Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-24, 22:18
  #1
Medlem
Longfingrets avatar
Vad händer?
Våra kära ostbågar/ostkrokar blir ju f*n mindre och mindre , till och med när jag började köpa Olw:s superbig för nått år sedan blir bara mindre och mindre och snart i samma lillfingerstorlek som allt annat
WTF, är det produktionsvinster dom vinner på eller vad är problemet?
Sitta och stoppa i sig halva lillfingers känns inte ok
Vad säger ostbågspanelen?
Citera
2017-05-24, 22:22
  #2
Medlem
elmhedens avatar
Personligen gillar jag att de är mindre. Det blir mer yta med pulver på jämfört om de är större. Tycker att de större gränsar till de där helt smaklösa emballage-liknande sakerna man ger småbarn.
Citera
2017-05-24, 22:41
  #3
Medlem
De första jumbobågarna som kom för 15-20 år sen var ju bäst. De var verkligen stora till skillnad mot dagens pluttar.
Citera
2017-05-25, 20:54
  #4
Medlem
Kan påsarna och storleken på bågarna blivit mindre, inte bara på grund av vinstsyften, men också för att förespråka att vi bör äta mindre snacks? 55 % av hela befolkningen i Sverige påstås ju vara överviktiga. Var bara en tanke.
Citera
2017-05-26, 07:12
  #5
Medlem
carminaburanas avatar
Det finns ju jumbo doodles ute nu, har sett dem på hemköp i nån månad, men ej testat ännu.
Citera
2017-05-26, 07:15
  #6
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
Kan påsarna och storleken på bågarna blivit mindre, inte bara på grund av vinstsyften, men också för att förespråka att vi bör äta mindre snacks? 55 % av hela befolkningen i Sverige påstås ju vara överviktiga. Var bara en tanke.


Haha är du efterbliven eller? Storleken på bågarna har ingen som helst betydelse, vikten är ju likadan. De skulle kunna släppa en jättedoodle som väger 225 g, det hade varit lika många kcal som tusentals små som väger 225 g. Och det är BARA på grund av vinstsyfte, tror du att snacksbolagen vill tjäna mindre pengar eller? De skiter fullständigt i att folk blir feta, de ska tjäna pengar.
Citera
2017-05-26, 12:52
  #7
Medlem
kanelkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Haha är du efterbliven eller? Storleken på bågarna har ingen som helst betydelse, vikten är ju likadan. De skulle kunna släppa en jättedoodle som väger 225 g, det hade varit lika många kcal som tusentals små som väger 225 g. Och det är BARA på grund av vinstsyfte, tror du att snacksbolagen vill tjäna mindre pengar eller? De skiter fullständigt i att folk blir feta, de ska tjäna pengar.


Haha, nej boo-boo. Nu måste du tänka lite. Små ostbågar med mer yta att samla upp coating och olja skulle vara tätare kalorimässigt.

Är det du som är efterbliven?
Citera
2017-05-27, 06:14
  #8
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanelkaka
Haha, nej boo-boo. Nu måste du tänka lite. Små ostbågar med mer yta att samla upp coating och olja skulle vara tätare kalorimässigt.

Är det du som är efterbliven?

Tvärtom, doodlen är porös, tänk dig en jättetvättsvamp, jämfört med många små. Detta måste testas.
Citera
2017-05-27, 16:18
  #9
Medlem
kanelkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Tvärtom, doodlen är porös, tänk dig en jättetvättsvamp, jämfört med många små. Detta måste testas.

Du har fortfarande fel. Att framhärda är totalt onödigt.

Detta måste inte testas.
Citera
2017-05-27, 17:50
  #10
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Personligen gillar jag att de är mindre. Det blir mer yta med pulver på jämfört om de är större. Tycker att de större gränsar till de där helt smaklösa emballage-liknande sakerna man ger småbarn.

Haha, majskrokar. Jag köpte såna en gång i tron att det var någon form av lite nyttigare ostbåge... Det var precis när de kom och innan jag visste vad de var till för. Det var som att äta emballage som du säger. Fullständigt smakbefriat och helt sanslös konsistens som limmade fast i munnen... Tycker inte heller om stora ostbågar, det är mycket bättre med de mindre, smakar mer.
Citera
2017-05-28, 06:46
  #11
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanelkaka
Du har fortfarande fel. Att framhärda är totalt onödigt.

Detta måste inte testas.


Haha du vet ju inte vad du snackar om, snacka att vara vilse i pannkakan. Kolla näringsinnehållet på de stora, och jämför med de normala, är det samma? Och nu snackar jag inte Cheese Crunchers här, de tillverkas inte på samma sätt.
Citera
2017-05-28, 17:27
  #12
Medlem
kanelkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Haha du vet ju inte vad du snackar om, snacka att vara vilse i pannkakan. Kolla näringsinnehållet på de stora, och jämför med de normala, är det samma? Och nu snackar jag inte Cheese Crunchers här, de tillverkas inte på samma sätt.

Du framhärdar fortfarande? Då ska jag förklara mer ingående för dig:

Näringsinnehållet skiljer sig, precis. Anledning: de små vanliga ostbågarna och Super Cheeze Doodels tillverkade av olika sammansättningar av ingredienser med olika ratio. Såhär skriver även OLW: "Super Cheeze Doodels är extra stora, spröda och frasiga ostbågar som rostats och smaksatts med extra mycket cheez doodles ost."

Skulle smet av exakt samma sammansättning användas för att tillverka både de vanliga små ostbågarna och Super Cheeze Doodles, skulle de små bli kaloritätare per 100 g eftersom dom har större ytarea per 100 g som kan täckas av coating.

Synd att du ska behöva dra detta så långt för att återigen bli motbevisad. Nästa gång du argumenterar i livet, se till att ha lite mer tur när du tänker samt rätt i sak, boo-boo.
__________________
Senast redigerad av kanelkaka 2017-05-28 kl. 17:31.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback