Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-24, 20:06
  #1
Medlem
Hej! Jag åker väldigt mycket tunnelbana i Stockholm, varje dag. Jag åker Röda linjen, blåa linjen och gröna linjen.

På blåa linjen så är det ungefär 1/4 tåg som är av dom gamla modellerna (c14, c6) och på röda linjen är det kanske 1/3 som är gammalt.

Men på gröna linjen har jag bara sett 1 enda gammalt tåg som åkte sträckan Alvik - Farsta Strand och det var 2013.

Varför har blåa och röda linjen gamla vagnar men inte gröna?
Citera
2017-05-24, 20:20
  #2
Medlem
Realinvestings avatar
Det beror på att den grönan linjen är nästan uteslutande utomhus stationer och medans blåa o röda linjen är det inomhus stationer. Blåa linjen går ju uteslutande under jord. I allafall sträckan Hjulsta-kungsträdgården.

Har för mig att jag har läst någonstans tidigare att de gamla vagnarna inte klarade av snön och dåligt väder vid höst lika väl som dem nya "vagnarna" dvs vagn 2000 (läs c20).

Själv föredrar jag dem gamla vagnarna. Fler sittplatser och fler dörrar. + plus är även att fönstret går och drar ner för lite friskt luft om man har turen att hamna på sånt tåg på det grönan linjen.
Citera
2017-05-24, 21:50
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realinvesting
Det beror på att den grönan linjen är nästan uteslutande utomhus stationer och medans blåa o röda linjen är det inomhus stationer. Blåa linjen går ju uteslutande under jord. I allafall sträckan Hjulsta-kungsträdgården.

Har för mig att jag har läst någonstans tidigare att de gamla vagnarna inte klarade av snön och dåligt väder vid höst lika väl som dem nya "vagnarna" dvs vagn 2000 (läs c20).

Själv föredrar jag dem gamla vagnarna. Fler sittplatser och fler dörrar. + plus är även att fönstret går och drar ner för lite friskt luft om man har turen att hamna på sånt tåg på det grönan linjen.
Jo precis! Håller med dig till 100% Tycker verkligen att dom borde ha mer c14 på gröna linjen. Riktigt synd att jag ej ser dom längre.
Citera
2017-05-24, 21:51
  #4
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Gröna linjen har väl även en annan typ av signalsystem, som skiljer sig från blå och röda linjen? Visserligen gick ju dom äldre tågen där förr i tiden också, men dom kanske inte längre är kompatibla om det uppdaterats. Jag har bott långt ut på gröna i många år och det var ett antal år sedan jag såg en äldre vagn, och då ser jag tuben från mitt köksfönster..
Citera
2017-05-24, 22:01
  #5
Medlem
TheFortresss avatar
Jag har också funderat över detta och liksom någon annan i tråden så har jag förstått det som att det är fler utomhusstationer på den gröna linjen än vad som är fallet med både den röda och den blåa linjen. Troligtvis är det så att de gamla tågen inte klarar påfrestningen vid dåligt väder, därför körs dessa tåg på den blåa och den röda linjen.

Någon som vet när den gula linjen kan tänkas stå klart samt hur många stationer som planeras?
Citera
2017-05-24, 23:36
  #6
Medlem
Hadessss avatar
Kanske har någonting att göra med ljudnivån? Har för mig att de gamla vagnarna lät mer
Citera
2017-05-25, 16:00
  #7
Medlem
Rasande-Roses avatar
Jag föredrar de gamla tågen.
Mysigare ljud och stämningsfullare belysning och väggfärg. De nya ser ut som bårhus invändigt.
Citera
2017-05-25, 16:12
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realinvesting
Det beror på att den grönan linjen är nästan uteslutande utomhus stationer och medans blåa o röda linjen är det inomhus stationer. Blåa linjen går ju uteslutande under jord. I allafall sträckan Hjulsta-kungsträdgården.

Har för mig att jag har läst någonstans tidigare att de gamla vagnarna inte klarade av snön och dåligt väder vid höst lika väl som dem nya "vagnarna" dvs vagn 2000 (läs c20).

Själv föredrar jag dem gamla vagnarna. Fler sittplatser och fler dörrar. + plus är även att fönstret går och drar ner för lite friskt luft om man har turen att hamna på sånt tåg på det grönan linjen.

Har inget att göra med utomhussträckor .C14 funkar lika bra ute som inne. Det finns helt enkelt inga verkstadsplatser för dom gamla vagnarna i Högdalsdepån eller Vällingbydepån. Dom depåerna är anpassade efter C20. Högdalen har dock 2 lyftar för CX men dom är mer eller mindre ockuperade av vagnar som kommer från Nybodadepån för axel/motorbyten.
Citera
2017-05-25, 17:21
  #9
Medlem
Är det inte också att gröna linjen är den mest trafikerade linjen och att man vill ha nya vagnar som inte strular?
Citera
2017-05-25, 17:34
  #10
Medlem
rayraviolis avatar
En av tre på röd linje, är det verkligen så många? Jag hade sagt högst ett av tio tåg har de gamla vagnarna. Tyvärr. För jag gillar de gamla av nån anledning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback