Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-24, 21:07
  #1
Avstängd
Tammers avatar
Skulle till Mall of Scandinavia idag, men det gick inte. Polisen hade spärrat av vägen dit för en fotbollsmatch(!) .På min fråga svarade polisen att det var avspärrat för att Manchester United-supportrarna ska kunna gå på vägen! Vem har bett polisen om detta? Har man dessa befogenheter? Är en fotbollsmatch viktigare än allt annat? Och framförallt - varför ska en bilväg reserveras för de gående supportrarna? Idiotiskt.
Citera
2017-05-24, 21:11
  #2
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Skulle till Mall of Scandinavia idag, men det gick inte. Polisen hade spärrat av vägen dit för en fotbollsmatch(!) .På min fråga svarade polisen att det var avspärrat för att Manchester United-supportrarna ska kunna gå på vägen! Vem har bett polisen om detta? Har man dessa befogenheter? Är en fotbollsmatch viktigare än allt annat? Och framförallt - varför ska en bilväg reserveras för de gående supportrarna? Idiotiskt.

Polisen har oftast inte befogenhet att göra detta. Det är din kommun som gör. För Göteborgs kommun är det viktigare att nu icke-skattebetalare från utlandet ska få röra sig fritt i Göteborg än vad det är för dig förmodligen då skattebetalare i Göteborgs kommun. Rösta rätt nästa val och sluta klaga.
Citera
2017-05-24, 21:16
  #3
Medlem
stepe543s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Polisen har oftast inte befogenhet att göra detta. Det är din kommun som gör. För Göteborgs kommun är det viktigare att nu icke-skattebetalare från utlandet ska få röra sig fritt i Göteborg än vad det är för dig förmodligen då skattebetalare i Göteborgs kommun. Rösta rätt nästa val och sluta klaga.

Vad snackar du för strunt! Polisen har visst befogenheter att spärra av på eget bevåg:

Enligt Polislagens 24:e § har polisen rätt att spärra av områden eller anvisa “deltagare i en folksamling” en viss plats (eller färdväg vid tex en demonstration) bl.a. om polisen misstänker att det i framtiden kommer finnas risk för “en allvarlig störning av den allmänna ordningen”. Alltså kan polisen spärra av allmän väg och hänvisa en viss grupp (fotbollssupportrar) till en viss gångväg för att förebygga störande av ordningen.

Och vad Göteborg hade med det här att göra begriper jag inte riktigt....
Citera
2017-05-24, 21:17
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Skulle till Mall of Scandinavia idag, men det gick inte. Polisen hade spärrat av vägen dit för en fotbollsmatch(!) .På min fråga svarade polisen att det var avspärrat för att Manchester United-supportrarna ska kunna gå på vägen! Vem har bett polisen om detta? Har man dessa befogenheter? Är en fotbollsmatch viktigare än allt annat? Och framförallt - varför ska en bilväg reserveras för de gående supportrarna? Idiotiskt.
Men vad fan ? Det finns väl trottoarer eller ? Vad ska dom gå på vägen för?? Håller med dig, Jäkla idioti!!
Citera
2017-05-24, 21:20
  #5
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stepe543
Vad snackar du för strunt! Polisen har visst befogenheter att spärra av på eget bevåg:

Enligt Polislagens 24:e § har polisen rätt att spärra av områden eller anvisa “deltagare i en folksamling” en viss plats (eller färdväg vid tex en demonstration) bl.a. om polisen misstänker att det i framtiden kommer finnas risk för “en allvarlig störning av den allmänna ordningen”. Alltså kan polisen spärra av allmän väg och hänvisa en viss grupp (fotbollssupportrar) till en viss gångväg för att förebygga störande av ordningen.

Och vad Göteborg hade med det här att göra begriper jag inte riktigt....

Men är du för nån. Skrev polisen har oftast inte (detta gällde ju en sak när personen inte bråkat). När det gäller saker som detta har kommunen då innan angivet ordningsregler om vad som ska gälla. Dessa ordningsregler kan gälla hela djävla stan om de vill. Detta är vad polisen oftast då går efter vid saken som detta annat än att dra till med det störa den allmänna ordningen. Om det nu blir bråk då kan de ta till dessa extraregler men detta gällde ju liksom före.
Citera
2017-05-24, 21:40
  #6
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stepe543
Vad snackar du för strunt! Polisen har visst befogenheter att spärra av på eget bevåg:

Enligt Polislagens 24:e § har polisen rätt att spärra av områden eller anvisa “deltagare i en folksamling” en viss plats (eller färdväg vid tex en demonstration) bl.a. om polisen misstänker att det i framtiden kommer finnas risk för “en allvarlig störning av den allmänna ordningen”. Alltså kan polisen spärra av allmän väg och hänvisa en viss grupp (fotbollssupportrar) till en viss gångväg för att förebygga störande av ordningen.
.
Ska trafikanterna tvingas vända om igen för att fotbollssupportrarna stör ordningen? Ska vi skötsamma bilister stå tillbaka för våldsamma fotbollssupportrar? Vad kommer då härnäst, om samhället ska anpassas för att passa de som stör ordningen och bryter mot lagar och regler?
Citera
2017-05-25, 00:13
  #7
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Ska trafikanterna tvingas vända om igen för att fotbollssupportrarna stör ordningen? Ska vi skötsamma bilister stå tillbaka för våldsamma fotbollssupportrar? Vad kommer då härnäst, om samhället ska anpassas för att passa de som stör ordningen och bryter mot lagar och regler?
Skötsamma bilister? Kors i taket. Var finns de två?
Citera
2017-05-25, 04:46
  #8
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Skulle till Mall of Scandinavia idag, men det gick inte. Polisen hade spärrat av vägen dit för en fotbollsmatch(!) .På min fråga svarade polisen att det var avspärrat för att Manchester United-supportrarna ska kunna gå på vägen! Vem har bett polisen om detta? Har man dessa befogenheter? Är en fotbollsmatch viktigare än allt annat? Och framförallt - varför ska en bilväg reserveras för de gående supportrarna? Idiotiskt.




Flytta om det inte passar dig, det är väl inte första gången gator spärras av i Stockholm för diverse saker?. Du får väl helt enkelt hitta en annan väg eller ta era tunnelbanor eller vad ni har.
Citera
2017-05-25, 05:56
  #9
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Skulle till Mall of Scandinavia idag, men det gick inte. Polisen hade spärrat av vägen dit för en fotbollsmatch(!) .På min fråga svarade polisen att det var avspärrat för att Manchester United-supportrarna ska kunna gå på vägen! Vem har bett polisen om detta? Har man dessa befogenheter? Är en fotbollsmatch viktigare än allt annat? Och framförallt - varför ska en bilväg reserveras för de gående supportrarna? Idiotiskt.
Jag antar att det hade med den skärpta bevakningen efter vad som hände vid konserten i Manchester dvs inte bara beroende på gående supportrar.
Citera
2017-05-25, 08:39
  #10
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slitet-Golv
Flytta om det inte passar dig, det är väl inte första gången gator spärras av i Stockholm för diverse saker?. Du får väl helt enkelt hitta en annan väg eller ta era tunnelbanor eller vad ni har.
Vad jag vet finns inga andra vägar än denna till detta köpcentrum. Jag och familjen hade tänkt tillbringa en trevlig kväll med shopping och middag i Mall of Scandinavia, men fick vända på halva vägen för att polisen reserverat körbanan för gående fotbollssupportrar.
Citera
2017-05-25, 12:11
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Vad jag vet finns inga andra vägar än denna till detta köpcentrum. Jag och familjen hade tänkt tillbringa en trevlig kväll med shopping och middag i Mall of Scandinavia, men fick vända på halva vägen för att polisen reserverat körbanan för gående fotbollssupportrar.
Synd. Men om du hade hängt med i teorin när du tog körkort så hade du inte behövt skapa denna tråd.
Du har rätt att fördas på allmän väg. Men du måste respektera andra trafikanter. Exempelvis så får du inte bryta en kortege då den räknas som ett fordon. Lite enkelt förklarat då.
Det vanliga är då begravningsföljen. Men även detta räknas in.
Så det var ingen som förbjöd dig att åka där. De bara förbjöd dig att tränga dig in i kortegen.
Citera
2017-05-25, 20:38
  #12
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyclextier
Synd. Men om du hade hängt med i teorin när du tog körkort så hade du inte behövt skapa denna tråd.
Du har rätt att fördas på allmän väg. Men du måste respektera andra trafikanter. Exempelvis så får du inte bryta en kortege då den räknas som ett fordon. Lite enkelt förklarat då.
Det vanliga är då begravningsföljen. Men även detta räknas in.
Så det var ingen som förbjöd dig att åka där. De bara förbjöd dig att tränga dig in i kortegen.
Ett antal polisbilar som effektivt stänger av vägen för övriga trafikanter,och ett större antal bistra poliser som ser till att ingen tar sig förbi kan nog uppfattas som att man förbjuds att åka där. Ingen vågade i alla fall försöka.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback