Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-25, 20:05
  #1
Medlem
Hej, snart är det dax att börja planera min resa ner till Balkan vilken jag ska göra med bil. Eftersom det är väldigt länge sen jag gjort det och nu även har en 3 årig dotter med mig så undrar jag hur ni som brukar åka långt med bilar gör.

Vad behöver man ha med sig i bilen och då menar jag allt, saker som man måste ha i vissa länder men också saker som underlättar ? Hur länge brukar ni köra innan ni vilar och vad är max timmar ni kör per dag?

kan ni rekommendera vart man kan stanna och sova (tänkte iaf , eller hoppas, att få hinna till Tyskland första dagen) och hur länge räcken en sån miljödekal som jag beställt från dekra som man ska ha i Tyskland? är det en vecka eller 10 dagar som i Österrike.

Ni kan komma med allt ni kommer på, det uppskattas väldigt mycket. tack på förhand
Citera
2017-05-25, 21:40
  #2
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Hej, snart är det dax att börja planera min resa ner till Balkan vilken jag ska göra med bil. Eftersom det är väldigt länge sen jag gjort det och nu även har en 3 årig dotter med mig så undrar jag hur ni som brukar åka långt med bilar gör.

Vad behöver man ha med sig i bilen och då menar jag allt, saker som man måste ha i vissa länder men också saker som underlättar ? Hur länge brukar ni köra innan ni vilar och vad är max timmar ni kör per dag?

kan ni rekommendera vart man kan stanna och sova (tänkte iaf , eller hoppas, att få hinna till Tyskland första dagen) och hur länge räcken en sån miljödekal som jag beställt från dekra som man ska ha i Tyskland? är det en vecka eller 10 dagar som i Österrike.

Ni kan komma med allt ni kommer på, det uppskattas väldigt mycket. tack på förhand
Jag kan mest svara för Tyskland, och som du redan vet så måste du ha ett miljömärke till din bil (om den uppfyller utsläppskraven vill säga) om du tänkt köra in i någon av de större tyska städerna.
Kravet på grönt miljömärke gäller för närvarande i c.a 100 städer.
Miljödekalen ska fästas på vindrutans insida, på passagerarsidan längst ner till höger, märket ska synas tydligt utifrån.
Glöm inte att skriva ditt registreringsnummer i det vita fältet på miljödekalen, annars är den inte giltig!
Miljödekalen är giltig hela din bils livslängd!

Dessutom är det lag på att medföra minst en reflexväst, en varningstriangel och en godkänd förbandslåda där bäst före datumet inte får vara överskridet.

Eftersom det under sommaren är mycket trafik, ofta köer och många vägarbeten, tar resan sommartid oftast lite längre tid, planera därför utefter det!
Det betyder minst 1 övernattning ner till Balkan, vill du njuta av resan, planera in 2 övernattningar.
Ibis budget är billigt och bra, det är moderna budgethotel som ofta ligger i anslutning till motorvägarna.

I Österrike måste du köpa motorvägsvignetten direkt vid gränsen, innan du kör ut på Österrikisk motorväg, ASFINAG gillar nämligen att spana efter syndare direkt efter gränsen..

Balkanländerna.
Och bilkörningen på Balkan kan vara lite knepig, delvis uselt vägnät, delvis fina nybyggda vägar, körstilen är katastrofal, en blandning mellan sydeuropeiskt temperament och östeuropeisk egoism, bli inte förvånad om folk gör totalt livsfarliga omkörningar i skymda kurvor etc.
Även risken för bilinbrott är hög, tänk på var ni parkerar över natten.
Precis som i Paris, ska man också i Balkanländerna vara uppmärksam på var och hur man parkerar, om man är rädd om sin bil.
Tyvärr är de vårdslösa och har ingen respekt för andras egendom, att "råka" stöta till en annan bil när man parkerar är helt normalt och inget som rör dessa människor i ryggen..
__________________
Senast redigerad av BAB7 2017-05-25 kl. 21:42.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2842889

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback