Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-24, 15:23
  #1
Medlem
Snes avatar
Hej, håller på att försöka bygga ihop en dator. Tänkte köpa mig en liten rackare, alltså med litet chassi.
Har spanat runt på komplett och min budget är ca 10k för själva datorn. Dessa komponenter har jag plockat ut.
Vad tycker ni är det någonting jag bör byta ut? jag funderade på att byta ut i7an mot ett billigare i5 cpu. Men det kan ju vara schysst med ett bra cpu no?

Cooler Master B500 Nätaggregat.
Intel i7-7700
Moderkortet. MSI B250I
Kingston DDR4 RAM 8GB(2x4)
MSI Geforce GTX 1050 Ti 4gb OC
Chassi.
SSD 240gb
+ ett windows för ca 1000kr.

Totalt: 10k typ exakt.

Vad tycks, finns det någonting som bör ändras? Jag funderade som sagt på att byta ut cp mot en i5a och kanske lägge lite mer krut på grafikkortet.
Jag är fan rätt lost på datorkomponenter idag, var rätt mycket mer inne på det för typ 10 år sen om inte mer.
Är det bra med litet chassi? jag vill ha ett för jag har så dåligt med utrymme, att ha ett stort chassi skulle bli jävligt bökigt.

Jag har egenligen inte så höga krav på att kunna lira spel med superbra grafik, dock skulle jag vilja se att cs go flyter på så bra som bara möjligt och med hög grafik.
__________________
Senast redigerad av Sne 2017-05-24 kl. 15:31.
Citera
2017-05-24, 22:02
  #2
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sne
Är det bra med litet chassi? jag vill ha ett för jag har så dåligt med utrymme
Ett litet chassi är ingen fördel, det tar oftast inte mindre plats heller pga man sällan ställer nåt ovanpå chassiet och sällan ställer det i en höjdtrång hylla, så vad gör det om det är 15cm högre? Ställ datorn bakom monitorn eller bakom skrivbordet eller.. det finns oftast nåt skrymsle att putta in ett minitower i. Huvudsaken man når knappen att starta den med, om det inte går starta med mellanslagstangenten. Större chassin medger som regel markant bättre kylningsmöjligheter också och blir med det tystare.

B500-nätagget är inte kvalitativt. Föreslår det här istället
http://cdon.se/hem-tradgard/seasonic...ular-p38949390 / https://seasonic.com/product/g-360/
Säljs inte av komplett, men man behöver ju inte nödvändigtvis handla allt på samma ställe om de inte ska bygga ihop den också.

360 watt räcker gott&väl till en i7'a och ett gtx-1050/1060, sålänge grafikkortet inte behöver mer än EN 6-pin strömanslutning.

Behöver du kraftigare nätagg pga eventuell framtida utbyggnad till gtx1070 eller större, eller måste ha mer pinnar till grafikkortets strömmatning, kika på evga's g2-g3 serie eller kraftigare modeller av seasonics guld-certade modeller, mer än 550w behövs nästan aldrig, det är bara de allra dyraste korten som behöver det, eller äldre amd. De flesta datorer klarar sig med 550w eller mindre.

i7-7700, tänk på att den finns i en K-version också och som då kör i högre hastighet som standard, även på ett B250 moderkort, men kräver en 3e-parts processorkylare.

Originalfläkten som medföljer "icke K" modellerna duger till normalt bruk som surf, filmtittande osv, men vid spel då processorn lastas hårt kan originalfläkten bli väldigt bullrig och ineffektiv, så en kvalitativ 3e-partskylare kan vara ett bra köp oavsett. Föreslår i vanlig ordning noctuas 9-serie, finns några varianter på just den, 1-2 fläktar, liggande, stående osv. Det är väl främst den liggande modellen NH-L9i som isåfall är aktuell just här.

Ssd på 240 gig blir snabbt fylld. Föreslår 500 gig, företrädesvis samsungs evo-850. Är det enbart ett enda spel och inget annat, ok, då duger 240 gig, men det krävs verkligen inte mycket för att fylla en så liten ssd.

Minnet på 8 gig räcker kanske, men 16 rekommenderas, då går det i de flesta fall stänga av antikt skräp som växlingsfilen och även hiberfil som egentligen bara behövs på laptop, de sakerna tär helt i onödan på en ssd, tar flera gig utrymme på ssd'n och bör ändå undvikas så långt det går. Med 16 gig minne kan du också skapa en 300 meg ramdisk för webläsarens cache, då lastas inte ssd'n med det heller och det töms varje gång datorn stängs av.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback