Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-01, 08:21
  #13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skuuuuuuld
Okej, min hypotes är att islam och kultur i Mellanöstern kan vara nära besläktat.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kultur

http://www.islamutbildning.se/assets...ok_sid1-10.pdf

http://www.so-rummet.se/fakta-artikl...biska-kulturen

https://backbytema.wordpress.com/abr...och-samhallet/

Fråga en muslim:
[url="https://www.flashback.org/t1050821"] (FB) Islam är det en kultur eller en religon?


Citat:
Är de källorna tillräckligt att du ska känna att det kaaaanske är möjligt att religion och kultur kan påverka varandra?

Jag förnekar inte, att religion och kultur kan påverka varandra; tvärtom anser jag det vara en mycket rimlig hypotes. Dock med undantag för vissa religiöst dominerade områden såsom t.ex. mellanöstern, där religionen har företräde framför sånt som kultur, politik, teknologi och kunskaps-sökande, så dessa styrs av religionen istället för att interagera någotsånär fritt med den.
Citera
2017-06-01, 08:33
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag förnekar inte, att religion och kultur kan påverka varandra; tvärtom anser jag det vara en mycket rimlig hypotes. Dock med undantag för vissa religiöst dominerade områden såsom t.ex. mellanöstern, där religionen har företräde framför sånt som kultur, politik, teknologi och kunskaps-sökande, så dessa styrs av religionen istället för att interagera någotsånär fritt med den.

jag har aldrig varit med om liknande... allt detta tjafs, trots att du höll med mig.. pga ett undantag som jag lämnade gott om utrymme för dig att göra hela tiden?
Citera
2017-06-01, 08:45
  #15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag förnekar inte, att religion och kultur kan påverka varandra; tvärtom anser jag det vara en mycket rimlig hypotes. Dock med undantag för vissa religiöst dominerade områden såsom t.ex. mellanöstern, där religionen har företräde framför sånt som kultur, politik, teknologi och kunskaps-sökande, så dessa styrs av religionen istället för att interagera någotsånär fritt med den.

Citat:
Ursprungligen postat av skuuuuuuld
jag har aldrig varit med om liknande...

Kanske inte. Men nu är du på FBs religionsforum, där du får räkna med sånt.

Citat:
allt detta tjafs, trots att du höll med mig..

Jag har lärt mig, att spefifikation och precision av information och terminologi är ett "måste", för att religions-debatten inte stannar i retorik och/eller demagogi.
Citera
2017-06-01, 09:06
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Kanske inte. Men nu är du på FBs religionsforum, där du får räkna med sånt.



Jag har lärt mig, att spefifikation och precision av information och terminologi är ett "måste", för att religions-debatten inte stannar i retorik och/eller demagogi.


Well, du vet spelreglerna bättre än jag!

Jag har som sagt bara varit aktiv här i några timmar så jag uppskattar lektionen och tänker ödmjukt att det säkert finns en anledning och att jag i framtiden kommer förstå den. Men nu är jag trött på dig så jag avviker och ser fram emot nästa diskussion!
Citera
2017-06-01, 09:07
  #17
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dominics
Varför är mellanöstern så religiöst jämfört med Sverige och andra europeiska länder? Varför blev så många ateister i Sverige? Teknologin utvecklas även i dessa länder samtidigt som utbildningen är acceptabel. Vad för faktorer har lett till att Sverige blivit dominerat av ateister?
En av orsakerna är:
Citat:
Ingemar Hedenius (1908-1982) – Var kanske allra mest produktiv av svenska filosofer. Han hade idén att filosofin skulle nå ut till många och skrev mängder av artiklar på Dagens Nyheters kultursida. Hedenius blev professor i praktisk filosofi i Uppsala år 1947. Han blev kanske allra mest uppmärksammad för sin bok Tro och vetande som var ett explicit angrepp på religionen och skapade ett hätskt motstånd från kyrkans män i Sverige. En viktigt tema i boken var diskrepansen mellan förnuft och religiös tro.
Den andra är att lutheraner inte är styrda av någon reaktionär påve utan är mer löst knutna.
Det tredje är att vi har haft en mycket industrialiserad produktion vilket fått vänstern som av tradition är mindre religiösa att växa sig stark.

Mellanöstern har inget av detta, de har inte ens reformerat sin tro sedan 700-talet utan har i princip samma stenåldersläror som judarna hade på ~2-1000-talet f.Kr.
Sedan har varje diktator vilket de alla haft många av utnyttjat religionen för att förtrycka oppositionen.
__________________
Senast redigerad av MeanME 2017-06-01 kl. 09:09.
Citera
2017-06-01, 22:24
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dominics
Varför är mellanöstern så religiöst jämfört med Sverige och andra europeiska länder? Varför blev så många ateister i Sverige? Teknologin utvecklas även i dessa länder samtidigt som utbildningen är acceptabel. Vad för faktorer har lett till att Sverige blivit dominerat av ateister?

I mellanöstern handlar det mer om kultur.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback