation.

Meditation betyder så många saker för folk. Man kan sitta i lugn och ro och meditera över något. Det är inte där jag menar att "öppna sig".

Jag talar om chakran, kundalini mm. Och en kollega till mig höll på med mer avancerad yoga, och upplevde något som hon inte kunde kontrollera. Hon upplevde att hon inte kunde "stänga det som hon öppnat", så förhåller det sig inte med vanlig meditation.

Det finns tillräckligt skrivet både av läkare och vetenskapliga artiklar om risker med denna typ av yoga. Det är bara att googla.

Här i väst plockar vi alltid av ett österländskt och tusentals års av erfarenheter från deras andliga syn på livet, likt ett smörgåsbord, och gör om det till något som låter "light" i våra öron. Till och med på kundaliniyogans hemsida finns varningar om bieffekter och det är det jag vill påpeka med en del emfas.

Människor som lider av psykoser, som kommer av kundalini finns även i Indien.
Citera
2019-07-22, 17:22
  #86
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Jag svarade inte på forumet eller tråden i allmänhet. Jag svarade på specifika påståenden.
Förklara gärna hur en magiker kan få människoöron att se ut som kaninöron.


Då kanske du inte ska göra absoluta påståenden.
Det kan han väl absolut få göra ändå, vad som är sant är ju sant oavsett om det kan bevisas på flashback eller ej.
Citera
2019-07-22, 20:53
  #87
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vadgorvinukorvi
Det kan han väl absolut få göra ändå, vad som är sant är ju sant oavsett om det kan bevisas på flashback eller ej.
Att diskutera om något icke falsifierbart (Det finns entiteter bortom det fysiska), är sant eller inte är meningslöst.
Citera
2019-07-24, 16:24
  #88
Medlem
hugelak90s avatar
Om begreppet "svart magi" syftar till att med ett objekt påverka ett annat oberoende av avstånd (tex voodoo) så finns det ju fysikaliska observationer i mikrokosmos som påvisar ett sådant fenomen. Läs: kvantsammanflätning https://sv.wikipedia.org/wiki/Kvantsammanfl%C3%A4tning. Där visar det sig att två elektroner kan vara "sammanflätade" med varandra oberoende av avstånd, och att om man mäter en av elektronernas spinn (dvs utsätter elektronen för påverkan) så kommer dess sammanflätade elektron att få ett motsatt spinn.

Vi består ju som bekant av miljardtals elektroner och det känns ju inte omöjligt att några utav dessa kan vara sammanflätade med elektroner som inte omgärdar atomkärnor i vår kropp. Att då utsätta dessa elektroner för någon sorts påverkan kommer då påverka elektronerna som omgärdar atomkärnorna i vår kropp. Svart magi är då i teorin möjlig. Även om vi idag inte vet exakt hur man kan utnyttja kvantsammanflätningar.
__________________
Senast redigerad av hugelak90 2019-07-24 kl. 16:33.
Citera
2022-07-18, 05:08
  #89
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hugelak90
Om begreppet "svart magi" syftar till att med ett objekt påverka ett annat oberoende av avstånd (tex voodoo) så finns det ju fysikaliska observationer i mikrokosmos som påvisar ett sådant fenomen. Läs: kvantsammanflätning https://sv.wikipedia.org/wiki/Kvantsammanfl%C3%A4tning. Där visar det sig att två elektroner kan vara "sammanflätade" med varandra oberoende av avstånd, och att om man mäter en av elektronernas spinn (dvs utsätter elektronen för påverkan) så kommer dess sammanflätade elektron att få ett motsatt spinn.

Vi består ju som bekant av miljardtals elektroner och det känns ju inte omöjligt att några utav dessa kan vara sammanflätade med elektroner som inte omgärdar atomkärnor i vår kropp. Att då utsätta dessa elektroner för någon sorts påverkan kommer då påverka elektronerna som omgärdar atomkärnorna i vår kropp. Svart magi är då i teorin möjlig. Även om vi idag inte vet exakt hur man kan utnyttja kvantsammanflätningar.
Hör röster och har varit med om det här hela min kropp skakade när jag låg på golvet samtidigt som jag kokade vatten ligger ner och ångat upp hela rummet med kokvattnet. Tar sen på tapeten som är blött. Hör då en rast säga till mig när jag skakar . Jag är den svarta jävulen sen börjar mitt huvud skaka okontrollerat.
Citera
2022-07-18, 18:18
  #90
Medlem
RadiationSantas avatar
Jag ställer mig ytterst starkt tvivlande till att svart magi (eller magi i största allmänhet) existerar/fungerar.
Men jag är för all del öppen för att bli motbevisad.
Citera
2022-07-27, 22:44
  #91
Medlem
CompressorVanes avatar
Ja det är väl bara att pröva utöva den och se vad som händer!? Finns ju en del litteratur i ämnet.
Citera
2022-07-27, 22:45
  #92
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joddlaren79
Vad är motsatsen till svart magi om det finns?

Kan tänka mig att voodoo är svart magi har hört om folk som testat och att det givit resultat.
Vit magi är motsatsen. Är det för mycket begärt denna afton att man använder Google?
Citera
2022-07-31, 10:47
  #93
Medlem
”Svart magi” i betydelsen ”onda avsikter, onda tankar” har nog en viss kraft. Du utstrålar missnöje och illvilja gentemot någon. Men jag tror inte på att besvärjelser, i vår sekulariserade värld, numera har så stort inflytande.
Brasklapp: när jag var i New Orleans praktiserades där en sorts ”Urban voodo”. Träffade en kille som berättade att han hade börjat med det för att få framgång i jobbet. Bara blomoffer, cigarrer, och parfym i början, så var andarna nöjda. Ett tag. Sen gick det sämre, han gjorde misstag och arbetsgivaren var inte glad. Han blev upplyst om att hans loa, som anden kallas, ville ha levande offer.
Kackerlackor och fjärilar var inte nog. Blod skulle det vara. En verksamhet inleddes, som det inte var helt lätt att sluta med.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback