Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-24, 23:12
  #1
Medlem
phosphors avatar
Jag hade nyligen ett problem med min internet som krävde ett ingripande av en tekniker. Problemet låg, enligt mig, i uttaget, (som hade fått en rejal stöt tillsammans med en nätverkskabel) men enligt honom hade det något med switchen att göra. Senare under dagen efter att han hade fixat min internet anslöt jag min skadade nätverkskabel till modemet och uttaget, och det funkade - tills kabeln började hänga löst och på så sätt positionerade sig så att anslutningen bröts.

Jag tänkte vid det laget att det vore bäst att dra och köpa en ny nätverkskabel - en Exibel CAT-6 UTP. Jag kopplar in den nya kabelns ena ände i modemet och den andra i uttaget, och ingenting händer. Inte en enda jävla grej. Tar sedan kabeln från TV:n och kopplar in den istället - samma sak, ingenting händer, trots att de är identiska till varandra.

Vad är som är fel egentligen; har jag köpt fel typ av kabel eller ligger felet hos uttaget på något sätt? Just nu funkar min internet för att jag tog min skadade nätverkskabel, som trots sitt dinglande fungerar till skillnad från resten. Problemet är att jag absolut inte får nudda utrustningen då det skulle bryta anslutningen, så känslig som kabeln är. Tog mig dessutom en kvart att bygga en liten mackapär som håller kabeln någorlunda på plats.
Citera
2017-05-24, 23:57
  #2
Medlem
Mosebys avatar
Vad är det för modem? Kanske kan vara bra att tillägga
Citera
2017-05-25, 10:42
  #3
Medlem
phosphors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moseby
Vad är det för modem? Kanske kan vara bra att tillägga

Jag törs inte röra något, men det verkar vara en Thomson Technicolor TG799vn till utseendet. Jag fick den av teknikern.
Citera
2017-05-25, 22:08
  #4
Medlem
phosphors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moseby
Vad är det för modem? Kanske kan vara bra att tillägga

Jag ber om ursäkt, det är en Technicolor TG799TSvn v2. Kan det vara så att problemet ligger i att det är en RJ45-kontakt istället för RJ11?
__________________
Senast redigerad av phosphor 2017-05-25 kl. 22:21.
Citera
2017-05-25, 22:46
  #5
Medlem
Mosebys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phosphor
Jag ber om ursäkt, det är en Technicolor TG799TSvn v2. Kan det vara så att problemet ligger i att det är en RJ45-kontakt istället för RJ11?

Ja.
Citera
2017-05-26, 09:13
  #6
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moseby
Ja.

Man får inte in en RJ45 i ett RJ11-uttag.

Felet låter som det är glapp i uttaget i utrustningen. Antagligen lödning som släppt.
Citera
2017-05-26, 10:01
  #7
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phosphor
Jag ber om ursäkt, det är en Technicolor TG799TSvn v2. Kan det vara så att problemet ligger i att det är en RJ45-kontakt istället för RJ11?

Vad har du för anslutning till internet? Har du fiber eller ADSL?
Din TG799 fungerar ju både som modem för ADSL med RJ11 till telefonjacket eller som router för fiber med RJ45 till vägguttaget för fiber.

Det finns en"flerp" på båda kontakterna som ska hindra att de åker ut ur uttaget. Är de hela och snäpper de in när du stoppar i kontakten? Har du tryckt in kontakten så att det klickar till när den är helt inne? Kan du dra ur kontakten utan att trycka ner "flerpen"?
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2017-05-26 kl. 10:03.
Citera
2017-05-26, 10:30
  #8
Medlem
phosphors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Vad har du för anslutning till internet? Har du fiber eller ADSL?
Din TG799 fungerar ju både som modem för ADSL med RJ11 till telefonjacket eller som router för fiber med RJ45 till vägguttaget för fiber.

Det finns en"flerp" på båda kontakterna som ska hindra att de åker ut ur uttaget. Är de hela och snäpper de in när du stoppar i kontakten? Har du tryckt in kontakten så att det klickar till när den är helt inne? Kan du dra ur kontakten utan att trycka ner "flerpen"?

Anslutningen är fiber.

Jag har två kablar, båda är identiska, så jag gjorde inget "fel" vid köpet, m.a.o. de är båda RJ45 och den enda skillnaden är att den äldre (den skadade) är CAT5e och den nyare (köpt två dagar sen) är CAT6.

Den skadade och äldre kabeln saknar en endaste flerp, vilket gör att den hänger löst förstås vid den änden som kopplas in i uttaget, vilket är anledningen till att jag har byggt en liten anordning för att hålla kvar den. Men här är problemet: den skakade kabeln som saknar flerp är den enda som funkar, trots att den nyare är precis likadan. När man kopplar in den nya kabeln känner man hur det klickar när man stoppar in båda ändarna, men ändå finns det ingen ändring i modemet överhuvudtaget; d.v.s. det förblir rött på dioderna. Det är enbart den äldre kabeln som fungerar - så länge man trycker in den i en viss position i uttaget.

Jag hoppas att det beror på kabeln. Teknikern som var här i förrigår öppnade uttaget och konstaterade att det inte fanns något fel på den. Men då är frågan varför den nya kabeln inte funkar; det är en Exibel CAT-6 UTP och den äldre är CAT5e och uppenbarligen RJ45 dömandes av formen.
__________________
Senast redigerad av phosphor 2017-05-26 kl. 10:38.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback