Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-25, 14:50
  #1
Medlem
Jag betalar 34 helvetesprocent i skatt men kommunen kan inte ens ge ut allmänna handlingar via e-post utan att ta betalt. Är det ens lagligt?

Vad får vi egentligen för våra skattepengar? Förr fick befolkningen tillbaka lite grann men idag ska vi betala för att nyttja det vi redan betalt genom skattesedeln.

Farlig utveckling..
Citera
2017-05-25, 15:18
  #2
Medlem
Mulla Krekars avatar
Det var svinigt!

Jag tar ofta del av domar o förundersökningar från domstolar. Är det ett par stycken kostar det inget (man får det som pdf). Men ska man ha ut mycket eller om något behöver scannas in så tar de en liten avgift.
Citera
2023-05-27, 20:32
  #3
Medlem
Enligt avgiftsförordning (1992:191) har myndigheter, kommuner och företag som omfattas av offentlighetsprincipen rätt att ta ut en avgift vid begäran om kopia på allmän handling.
Citera
2023-06-03, 21:05
  #4
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
Enligt avgiftsförordning (1992:191) har myndigheter, kommuner och företag som omfattas av offentlighetsprincipen rätt att ta ut en avgift vid begäran om kopia på allmän handling.
1992 var det kanske ok.
Då var det papperskopior som gällde.
Men som i dettas fall för e-post sjukt. Den förordningen behöver moderniseras.
Citera
2023-06-03, 23:00
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
1992 var det kanske ok.
Då var det papperskopior som gällde.
Men som i dettas fall för e-post sjukt. Den förordningen behöver moderniseras.

Fast det är fortfarande inte så att det bara är att bifoga handlingarna rakt av utan det är fortfarande en arbetsprocess med att gå igenom handlingarna.
Dessutom så är det inte säkert att det går via epost. Jag har själv fått en fysisk USB-sticka hemskickad där uppgifterna var i form av .pdf:er.
Citera
2023-06-04, 04:40
  #6
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nullheap
Jag har själv fått en fysisk USB-sticka hemskickad där uppgifterna var i form av .pdf:er.
Detta låter verkligen 1900tal men om det är så att dom köper in usb för detta och skickar med posten så är det helt ok att det kostar en slant.
Citera
2023-06-04, 09:32
  #7
Medlem
FuckSwedens avatar
Du kan läsa dem på plats och då ska det inte kosta något, så är det i min kommun iaf.
Citera
2023-06-10, 12:50
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nullheap
Fast det är fortfarande inte så att det bara är att bifoga handlingarna rakt av utan det är fortfarande en arbetsprocess med att gå igenom handlingarna.
Dessutom så är det inte säkert att det går via epost. Jag har själv fått en fysisk USB-sticka hemskickad där uppgifterna var i form av .pdf:er.

Fast det är väl ändå inte arbetskostnaden som infår i avgiften utan omkostnaden för material, tex papper, porto bläck? Resten bör ju ingå i någon form av serviceskyldighet?

Så jag förstå inte heller vilken kostnad man ter betalt för med digitala kopior.
Citera
2023-06-10, 13:19
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuManHand
Jag betalar 34 helvetesprocent i skatt men kommunen kan inte ens ge ut allmänna handlingar via e-post utan att ta betalt. Är det ens lagligt?

Vad får vi egentligen för våra skattepengar? Förr fick befolkningen tillbaka lite grann men idag ska vi betala för att nyttja det vi redan betalt genom skattesedeln.

Farlig utveckling..

Jag vet! Allt för att förhindra insyn i en myndighet. Man skulle kunna testa att skriva från ett anonymt mailkonto och be dem maila en faktura med förfallodatum EFTER att du fått ut handlingarna.
Citera
2023-06-10, 19:06
  #10
Medlem
Det ska alltid gå att läsa handlingarna på plats, hos kommunen/myndigheten helt gratis. Om du vill vara anonym finns det inte heller något som hindrar dig från att klä ut dig/förställa dig vid besöket.
Att det kostar en slant när det gäller en större mängd dokument tycker jag inte är konstigt, arbetskostnaden för att gå igenom materialet är avsevärt dyrare än kostnaden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback