Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-28, 21:45
  #13
Medlem
Kaffesump sätter igen rören. Dina förslag suger.
Citera
2017-05-28, 23:45
  #14
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elastikmanden
Jo då, för jag har provat det för, och jag tycker att det funkar. Så det med sopbilen gick inte hem här. Jag litar bara på det jag har provat.
Man ska inte lita på allt man upplever själv utan snarare gå vetenskapligt tillväga och skaffa sig ett säkert underlag för vad man tror på vilket ofta kräver fler och noggrannare observationer än enstaka självupplevda händelser. Det finns massvis som upplevt att de blivit friska från förkylning efter att ha ätit eller druckit ditten och datten utan att det egentligen fungerar.

Sopbil var det inte jag länka till utan spolbil, en helt annan sak. Här är en till som direkt avråder från att hälla kaffesump i avloppet: http://www.waderobertsplumbing.com/p...logging-drain/
Citat:
Back in the day, people thought coffee grounds were good for their pipes. “It keeps them clear,” they would say, as they dumped their morning grounds down their delicate plumbing system. “And smelling fresh!”

Not true. So not true. Coffee grounds are as good as cement in pipes. When you dump a mass of soggy grounds down the drain, they’ll turn into an impenetrable nightmare.
Du kan ju också ta en funderar på varför i helskotta det skulle hjälpa med tanke på vad jag skrev tidigare, det finns ju inte ens tillstymmelse till logik i att det skulle göra någon nytta.
Citera
2017-05-29, 09:44
  #15
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Du kan ju också ta en funderar på varför i helskotta det skulle hjälpa med tanke på vad jag skrev tidigare, det finns ju inte ens tillstymmelse till logik i att det skulle göra någon nytta.
Jag är med dig till 100% men i länken som tergo postade så står det såhär:
Citat:
Med kaffesump, rinnande vatten och lite diskmedel kan du både lösa upp och rengöra avloppet i såväl kök som badrum. Häll först i sumpen, sedan tre droppar diskmedel och en kanna kokande vatten. I toaletten kan du bara spola ned sumpen som kommer att skrubba rören rena åt dig.
Vilket betyder att det inte handlar om kemi utan snarare att man binder diskmedlet i sumpen en stund och använder det som slipmedel när man spolar rent.
Citera
2017-05-29, 19:35
  #16
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Jag är med dig till 100% men i länken som tergo postade så står det såhär:

Vilket betyder att det inte handlar om kemi utan snarare att man binder diskmedlet i sumpen en stund och använder det som slipmedel när man spolar rent.

Slipmedel? Ta du och blanda kaffesump, tre droppar diskmedel och kokande vatten i en bunke och rör om så kommer du att få en smet, så kan du ju avgöra själv vilken slipande verkan smeten har. Kaffesump består av små runda, mjuka korn och har ingen som helst slipande verkan i blött tillstånd.

Jag förstår hur ni tänker att det borde funka men ni har fel. Kaffesumpen kommer att fastna i befintliga fetavlagringar och biohinnor och snarare göra så att mer skit fastnar.
Citera
2017-05-29, 20:30
  #17
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Slipmedel? Ta du och blanda kaffesump, tre droppar diskmedel och kokande vatten i en bunke och rör om så kommer du att få en smet, så kan du ju avgöra själv vilken slipande verkan smeten har. Kaffesump består av små runda, mjuka korn och har ingen som helst slipande verkan i blött tillstånd.

Jag förstår hur ni tänker att det borde funka men ni har fel. Kaffesumpen kommer att fastna i befintliga fetavlagringar och biohinnor och snarare göra så att mer skit fastnar.
Slipmedel är fel ord. Men läser man texten så används sumpen för att låta diskmedlet göra verkan. Själva sumpen har ingen betydelse i processen annars. Det finns säkert liknande prylar att blanda rengöringsmedel i för den delen.
Huvudsaken är att skiten släpper, sedan åker det med.
Och ja, kaffe är definitivt inte bra för systemet.
Citera
2017-05-29, 21:15
  #18
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Slipmedel är fel ord. Men läser man texten så används sumpen för att låta diskmedlet göra verkan. Själva sumpen har ingen betydelse i processen annars. Det finns säkert liknande prylar att blanda rengöringsmedel i för den delen.
Huvudsaken är att skiten släpper, sedan åker det med.
Och ja, kaffe är definitivt inte bra för systemet.
Jag tror inte på effekten av att hålla kvar diskmedlet heller och har svårt att se hur det skulle gå till. Hela grejen är nog bara en gammal myt där man svängt ihop någon ad-hoc-hypotes utan grund för att förklara ett fenomen som inte finns.

Vill man att diskmedel eller annat kemiskt medel ska fylla ut systemet och ligga och verka mot alla ytor så vore det idealiskt med ett skum. Skum klibbar snällt och fint och kan inte i sig orsaka något stopp. (Jag menar då förstås ett mjukt skum som löddrande diskmedel, inte fogskum...)
Citera
2017-05-29, 22:01
  #19
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag tror inte på effekten av att hålla kvar diskmedlet heller och har svårt att se hur det skulle gå till. Hela grejen är nog bara en gammal myt där man svängt ihop någon ad-hoc-hypotes utan grund för att förklara ett fenomen som inte finns.

Vill man att diskmedel eller annat kemiskt medel ska fylla ut systemet och ligga och verka mot alla ytor så vore det idealiskt med ett skum. Skum klibbar snällt och fint och kan inte i sig orsaka något stopp. (Jag menar då förstås ett mjukt skum som löddrande diskmedel, inte fogskum...)
Jajemän, jag är med dig där också. Jag ville snarare bara förklara tänket.
Men faktum är att en "rörmokarkollega" påstår att rörmokarens värsta fiende är flytande tvål. Förr, när det bara fanns hård tvål så hade de inte alls lika äckliga rör som idag. Folk överdoserar den flytande tvålen något enormt, och den i sig lägger en "fet" beläggning i rören som gör att det mesta fastna med tiden.
Bara det liksom. Allt som rengör är inte bra.
Citera
2017-05-29, 22:22
  #20
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Jajemän, jag är med dig där också. Jag ville snarare bara förklara tänket.
Men faktum är att en "rörmokarkollega" påstår att rörmokarens värsta fiende är flytande tvål. Förr, när det bara fanns hård tvål så hade de inte alls lika äckliga rör som idag. Folk överdoserar den flytande tvålen något enormt, och den i sig lägger en "fet" beläggning i rören som gör att det mesta fastna med tiden.
Bara det liksom. Allt som rengör är inte bra.
Hm, flytande tvål no goodie goodie enligt honom alltså. Det påminner mig om en liten diskussion mellan DrSvenne och mig för en månad sedan med början i detta inlägg och ett par därefter: (FB) Karlskoga. Är dagens avloppsproblem beroende av "ny kultur" ?

Tvål är ju gjort av fett som reagerats med lut och en hypotes skulle väl då vara att det på kemisk väg kan återgå till att bli fett igen. Jag är dock tveksam till om detta verkligen händer i avloppssystemet, jag skulle gärna se någon bra undersökning om det, och både flytande och hård tvål är ju gjord av fett. Hur vet din kollega vet att beläggningens ursprung är flytande tvål och inte något annat? Vi har ju haft diettrender såsom LCHF på senare år som jag vet märkts i förändrad sammansättning på vattnet till reningsverken* och det faller sig naturligt att det även satt sina spår i rören som leder dit.

Jag kan även tänka mig att utländska matkulturer vars närvaro i landet ökar använder sig av mer fritering och en del häller ju dessvärre oljan i avloppet.

Det finns alltså många tänkbara förklaringar (och säkert mer än en som stämmer) till eventuell ökning av problemen i rören så jag undrar lite hur man kommer fram till att det är just flytande tvål som är grejen eller att det ens har någonting med fenomenet att göra.

*Källa: http://www.nyteknik.se/energi/mer-ko...verken-6396660
Citera
2017-05-29, 22:40
  #21
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Hm, flytande tvål no goodie goodie enligt honom alltså. Det påminner mig om en liten diskussion mellan DrSvenne och mig för en månad sedan med början i detta inlägg och ett par därefter: (FB) Karlskoga. Är dagens avloppsproblem beroende av "ny kultur" ?
Nja, jag vet inte vad hans åsikt bottnar i men antagligen har han sett skillnad i avloppsrör på toaletter och badrum. Frityrolja häller man inte ut där.
Men om man tänker efter så ser man själv hur icke borttagna tvåldroppar fastnar, eller snarare torkar i handfatet ibland. Likadant är det med diskmedel. Att det sedan bygger i avloppet tycker jag låter logiskt. Det måste ligga något i teorin trots allt.
Citera
2017-05-29, 23:36
  #22
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Nja, jag vet inte vad hans åsikt bottnar i men antagligen har han sett skillnad i avloppsrör på toaletter och badrum. Frityrolja häller man inte ut där.
Om det är bara i rör från dusch/bad/handfat så kan vi utesluta både frityrolja och förändringar i människornas avträde och då kan misstankarna mot pumptvålen stärkas. Är det i rör där även toavattnet men inte köksavloppet går så kan vi utesluta uthälld frityrolja men det där med ändrade matvanor kvarstår då de påverkar fetthalten i bajset. Du kan väl fråga kollegan vad som lett honom till den här slutsatsen.

Sen är ju inte det här med flytande tvål något nytt direkt. Som jag minns det använde vi mest hårda tvålar när jag var liten, kanske fram till början på 90-talet men flytande tvål måste väl ha dominerat de senaste 30 åren eller så.

Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Men om man tänker efter så ser man själv hur icke borttagna tvåldroppar fastnar, eller snarare torkar i handfatet ibland. Likadant är det med diskmedel. Att det sedan bygger i avloppet tycker jag låter logiskt.
Ja vissa halvhårda avlagringar blir det ju av pumptvål på handfatet, jag skulle tro att det blir som hård tvål helt enkelt efter att vattnet i pumptvålen avdunstat. Diskmedel som torkat runt flaskmynningen låter sig ju lösas lätt i vatten och jag skulle tro att även tvålavlagringarna löses lätt eller inte ens bildas i en fuktmättad miljö.

Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Det måste ligga något i teorin trots allt.
Måste måste det ju inte, jag vill varken utesluta eller tro på det utan mer data. Kanske flytande tvål görs med ett större överskott av fett, alltså fett som inte saponifieras (förtvålas) eftersom det inte finns nog med lut.
__________________
Senast redigerad av skunkjobb 2017-05-29 kl. 23:39.
Citera
2017-05-30, 08:21
  #23
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Om det är bara i rör från dusch/bad/handfat så kan vi utesluta både frityrolja och förändringar i människornas avträde och då kan misstankarna mot pumptvålen stärkas. Är det i rör där även toavattnet men inte köksavloppet går så kan vi utesluta uthälld frityrolja men det där med ändrade matvanor kvarstår då de påverkar fetthalten i bajset. Du kan väl fråga kollegan vad som lett honom till den här slutsatsen.

Sen är ju inte det här med flytande tvål något nytt direkt. Som jag minns det använde vi mest hårda tvålar när jag var liten, kanske fram till början på 90-talet men flytande tvål måste väl ha dominerat de senaste 30 åren eller så.

Ja vissa halvhårda avlagringar blir det ju av pumptvål på handfatet, jag skulle tro att det blir som hård tvål helt enkelt efter att vattnet i pumptvålen avdunstat. Diskmedel som torkat runt flaskmynningen låter sig ju lösas lätt i vatten och jag skulle tro att även tvålavlagringarna löses lätt eller inte ens bildas i en fuktmättad miljö.

Måste måste det ju inte, jag vill varken utesluta eller tro på det utan mer data. Kanske flytande tvål görs med ett större överskott av fett, alltså fett som inte saponifieras (förtvålas) eftersom det inte finns nog med lut.
Att han märkt det i dusch/bad/handfat är mitt antagande som jag skrev, men jag ska absolut fråga honom.
Att det bildas avlagringar pga tvål tycker jag verka rimligt. Att skölja bort torkad tvål genom att bara spola med blandaren går ju inte i en handvändning. Torkad tvål brukar man gnugga bort. Detta torde göra att det byggs på även i rören...men jag tror inte vi kommer längre i detta nu.
Och det kan vara så att han har en egen teori också, han har sannolikt inte gjort någon djupare analys på smeten.
Citera
2017-06-22, 14:33
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Hm, flytande tvål no goodie goodie enligt honom alltså. Det påminner mig om en liten diskussion mellan DrSvenne och mig för en månad sedan med början i detta inlägg och ett par därefter: (FB) Karlskoga. Är dagens avloppsproblem beroende av "ny kultur" ?

Tvål är ju gjort av fett som reagerats med lut och en hypotes skulle väl då vara att det på kemisk väg kan återgå till att bli fett igen. Jag är dock tveksam till om detta verkligen händer i avloppssystemet, jag skulle gärna se någon bra undersökning om det, och både flytande och hård tvål är ju gjord av fett. Hur vet din kollega vet att beläggningens ursprung är flytande tvål och inte något annat?

Ja, jag nådde nog inte ända fram med mina ide'er, och glömde att följa upp vad som skrivits, Så jag hoppar in i den här tråden också, Ursäkta för det också

Vad jag hade tänkt att också skriva är ju att många av tvålarna idag är av sk överfettad tvåltyp. Det finns alltså inte bara det fett som förtvålats i tvålen utan också ytterligare fett i den, som är avsett att återfetta huden.

Mycket av det är väl sådant baserat på bla palmitinsyra. Bla palmkärneolja + kokosfetter är vanliga

Vid tillverkning av många slags tvålar så först förtvålas fettet, därpå sätter man till lite mera fett, tex oljor av olika slag som får den färdigblandade tvålen att få återfettande egenskaper.

Även hårda tvålar är numera vanligen återfettande, alltså även pumptvålarna. Dvs det finns mer fett i tvålen än det som är förtvålat.

Jag har för mig att det så kallade återfettningsfettet är av typer som stelnar vid vanliga temperaturer, skulle man byta det mot flytande vegetabiliska fetter, så borde problemet minska (*).

För längesedan så fanns det tvålar som inte var återfettande, och att tvätta sig med sådana innebar att huden kunde kännas torr och fnasig och börja klia.

En historia som jag funderat på är att det skulle vara balsam och sköljmedel som är orsaken, och för övrigt har nästan samma egenskaper och syfte, och delvis samma innehåll. Att det alltså faller ut ur emulsionen (sköljvattnet) och fastnar inne i rören.

I andra fattigare länder är man mera medveten om sådana problem, med igenkläggade avloppsrör. Men det beror mycket på att man har mycket klenare avloppsrör (**). Vid tvätt av händerna så tvättar man i en separat löst handfat och slår sedan ut tvättvattnet i trädgården. Handfatet på dasset användes bara för att svalka ansiktet typ.
Klena avloppsrör gör att man i regel inte slänger dasspappret i toan, utan har en hink bredvid - Det eldas senare upp, eller grävs ner typ,

(*) Avokado är tex poppis, men när man utvinner fettet ur dessa så följer även fettet ifrån kärnorna med, och det ska vara ett hårdare fett i dem har jag för mig.
Hårda fetter: Mättade fetter som är hårda vid rumstemperatur
Mjuka fetter: Fetter som är mjuka vid rumstemperatur (bla enkelomättade)
Flytande fetter: Fleromättade fetter som är flytande

(**) Klenare avloppsrör är ofta ett krav för att slippa råttor. Vattenledningar i många andra länder har betydligt lägre tryck än hos oss, bla pga att solpaneler och liknande inte har så stort tryckomfång. Man kan alltså inte få så bra flöde i dessa. Och att det sedan inte sköljer igenom avloppet tillräckligt mycket och på rätt sätt.

Såklart jag tror att bakterierna i avloppet har stor betydelse för de beläggningar/mattor av klägg som lägger sig inne i rören - Där tror jag att CMC-n i tvättmedlena har viss betydelse eftersom den är en sk polysackarid, (CMC = KarboxyMetylCellulosa) och bakterierna är kända för att kunna bilda beläggningar av sådana, tex plack på tänderna mm.

En sådan beläggning kan ju mycket väl tex fånga upp frityrolja och liknande, Annars så är det ganska mycket vanligt hår som fastnar inne i rören. Skulle ju vara intressant om någon kunde publicera analyser av detta klägg. Tex är det ju inte så svårt att med ånga och pressar, alternativt vattenångdestillation, Soxhlet-extraktion, etc, mäta vilka fetter som finns i klägget.

Dock vet jag av erfarenhet att labbpersonal (labbråttor) är skiträdda för allt som är äckligt att det ska kontaminera dyr utrustning osv. Så man bör nog satsa en del pengar på att ta upp sådant klägg på många ställen och ha en bra process för att analysera skräpet.

Man hade ju i London tagit hand om sådant stelnad gegga och skickat den till biodieselfabrikerna.

Själv har jag lite svårt att tro att de tungmetaller man hittar i rötslam kommer ifrån industrier, de kan mycket väl komma ifrån rörsystemet självt, men att de av de olika biologiska processerna koncentreras i bakteriegeggan.

Vi har ju knappt några större sådana industrier tex för förkromning, förnickling osv.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback