Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-11, 23:14
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cealus
Korta fakta
Ålder och kön: 30 år, man.
Längd och vikt: 185 cm, 75 kg.
Symtom: svår trötthet/orkeslöshet, djup nedstämdhet, ångest, sömnsvårigheter (insomni och hypersomni), koncentrationssvårigheter, minnessvårigheter, mental slöhet, lättrriterad, långsamt tal, långsamt rörelsemönster, avsaknad av sexlust, känslighet för ljud och andra stimuli, yrsel, orolig mage, lågt blodtryck, fryser lätt om händer och fötter, m.m. De flesta av symtomen började i mindre omfattning i samband med att jag i 16-årsåldern hamnade i en djup depression som jag haft sedan dess. Därefter har många av symtomen gradvis förvärrats (framförallt under det senaste året) samtidigt som andra symtom tillkommit.
Sjukdomar/diagnoser: Keratokonus (2002), depression (2003), IBS (2017), utmattningssyndrom (2017). Har precis nyligen även börjat en neuropsykiatrisk utredning p.g.a. misstanke om Aspergers syndrom och/eller ADD.
Mediciner: just nu endast Valdoxan (50 mg), som jag tar på kvällen mot mina insomningssvårigheter. Har tidigare medicinerat med en rad olika antidepressiva, sömnmediciner och liknande (Sertralin, Propavan, Cymbalta, Venlafaxin, Mirtazapin, Brintellix, Voxra m.fl.).
Kost: Jag har under f.f.a. de senaste fem åren försökt förbättra min hälsa och mitt välmående genom fysisk aktivitet/träning och bra mat. Äter sedan fem år tillbaka enligt s.k. "periodisk fasta" (hoppar över frukost och äter endast lunch, mellanmål och middag), vilket tillsammans med träning gjort att jag gått ned mycket i vikt (från ca. 100 kg för fem år sedan till ca. 75 kg idag). Äter ganska stora måltider med mycket grönsaker och protein. Undviker vete/gluten p.g.a. orolig mage (har diagnosen IBS). Dricker 2-3 koppar kaffe per dag (på morgonen eller efter lunch).
Kosttillskott: D-vitamin, omega 3, magnesium, zink, vitamin B12.
Fysisk aktivitet: tränar ca. 3-4 gånger i veckan, varierar mellan konditionsträning och styrketräning. Utöver detta även promenader ca. 1,5 timme per dag.
Senaste blodprov: se länk.
Övrigt: röker eller snusar ej, dricker alkohol mycket måttligt (några få gånger per år), aldrig testat droger.

Bakgrund
Jag drabbades i 16 årsåldern av en djup depression och har sedan dess inte lyckats ta mig ur denna (är idag 30 år). Mitt psykiska mående har nog sedan dess snarare försämrats. Det som utlöste depressionen i mitt fall var en ögonsjukdom (Keratokonus) som jag drabbades av vid denna tid och som gjorde att min syn plötsligt försämrades kraftigt. Detta gjorde att mitt liv ställdes helt på ända. Från att tidigare ha haft felfri syn, presterat bra i skolan med mycket höga betyg och haft ett aktivt fritidsliv, fick jag plötsligt mycket svårt att klara av något av detta. Hoppade av gymnasiet i flera omgångar och tillbringade därefter flera år hemma utan någon sysselsättning (satt mest uppe framför datorn på nätterna med helt förstörd dygnsrytm som följd). I samband med att jag fick min depression började jag även med antidepressiv medicin (Sertralin) och jag har sedan dess medicinerat med flera andra antidepressiva mediciner, sömnmediciner m.m. Ett av de största problemen för mig sedan jag fick min depression har alltid varit sömnen. Jag har både insomni (insomningssvårigheter) och hypersomni (onormalt stort sömnbehov).

Trots mina problem med ögonen, depression och sömnsvårigheterna lyckades jag till sist (efter flera försök och med nedsatt studietakt) läsa in gymnasiet på Komvux. Därefter fick jag jobb på den arbetsplats där jag sedan ungefär sex år tillbaka är tillsvidareanställd. Det är ett väldigt bra jobb som jag trivs med, samtidigt som det också är ganska krävande och stundtals stressigt. P.g.a. mina många olika hälsoproblem, inte minst med sömnen, fick jag direkt stora problem med att sköta arbetet. Framförallt var det mycket tufft att ta mig upp tidigt på morgonen. Jag kände mig väldigt trött på jobbet och när jag kom hem orkade jag nästan inte med någonting. Jag medicinerade under denna tid med Venlafaxin och Mirtazapin mot min depression och mina sömnsvårigheter.

De första två åren arbetade jag heltid, vilket var väldigt tufft och höll på att knäcka mig totalt. Möjligtvis hade jag redan då någon typ av utmattning. Jag blev därefter sjukskriven deltid och började arbeta 75 % (diagnos: dystymi), vilket jag gjort större delen av tiden sedan dess. P.g.a. min ändrade arbetsomfattning och mina problem med sömnen fick jag möjlighet av min arbetsgivare att börja jobba senare på dagen. Detta underlättade en hel del och var helt nödvändigt för att jag överhuvudtaget skulle klara av att fortsätta arbeta.

Under våren förra året lyckades jag, efter flera tidigare försök, sluta med Venlafaxin (den antidepressiva medicin som jag dessförinnan medicinerat med under fyra år). Orsaken till att jag valde att sluta med Venlafaxin var alla biverkningar jag fick av medicinen (trötthet/orkeslöshet, avsaknad av känslor, avsaknad av sexlust m.m.). Efter att jag slutade med Venlafaxin har dock dessa biverkningar, paradoxalt nog, förstärkts ganska kraftigt. Den första tiden efter utsättningen var väldigt svår. Kände mig djupt nedstämd och ångestfylld, hade självmordstankar nästan varje dag och orkade knappt göra något alls på min lediga tid förutom att ligga hemma i sängen.

Ungefär samtidigt som jag slutade med Venlafaxin började jag också arbeta heltid (i efterhand ett väldigt dumt beslut). Orsaken till att jag började arbeta heltid var att Försäkringskassan övervägde att dra in min sjukpenning då de menade att jag borde klara av att arbeta heltid i ett annat, "mindre koncentrationskrävande" arbete. Eftersom jag trivs med mitt jobb, och lön på 75 % som enda inkomst hade blivit väldigt tufft ekonomiskt, ville jag göra ett försök att gå upp till heltid. Jag upplevde redan när jag började arbeta heltid igen att det var väldigt tufft, framförallt att ta mig upp tidigt på morgonen (ännu tuffare än under tidigare period då jag arbetade heltid). På jobbet kände jag mig också ännu mer trött och orkeslös än tidigare, hade ännu svårare att fokusera och koncentrera mig, kände ingen glädje alls av att arbeta eller umgås med människor (någon "glädje" i vanlig mening har jag i.o.f.s. inte upplevt någonsin efter att jag fick min depression 2003). När jag kom hem efter arbetet var jag helt slut och orkade knappt med någonting. Tidigare, när jag medicinerade med Venlafaxin, orkade jag ändå träna ett par gånger i veckan efter jobbet och sköta det viktigaste av mina hemsysslor. Nu var det knappt så jag ens orkade laga mat, ta hand om disk o.s.v. När jag har försökt styrketräna har jag efteråt känt mig extremt trött, mentalt utmattad och spänd i musklerna i flera dagar efteråt, något jag inte upplevt alls på samma sätt tidigare trots att jag tränat ganska mycket.

Trots alla mina symtom på utmattning kämpade jag på och arbetade heltid under hela sommaren och hösten förra året. I början av det här året upplevde jag dock till sist att det blev helt omöjligt att fortsätta. Jag kände mig då psykiskt helt utmattad. Jag blev först åter sjukskriven deltid och började arbeta 75 %. Även det visade sig dock snart i praktiken omöjligt, varför jag efter en kort tid blev sjukskriven heltid (för första gången i mitt liv). Min läkare angav först samma sjukskrivningsdiagnos som jag haft vid mina tidigare sjukskrivningar (dystymi) men det ändrades senare till utmattningssyndrom (p.g.a. Försäkringskassans krav). Dock har jag inte gjort några tester eller liknande som kan visa att jag faktiskt har utmattningssyndrom, utan min läkare tycks mest ha gått efter hur jag själv beskrivit mina symtom.

Det värsta av den svåra nedstämdheten/ångesten som jag upplevde de första månaderna efter utsättningen av Venlafaxin har idag blivit bättre. Dock känner jag mig idag fortfarande väldigt trött och orkeslös, tröttare än när jag medicinerade med Venlafaxin. Jag har även testat flera andra mediciner under perioden efter att jag slutade med Venlafaxin: Brintellix, Voxra, Ritalin, Elvanse m.fl. Dock har jag inte upplevt några större positiva effekter av dessa mediciner, snarare tvärtom. Av Brintellix och Voxra blev jag bara ännu tröttare och fick värre ångest. Ritalin blev jag något piggare av men fick samtidigt fruktansvärd ångest med självmordstankar samt förvärrade insomningssvårigheter. Elvanse som jag testade nu senast blev jag också piggare av men den förvärrade samtidigt också mina insomningssvårigheter kraftigt (trots sömnmedicin har jag ibland inte kunnat somna förrän vid 4-5 på morgonen).

På det stora hela tror jag inte att det är utsättningsbesvär, och även om utmattningsdepression säkert är bidragande tror jag definitivt du är på rätt spår med AST/ADHD, i kombination med den depression som är så vanlig just vid AST och ADHD. Jag tycker du ska prata med din läkare om att återuppta behandling med Ritalin men kombinera denna med en SSRI mot ångest och insomningsproblem. En annan möjlighet är Attentin och en SNRI som just Venlafaxin. Attentin är mer korttidsverkande än Elvanse, men påverkar inte noradrenalin i någon nämnvärd utsträckning, något jag tycker det verkar som du behöver.

Jag har en mer djupgående förklaring till detta, men då den inbegriper en ganska stor mängd neurokemi tänker jag att den är onödig att posta helt öppet, då folk tenderar att både dra för stora växlar på signalsubstanser, och dessutom övergeneralisera rätt duktigt. PM:a om du är intresserad av den.
Citera
2017-06-12, 11:12
  #14
Medlem
Det är ganska beklagligt att det råder så mycket okunskap kring utsättningsbesvär av SSRI, s.k. "rävgift".

Tyvärr så är det läkemedelsbranschen som SJÄLVKLART vill mörklägga utsättningsbesvär, abstinens och ev. läkemedelsskador. Det är ju frågan om oerhört mycket pengar, så inte vill de att dessa preparat ska få dåligt rykte.
Med tanke på vad som händer i hjärnan, med alla dessa kemiska preparat, är det väl inte underligt att läkningen tar tid!

Det är mycket vanligt att dessa pat får gå igenom hur mycket undersökningar som helst, allt till ingen nytta, och det kostar bara en massa pengar.
Trots att dessa undersökningar inte har visat något så har de stackars pat fått diagnoser som MS, Borrelia, Parkinson, ADHD m.m.

För vem kan inbilla sig fram hallucinationer, skakningar, synproblem, kramper, depersonalisation, derealisation ´+ 50 olika symtom. Trots att det har gått en evighet sedan nedtrappningen? Vissa läkare är så oerhört okunniga att de klipper rakt av, "du kan få lite sömnproblem i någon vecka". Verkligheten är något helt annat, dessa "sömnproblem" är skräckhallucinationer som pågår månad efter månad. Detta kan man verkligen kalla för just "sömnproblem".

Det är hur lätt som helst att googla på SSRI och utsättningsbesvär, abstinens. Där finns hur mycket som helst att läsa om hur folk plågas vartenda litet ögonblick månad ut och månad in. Året går, och besvären bara fortsätter.
Att SSRI ger svåra besvär är det tack och lov många som vet.
Men okunnigheten är ändå alldeles för stor. Vad gjorde dessa läkare då? Petade i näsan, och ansåg att deras kunskaper är det som gäller, och dessa kan ingen ändra på!!!!

Men sådana här problem ingår inte i läkarutbildningen, och ändå så ska dessa okunniga styra och ställa med kunskaper som är lika med noll!
Det skulle vara intressant att få veta hur många läkare som fortbildar sig vad gäller dessa besvär? Vill inte själv gissa, för svaret är väl närmare noll.

En bekant fick komma till Beroendeenheten, som ansåg det hela som mycket allvarligt då de hade gått två år, och ville skicka remiss för EEG, för att se hur stora skadorna blivit av SSRI.

Det enda som kan rädda alla drabbade är att ALLA läkare utbildar sig, och inte sitter på gamla kunskaper från 80-talet. Och trots att det är så, så anser de sig ha rätt att sätta diagnos och skriva läkarintyget där pat anses kunna arbeta heltid trots att de krampar, synen är snedställd och har så svåra neurologiska symtom att de inte kommer ur soffan. Katastrof!

Vill inte på något sätt peta i Ts:s diagnos ADHD, det har jag ingen rätt att göra.
Men det har, fram tills helt nyligen, framkommit att c:a 70-80% (minns tyvärr inte den exakta siffran) är FEL! Denna diagnos kastas alltså ut lite hur som helst, i BRIST PÅ ANNAT?

Vad jag alltså vill, med mitt inlägg, är att protestera mot den stora okunskapen att
SSRI-preparat inte ställer till med större skada än att skadorna från dessa kemiska preparat är något som hjärnan klarar av att läka inom 6 månader. Sedan är allt inbillning, eller något annat. Bullshit!

Edit: Jag måste ha läst fel! Blev Ts uppmanad att återinsätta detta preparat, som har ställt till med så mycket???? Att göra det innebär bara att man står på ruta 1 igen, och all läkning har varit helt i onödan!!! Så Ts ska alltså genomlida 3-5 veckors insättningsbesvär p.g.a. att denna kemiska substans ska återinsättas???? Detta är bara inte sant! Kunskaperna verkar ligga på 70-talet då pat ska matas med kemiska substanser, där läkningen kan ta evigheter. Venlafaxin är det värsta "rävgiftet" av dem alla, här har någon haft fullt upp med att peta i näsan istället för att fortbilda sig!
__________________
Senast redigerad av sabrina56 2017-06-12 kl. 11:28.
Citera
2017-06-16, 07:05
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sabrina56
Det finns en hel del forum om utsättningsbesvär/abstinens där många plågas i både månader och år innan eländet är över. Som väl är så har vården nu börjat få upp ögonen för att besvären efter utsättningen kan vara väldigt långdragna, och man blir rejält sjuk. Har själv varit med om detta, och om du inte vill diskutera öppet så kan du skicka PM.

Det klassiska är just detta med svagheten. Många beskriver det som att "benen är som timmerstockar, ständig mjölksyra". Själv brukar jag säga att det känns som att försöka gå snabbt i vatten, man kommer ingenstans. Man är helt orkeslös, får ingenting gjort.

Jag har ätit Venlafaxin 75-225 mg i tre år, därförrinnan Citalopram i åtta år. Slutade med Venlafaxin för tio månader sedan. I början mest fysiska utsättningssymptom, som brainzaps och illamående. Detta gick över efter ca 1 mån. Sedan mådde jag skapligt en period, kände igen mig själv igen, men sen började helvetet, ångest nedstämdhet, suicidtankar. Har ingenting att göra med depression, då jag aldrig varit deprimerad, fick SSRI/SNRI mot panikattacker (kom sällan i vissa specifika situationer). Venlafaxin orsakade kaos i mina receptorer i hjärnan. Efter tio månader utan detta rävgift kommer det fortfarande vågor av psykiskt illabefinnande och däremellan mår jag bra. Tror att det kan ta år om det ens går att återställa balansen i hjärnan efter bruk av SSRI/SNRI. Hade jag vetat vad jag vet idag hade jag aldrig någonsin börjat med dessa sinnesförändrande preparat. Nu väntar jag bara på kroppens läkning. Sexlusten är som bortblåst och kommer nog aldrig igen, visst orsakar dessa preparat permanenta skador, det är i alla fall min övertygelse.
Citera
2017-06-19, 12:37
  #16
Medlem
Du fick ju i ett inlägg rådet att sätta in Venlafaxinet igen, vilket jag anser är det mest urusla råd du kan få. Men du verkar vara helt insatt i det hela, och du gör helt rätt som inte följer detta, för i så fall skulle du vara på ruta 1 igen. Tyvärr så följer många läkare läkemedelsbranschens direktiv, vilket kan bli en fullständig katastrof för patienten. Så därför är det jättebra att du är rejält påläst, för vet man inte varför man mår så dåligt så kommer man till det klassiska uttrycket "jag blir nog aldrig bra, jag håller på att bli galen"!
Tyvärr så fungerar ju dessa problem precis såsom du beskriver det. Jag trodde själv att eländet var över, då jag till att börja med blev helt bra efter 3 månader. Det gick några veckor, och sedan var eländet igång igen. Har haft 3-4 sådana "fönster" till, och hoppades förstås även då att det var över - men icke! Har märkt att efter varje förbättring så blir jag ännu sämre. Utsättningsbesvären är ju inte linjära, utan kommer och går.
Vad som också är oerhört frustrerande är att man är så oerhört stresskänslig. Det kan räcka med allra minsta för att det ska köra igång igen, och man blir då så dålig att man inte kan äta någonting, utan allt kommer då upp. Och det kan bli mycket obehagliga symtom, som är svåra för andra att förstå. Man måste själv ha gått igenom detta, rent ut sagt helvete, för att förstå detta lidande.

Som jag skrev i mitt förra inlägg så är vården oerhört okunniga om detta. Själv så tror jag att det beror på att alla mycket svårt drabbade patienter inte får någon uppföljning, ibland inte ens ett tel-samtal. Detta gör ju att de som tillfrisknar relativt snabbt får bli en mall, och då ska representera alla drabbade. Vad som också är så beklagligt är denna fullständiga oförståelse från FK. Trots att man har symtom som gör att man knappast kommer ur sängen, så ska man ut i arbetslivet så fort som möjligt.
I bästa fall kan man bli utskriven för utsättningsbesvär - i högst två månader!

Nu säger de att abstinens inte kan hålla på så länge, utan det är grundproblematiken som kommer tillbaka, vilket förstås är ren bullshit! Den kemiska oro och ångest som man upplever är inte ens i närheten av vanlig ångest, här är det ren, skär skräck!

Jag lider verkligen med dig, för detta är bland det värsta man kan råka ut för. Och mitt i allt detta så får man ingen som helst förståelse, utan t.o,m. rådet att återinsätta detta rävgift igen! Jättebra att du står på dig, mycket starkt! Jag önskar av hela mitt hjärta att du snart kommer att må bättre. Det sägs ju att den verkliga läkningen brukar påbörjas efter året (då man blir ännu sämre). När det gäller tiden så verkar 18 månader vara en gräns då många tillfrisknar (men det är ju förstås individuellt). Men du är i alla fall på rätt sida av läkningstiden. Jag ryser av obehag av att läsa om de stackare som inte har nollat än, eller är inne på de allra första månaderna. Då undrar omgivningen om det hela inte snart är över, och kan t.o.m. komma med rådet "det blir nog bättre om du börjar arbeta". Jag blir gråtfärdig....

Jag har satt ut både benso och SSRI, och besvären är mycket likartade. Men jag håller nog på att SSRI är ett snäpp värre. Och Venlafaxin verkar vara det värsta rävgift av alltihopa (ursäkta!). Som sagt, du är oerhört stark, verkar vara väl insatt i det hela och är på rätt sida vad gäller tiden. Som jag har skrivit förut, vill du prata av dig så finns jag här!
Citera
2017-06-19, 16:59
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rollsroyce
Jag har ätit Venlafaxin 75-225 mg i tre år, därförrinnan Citalopram i åtta år. Slutade med Venlafaxin för tio månader sedan. I början mest fysiska utsättningssymptom, som brainzaps och illamående. Detta gick över efter ca 1 mån. Sedan mådde jag skapligt en period, kände igen mig själv igen, men sen började helvetet, ångest nedstämdhet, suicidtankar. Har ingenting att göra med depression, då jag aldrig varit deprimerad, fick SSRI/SNRI mot panikattacker (kom sällan i vissa specifika situationer). Venlafaxin orsakade kaos i mina receptorer i hjärnan. Efter tio månader utan detta rävgift kommer det fortfarande vågor av psykiskt illabefinnande och däremellan mår jag bra. Tror att det kan ta år om det ens går att återställa balansen i hjärnan efter bruk av SSRI/SNRI. Hade jag vetat vad jag vet idag hade jag aldrig någonsin börjat med dessa sinnesförändrande preparat. Nu väntar jag bara på kroppens läkning. Sexlusten är som bortblåst och kommer nog aldrig igen, visst orsakar dessa preparat permanenta skador, det är i alla fall min övertygelse.

Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter här. Det du beskriver stämmer väldigt väl med mina erfarenhter. Framförallt detta med att man mår relativt "bra" första tiden efter utsättningen, men sedan börjar helvetet. Jag tror också som du att det kan ta åratal, om ens det, innan hjärnan har läkt helt efter utsättning av Venlafaxin.

Citat:
Ursprungligen postat av sabrina56
Du fick ju i ett inlägg rådet att sätta in Venlafaxinet igen, vilket jag anser är det mest urusla råd du kan få. Men du verkar vara helt insatt i det hela, och du gör helt rätt som inte följer detta, för i så fall skulle du vara på ruta 1 igen. Tyvärr så följer många läkare läkemedelsbranschens direktiv, vilket kan bli en fullständig katastrof för patienten. Så därför är det jättebra att du är rejält påläst, för vet man inte varför man mår så dåligt så kommer man till det klassiska uttrycket "jag blir nog aldrig bra, jag håller på att bli galen"!
Tyvärr så fungerar ju dessa problem precis såsom du beskriver det. Jag trodde själv att eländet var över, då jag till att börja med blev helt bra efter 3 månader. Det gick några veckor, och sedan var eländet igång igen. Har haft 3-4 sådana "fönster" till, och hoppades förstås även då att det var över - men icke! Har märkt att efter varje förbättring så blir jag ännu sämre. Utsättningsbesvären är ju inte linjära, utan kommer och går.
Vad som också är oerhört frustrerande är att man är så oerhört stresskänslig. Det kan räcka med allra minsta för att det ska köra igång igen, och man blir då så dålig att man inte kan äta någonting, utan allt kommer då upp. Och det kan bli mycket obehagliga symtom, som är svåra för andra att förstå. Man måste själv ha gått igenom detta, rent ut sagt helvete, för att förstå detta lidande.

Som jag skrev i mitt förra inlägg så är vården oerhört okunniga om detta. Själv så tror jag att det beror på att alla mycket svårt drabbade patienter inte får någon uppföljning, ibland inte ens ett tel-samtal. Detta gör ju att de som tillfrisknar relativt snabbt får bli en mall, och då ska representera alla drabbade. Vad som också är så beklagligt är denna fullständiga oförståelse från FK. Trots att man har symtom som gör att man knappast kommer ur sängen, så ska man ut i arbetslivet så fort som möjligt.
I bästa fall kan man bli utskriven för utsättningsbesvär - i högst två månader!

Nu säger de att abstinens inte kan hålla på så länge, utan det är grundproblematiken som kommer tillbaka, vilket förstås är ren bullshit! Den kemiska oro och ångest som man upplever är inte ens i närheten av vanlig ångest, här är det ren, skär skräck!

Jag lider verkligen med dig, för detta är bland det värsta man kan råka ut för. Och mitt i allt detta så får man ingen som helst förståelse, utan t.o,m. rådet att återinsätta detta rävgift igen! Jättebra att du står på dig, mycket starkt! Jag önskar av hela mitt hjärta att du snart kommer att må bättre. Det sägs ju att den verkliga läkningen brukar påbörjas efter året (då man blir ännu sämre). När det gäller tiden så verkar 18 månader vara en gräns då många tillfrisknar (men det är ju förstås individuellt). Men du är i alla fall på rätt sida av läkningstiden. Jag ryser av obehag av att läsa om de stackare som inte har nollat än, eller är inne på de allra första månaderna. Då undrar omgivningen om det hela inte snart är över, och kan t.o.m. komma med rådet "det blir nog bättre om du börjar arbeta". Jag blir gråtfärdig....

Jag har satt ut både benso och SSRI, och besvären är mycket likartade. Men jag håller nog på att SSRI är ett snäpp värre. Och Venlafaxin verkar vara det värsta rävgift av alltihopa (ursäkta!). Som sagt, du är oerhört stark, verkar vara väl insatt i det hela och är på rätt sida vad gäller tiden. Som jag har skrivit förut, vill du prata av dig så finns jag här!

Tack för ditt stöd!

Ja, att börja med Venlafaxin igen efter det helvete jag nu gått igenom i över ett års tid, är så klart något jag vill undvika in i det sista. Dock får jag väl erkänna att jag ibland faktiskt tänkt tanken. På sätt och vis mådde jag ändå bättre och hade mer ork/energi under tiden jag medicinerade med Venlafaxin, än vad har nu. Samtidigt skulle detta lidande, som du skriver, vara helt bortkastat om jag gav upp nu. Om jag skulle börja med Venlafaxin igen skulle jag antagligen också vara tvungen att fortsätta medicinera med den för resten av livet. Denna utsättning är något jag aldrig kommer att utsätta mig för igen.

Jag upplever också att många läkare är katastrofalt okunniga och/eller nonchalanta om detta med utsättningsbesvär. Själv fick jag t.ex. rådet (av samma läkare som övertalade mig till att börja med Venlafaxin en gång i tiden, en överläkare i psykiatri) att jag kunde sluta helt tvärt (!) med Venlafaxin om jag behövde det. Efter det så har jag i princip slutat lyssna på läkares råd angående mediciner. Det är mycket bättre att själv läsa på (så mycket man orkar) och följa råd och erfarenheter från andra som själva har medicinerat. Jag har fått mycket bättre råd och hjälp angående medicinering här på Flashback än vad jag fått av psykiatrin.
Citera
2020-04-10, 23:19
  #18
Medlem
Gammal tråd men håller tummarna, har gått några månader sedan jag stängde av Venlafaxin och brainzaps m.m. är ju sedan länge över men hörsel hallucinationer och starka overklighetskänslor är högst påfrestande. Nån med erfarenhet som kan ge sin personliga tidsspann för när det blev bättre?
Citera
2022-10-15, 02:34
  #19
Medlem
Hej sabrina jag, har googlat lite på nedtrappning av venlafaxin. Då jag tog 150mg i snitt 3 år. Har varit utan skiten nu i snart 80 dagar men känner fortfarande av de, blir rädd dimma i huvudet känns som jag ska dö, allt är konstigt känner jag inte är här, kall om händerna. Andas men känns som jag inte andas, tänder skakar. Har du nåt tips på att göra de lättare med dessa behov vill bara att de ska sluta. De satt mig på detta hemska gift då jag var som svagast när min mamma gick bort i äggstockscancer. Känns som jag är påväg att gå bort är bara 24 med ADHD tar elvanse för att orka med min jobbiga ADD. Sjukvård lyssnar inte så hoppas att en anonym person kanske kan ge mig lite vägledning. Ha en fin dag. @sabrina56
Citera
2023-08-09, 15:28
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V97
Hej sabrina jag, har googlat lite på nedtrappning av venlafaxin. Då jag tog 150mg i snitt 3 år. Har varit utan skiten nu i snart 80 dagar men känner fortfarande av de, blir rädd dimma i huvudet känns som jag ska dö, allt är konstigt känner jag inte är här, kall om händerna. Andas men känns som jag inte andas, tänder skakar. Har du nåt tips på att göra de lättare med dessa behov vill bara att de ska sluta. De satt mig på detta hemska gift då jag var som svagast när min mamma gick bort i äggstockscancer. Känns som jag är påväg att gå bort är bara 24 med ADHD tar elvanse för att orka med min jobbiga ADD. Sjukvård lyssnar inte så hoppas att en anonym person kanske kan ge mig lite vägledning. Ha en fin dag. @sabrina56
Hur har det gått. Kanske någon annan medicin kunde hjälpa. Annan SSRI eller SNRI ?
Citera
2023-08-10, 00:30
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cealus
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter här. Det du beskriver stämmer väldigt väl med mina erfarenhter. Framförallt detta med att man mår relativt "bra" första tiden efter utsättningen, men sedan börjar helvetet. Jag tror också som du att det kan ta åratal, om ens det, innan hjärnan har läkt helt efter utsättning av Venlafaxin.
Hur har det gått? Jag har haft stora problem att ta mig ur Venlafaxin. Misstänker att vissa behöver upp till 18-24 månader för att först gå från 37,5 till 0
Citera
2023-08-16, 00:16
  #22
Medlem
Ni med utmattning, upplever ni att ni iom utmattningen blivit apatiska, likgiltiga och att inget verkar intressant eller roligt?

Har ni blivit viljelösa?
Citera
2023-08-18, 19:26
  #23
Medlem
Det är inte helt omöjligt. Min ADHD medicin slutade fungera kort efter jag tog venlafaxin. jag slutade med venlafaxin för 1 1/2 år sedan och ADHD medicin fungerar fortfarande inte. Noll effekt på dopaminet, får bara lite bieffekter och det är konstant storm i hjärnan. Vården säger att jag är full med skit. Fuck venlafaxin.
Citera
2023-08-18, 20:15
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tfwnobf
Det är inte helt omöjligt. Min ADHD medicin slutade fungera kort efter jag tog venlafaxin. jag slutade med venlafaxin för 1 1/2 år sedan och ADHD medicin fungerar fortfarande inte. Noll effekt på dopaminet, får bara lite bieffekter och det är konstant storm i hjärnan. Vården säger att jag är full med skit. Fuck venlafaxin.

Vården har tyvärr ingen koll på vad de faktiskt skriver ut. Det är sjukt att det är tillåtet att sätta folk på psykofarmaka vars kort- och långsiktiga effekter ingen har en aning om.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback