Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-25, 20:23
  #1
Medlem
Jag vet inte om jag hamnat i rätt forumdel.

I vilket fall så blir det ett hiskeligt levande på gården så fort solen tittar fram. Det samlad en massa somalier, eller möjligtvis Eritreaner och spelar ett spel.

Det är hemmagjort, vet inte exakt hur det ser IT för har aldrig varit tillräckligt nära för att se det.

Jag är sjukt nyfiken på vad det är för spel dom spelar. Med tanke på ljudnivån så verkar det väldigt exalterande. Kanske något man borde börja spela.

Någon här som vet vad det är dom sysslar med ute på gården?
Citera
2017-05-25, 20:25
  #2
Medlem
Det enda brädspel jag sett blattar spela är Kalaha eller Backgammon.
Citera
2017-05-25, 20:30
  #3
Medlem
Jellohs avatar
Kalaha om det är Afrikaner. Tråkigt tycker jag. Asiater spelar go (som jag skall lära mig...snart) och araber spelar bacvkgammon. Backgammon är däremot roligt och dög även åt James Bond så det är helt klart värt att lära sig.
Citera
2017-05-25, 20:32
  #4
Medlem
MoaLjungs avatar
Fia med knuff, av erfarenhet vet jag att det kan vara väldigt intensivt och även sluta i slagsmål.
Citera
2017-05-25, 20:58
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jelloh
Kalaha om det är Afrikaner. Tråkigt tycker jag. Asiater spelar go (som jag skall lära mig...snart) och araber spelar bacvkgammon. Backgammon är däremot roligt och dög även åt James Bond så det är helt klart värt att lära sig.

Inte kalaha eller backgammon. Brädet är stort och dom verkar vara flera stycken som spelar. Dom viftar med något i en plastmugg. En viftar och sen viftar en annan. Sen gör dom något på brädet. Det är i anslutningen till vidgningen med koppen som det är hätskt. Kan vara tärningar i muggen.
Citera
2017-05-25, 21:11
  #6
Medlem
Jellohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stayalivee
Inte kalaha eller backgammon. Brädet är stort och dom verkar vara flera stycken som spelar. Dom viftar med något i en plastmugg. En viftar och sen viftar en annan. Sen gör dom något på brädet. Det är i anslutningen till vidgningen med koppen som det är hätskt. Kan vara tärningar i muggen.

Det är inte så att de blivit så ghetto-amerikaniserade att de spelar craps?
Annars kan du ju se om nåt på denna listan passar in: https://www.tripsavvy.com/games-play...africa-1454491

Edit: annars tror jag det fungerar rätt globalt att lägga på en dum blick och säga: "Det där spelet ser kul ut, jag brukar inte vara så bra på spel men jag har 100 kr" så brukar man få lära sig det mesta!
__________________
Senast redigerad av Jelloh 2017-05-25 kl. 21:13.
Citera
2017-05-25, 22:18
  #7
Medlem
sylvia.borins avatar
Fråga dem.
Citera
2017-05-26, 10:05
  #8
Moderator
manamanahs avatar
Integration och invandring --> Rollspel och Sällskapsspel
/Moderator
Citera
2017-05-28, 18:58
  #9
Medlem
Dom lämnade brädet ute så jag har tagit ett kort på det:

http://imgur.com/a/LrOZY
Citera
2017-05-28, 19:04
  #10
Medlem
DenTrasigaApans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stayalivee
Dom lämnade brädet ute så jag har tagit ett kort på det:

http://imgur.com/a/LrOZY

Ser ut som ett fia-spel...
Citera
2017-05-28, 19:30
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenTrasigaApan
Ser ut som ett fia-spel...

Ja fast ändå inte. Är inte siffror på fia.
Citera
2017-07-05, 14:46
  #12
Medlem
Ser ut att vara Chaupar / Pachisi fast mer avancerat.
Det är i regel inte tärningar man spelar med utan, mera "snäckskal" som ska hamnar med uppåt-sidan eller neråt-sidan, sedan får man gå antal steg dom visar. Oftast är det en skål som står i mitten av brädet som man kastar dom i, minns inte, var så liten första gången jag såg spelet.
__________________
Senast redigerad av Darkie1793 2017-07-05 kl. 14:50.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback