Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-06, 08:35
  #13
Medlem
GekkoBleus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbaa
Har drivit byggföretag i 5år och råkat ut för olika typer av kunder som man blir ganska less på.

Vad gör ni när folk försöker blåsa en?
Beställer tjänster och man inte har skrivit avtal eller avtal om äta arbeten för skicka man till kronofogden så bestrider dom det o så måste man stämm dom med konsumentsskyddslagen i ryggen på dom sida.

Lika så när era offerter inte håller och arbetet blir dyrare hur går ni till väga för att få ut mera pengar?


Man känner sig ganska maktlös när man kommer till dom här punkterna utan att man för nått dumt..

Ens förmåga att skriva bra offerter än en trygghet både för en själv och för kund, är min uppfattning. Jag upplever det som ganska vanligt inom bygg och entreprenad att slarva med skrivningen. Ju noggrannare du beskriver din uppfattning av uppdragets art på förhand, desto bättre för uppdraget/svårare för kunden att bli förvånad.

Det är också bättre, för att på så vis så beskrivs uppdragets art, inventarier och förbehåll noga att priset blir lättare att förstå, alltså: sätt det rätta priset, istället för att jobba mot en växande kostnad som baseras på missförstånd.

Sätt även förbehåll eller en "Vi skall, Ni skall"-lista. Det gjorde(gör) jag jämt.
T.ex. kan den innehålla punkter som
"Vi ombesörjer skyddsplast för entré samt städning vid dag 3 samt dag 5 enligt överenskommelse"
"Ni tillser att det finns tillgång till erforderlig elektricitet, luft samt vatten för verktyg/arbetets gång"
"Ni förstår att det vid arbetets gång ej går att beträda arbetsområdet p.g.a. risk för personolyckor"
o.s.v.

Sen ska det skrivas på ett trevligt och personlig sätt också, men var tuff på det du ska vara tuff med, och mjuk på resten. Så blir det bra.
Citera
2018-01-16, 14:01
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbaa
Inte många har som driver eller försöker driva företag märker jag.

Även om du har en kund som har bra likviditet, inga anmärkningar och verkar bra socialt. Så om den vägrar betala så står du där med näsan i blöt.
Det hjälper inte att skicka någon till kronofogden.

Lika så när ett projekt går åt mer arbete och material så är det svårt och komma efteråt och kräva mera pengar.
Kan vara mycket som spelar in varaför ett offererat pris inte håller.
Ser inte ut som det var tänkt
Tar längre tid och utföra arbetet
Materialet går åt mer en tänkt
Mm

Håller helt med, har själv haft flera kunder som ser jättebra ekonomiskt ut. Men har haft en agenda redan från början att inte betala det avtalade beloppet.
Den tid som det tar innan tingsrätten fastställer blir för långt och företaget hinner gå i konkurs. Mycket tråkigt.
De två sista var en barnläkare på Karolinska sjukhuset och en kamrer på Danske Bank. Må de sova dåligt på nätterna... minst...
Citera
2018-01-17, 07:53
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbaa
Har drivit byggföretag i 5år och råkat ut för olika typer av kunder som man blir ganska less på.

Vad gör ni när folk försöker blåsa en?
Beställer tjänster och man inte har skrivit avtal eller avtal om äta arbeten för skicka man till kronofogden så bestrider dom det o så måste man stämm dom med konsumentsskyddslagen i ryggen på dom sida.

Lika så när era offerter inte håller och arbetet blir dyrare hur går ni till väga för att få ut mera pengar?


Man känner sig ganska maktlös när man kommer till dom här punkterna utan att man för nått dumt..

Verkar vara en regel i byggbranschen att offerera fel (lågt) för att få jobbet och sedan fakturera mer av olika anledningar, det är i alla fall min bild och då tycker jag man får skylla sig själv lite grann. Inom industrin ska det mycket till om man ska kunna fakturera mer än offererat, gäller att räkna rätt.
Citera
2018-01-17, 10:40
  #16
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansa40
Verkar vara en regel i byggbranschen att offerera fel (lågt) för att få jobbet och sedan fakturera mer av olika anledningar, det är i alla fall min bild och då tycker jag man får skylla sig själv lite grann. Inom industrin ska det mycket till om man ska kunna fakturera mer än offererat, gäller att räkna rätt.
Gäller inom industrin med kan jag meddela då jag haft jobb där jag räknat på anbud. Det har då handlat om reparationer i fält. Man gör en bedömning om det finns möjligheter att dra in pengar på tillägg under resans gång. Gör det inte det så väljer man en något högre vinstmarginal i anbudet. Ser man möjligheter så har jag gått in med en låg eller obefintlig marginal för att få affären i hamn. Sen har man en högre marginal på tilläggen. Men, A och O är att vara extremt tydligt med vad som ingår och vad som inte ingår. Folk tar inte illa upp om man är detaljerad, snarare tvärtom då risken för trist jidder minskar. Dessutom kan man lägga med kommentarer av typen "-Visst, vill ni att vi står för alla lyft så fixar vi det men var medvetna om att om ni ordnar det själva så blir det billigare för er." På det viset kan man styra anbudet så att man undviker delmoment med låg vinstmarginal och större risker i möjligaste mån.

Sen ska man vara klar över att saker och ting skiter sej emellanåt men då ska man vara öppen kring detta så tidigt det går.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback