Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-24, 21:51
  #1
Medlem
Har ju hört ganska mycket om Sydafrika, mycket kriminalitet överlag, mycket AIDS, väldigt mycket våldtäkter och andra våldsbrott och mycket hat mot vita (av delvis förståeliga anledningar). Men hur är situationen i dess grannländer, tänker främst Botswana, Namibia, Zambia och Zimbawe? Kan man vistas där säkert som vit? Hur ser rasrelationerna ut?
Citera
2017-05-24, 23:21
  #2
Medlem
Namibia, Zambia, Zimbabwe och Botswana är säkrare än Sydafrika och inte säkert mycket hat mot vita. Har varit i Zimbabwe 4 gånger och har inte märkt av något hat mot vita en anledning kan ju va att de är mindre än 30 000 och jag tror de flesta ser vita som en chans att tjäna pengar på. Vita är inte särskilt involverade i politik och håller låg profil dock så hade väl ZANU helst slängt ut dem men de flesta zimbabwier bryr sig nog inte. Så i Zimbabwe skulle jag nog säga att du är säker som vit.
Citera
2017-05-25, 15:08
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svitjod69
Namibia, Zambia, Zimbabwe och Botswana är säkrare än Sydafrika och inte säkert mycket hat mot vita. Har varit i Zimbabwe 4 gånger och har inte märkt av något hat mot vita en anledning kan ju va att de är mindre än 30 000 och jag tror de flesta ser vita som en chans att tjäna pengar på. Vita är inte särskilt involverade i politik och håller låg profil dock så hade väl ZANU helst slängt ut dem men de flesta zimbabwier bryr sig nog inte. Så i Zimbabwe skulle jag nog säga att du är säker som vit.

Intressant! Hur ser integrationen ut? Våldsbrott?
Citera
2017-05-26, 12:41
  #4
Medlem
Vad jag har hört så är våldsbrott mot vita inte särkskilt vanliga nuförtiden dock vid 2001 under landinvasionen så dödades/misshandlades en del vita farmare som David Stevens. Har personligen gått i stora städer med hundratals på gatorna och ingen har hotat mig utan folk har bara villjat sälja saker. De flesta vita lever forfarande på samma sätt som under Rhodesia tiden och lever på samma sätt som andra britter i afrika och är inte särkskilt integrerade och umgås mest med varandra dock så pratar de flesta lite chiShona (afrikanskt språk) fast de kan ju självklart mer om afrikaner och afrika än britter i UK och alla pratar engelska i Zimbabwe så alla kan ju förstå varandra. De unga vita däremot går ofta på privata skolor tillsammans med svarta och där umgås svarta och vita och därför är nog de yngre mer intergrerade.
Citera
2017-05-28, 22:33
  #5
Medlem
Exfactors avatar
I Namibia är det lugnt! Det bor fortfarande mycket tyskar kvar och de har fortf stor inverkan på samhället och vardagslivet. Man hör tyska överallt, tysk mat, tyska skyltar mm. I mitt tycke var detta tråkigt, man åker inte till Namibia för att höra tyska om man säger så...

Har också hört endast gott om Botswana.
Citera
2017-09-06, 10:57
  #6
Medlem
JayGatsbys avatar
Zimbabwe har ju fattat att det var korkat att kasta ut vita och ber nu att de ska komma tillbaka.
Botswana verkar väldigt välskött för att vara Afrika. De har t.ex. en nolltolerans mot korruption, något som gjort att utländska företag investerat ganska mycket i landet.
De senaste årens råvaruboom har därför gjort landet väldigt mycket gott. Lustigt nog har de rasistiska kommunisterna i Sydafrika kallat Botswana för förrädare pga denna policy. (Tydligen är man inte reel african! om man är ickehatisk mot vita och är mot korruption).
Sydafrika har också missat råvaruboomen i mångt och mycket, trots stora reserver. Tack vare kaos och korruption.

Så grannländerna kring Sydafrika är mer vänligt inställda till vita än rasistkommunisterna i sydafrikanska ANC.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2842592

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback