Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-24, 14:18
  #1
Medlem
Skulle uppskatta en god tråd med bra råd. Det är så här att jag ett tag haft planer på att göra affärer eller utveckla någonting i mitt hemland som inte finns där. Är en ung man som bott i Sverige i hela mitt liv, jobbat och även påbörjat universitets studier. Min familj härstammar från Somaliland men jag har aldrig varit där. Har samtidigt haft flera tankar på att göra affärer där nere, landet är på uppgång och det känns om många i Sverige inte förstår det. För att lägga fram det enkelt Somalia är oroligt medans Somaliland är stabilt, Somaliland saknar internationellt erkännande men fungerar som självständigt stat sedan 1991. Landet rullar på och många förbryllas över hur landet kan blomstra framåt. Tyvärr har inte många den bilden eftersom "media" ej nämner Somaliland utan talar om Somalia. Detta leder senare till förmodar och en skev bild av landet. Givetvis är detta en dröm jag har men samtidigt är den inte omöjlig eller komplicerad. Har kontakter där ner och vet att utbud och efterfrågan är massiv men det gäller att våga. Ge mig gärna tips angående mina tankar, återkoppla och fråga gärna om ni är nyfikna.
__________________
Senast redigerad av hennyville 2017-05-24 kl. 14:24.
Citera
2017-05-24, 14:37
  #2
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennyville
Skulle uppskatta en god tråd med bra råd. Det är så här att jag ett tag haft planer på att göra affärer eller utveckla någonting i mitt hemland som inte finns där. Är en ung man som bott i Sverige i hela mitt liv, jobbat och även påbörjat universitets studier. Min familj härstammar från Somaliland men jag har aldrig varit där. Har samtidigt haft flera tankar på att göra affärer där nere, landet är på uppgång och det känns om många i Sverige inte förstår det. För att lägga fram det enkelt Somalia är oroligt medans Somaliland är stabilt, Somaliland saknar internationellt erkännande men fungerar som självständigt stat sedan 1991. Landet rullar på och många förbryllas över hur landet kan blomstra framåt. Tyvärr har inte många den bilden eftersom "media" ej nämner Somaliland utan talar om Somalia. Detta leder senare till förmodar och en skev bild av landet. Givetvis är detta en dröm jag har men samtidigt är den inte omöjlig eller komplicerad. Har kontakter där ner och vet att utbud och efterfrågan är massiv men det gäller att våga. Ge mig gärna tips angående mina tankar, återkoppla och fråga gärna om ni är nyfikna.

Vad menar du med Somaliland ? är det landet Somalia som du menar ?
Eller är det ett utanförskapsområde i någon förort du syftar på ?

Det finns i.o.f.s ett område i Somalia som kallas somaliland ett slags autonom republik men den är inte erkänd som ett land av omvärlden och då lär det bli svårt att idka handel med dom utan då lär det bli Somalias regler som gäller..eller planerar du smuggling till den autonoma republiken ?
__________________
Senast redigerad av flaskborste 2017-05-24 kl. 14:41.
Citera
2017-05-24, 15:53
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Vad menar du med Somaliland ? är det landet Somalia som du menar ?
Eller är det ett utanförskapsområde i någon förort du syftar på ?

Det finns i.o.f.s ett område i Somalia som kallas somaliland ett slags autonom republik men den är inte erkänd som ett land av omvärlden och då lär det bli svårt att idka handel med dom utan då lär det bli Somalias regler som gäller..eller planerar du smuggling till den autonoma republiken ?

Utanförskapområde är ett starkt ord att använda men tror det beror på kunskapen. Somaliland blomstrar och går framåt. efter kriget blev landet uppdelat och Somaliland har sedan dess växt sakta framåt. Jag syftar absolut inte på någonting olagligt eller smuggling utan affärer, business, en idé. Landet vill ju utvecklas och med rätt kontakter och seriösa förslag så går det.
Citera
2017-05-24, 18:13
  #4
Medlem
Pratar du somaliska och rätt dialekt och kan läsa / skriva på språket? Eller kan åtminstone arabiska?

Om du inte kan det kommer du få väldig svårt med kontakter och få igång verksamhet där. Och räkna blir blåst av många.

Och eftersom du bott i Sverige hela livet tror jag du glömt hur kultur och hur saker hanteras i dom länderna.
Citera
2017-05-24, 19:16
  #5
Medlem
sucuks avatar
Såg ett reseprogram från somaliland, på marknaden hade man skottkärror med sedlar - inflationen är tydligen inte att leka med...
Citera
2017-05-24, 20:54
  #6
Medlem
Åk dit och skaffa kontakter. Återkom sedan aldrig, zoomalier är afrikas/världens värsta folkslag. Misstänker dock att TS trollar.
Citera
2017-05-25, 15:17
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Såg ett reseprogram från somaliland, på marknaden hade man skottkärror med sedlar - inflationen är tydligen inte att leka med...

Eller så är dem såpass rika, du vet, blomstrat o gått bra sedan 1991 o grejer.
Citera
2017-05-25, 16:47
  #8
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QanasCity
Eller så är dem såpass rika, du vet, blomstrat o gått bra sedan 1991 o grejer.

Skulle kunna vara så men i nedan exempel tror jag faktiskt skottkärran är värd mer än lasten https://s-media-cache-ak0.pinimg.com...ac6734f3da.jpg
Citera
2017-05-25, 20:52
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Skulle kunna vara så men i nedan exempel tror jag faktiskt skottkärran är värd mer än lasten https://s-media-cache-ak0.pinimg.com...ac6734f3da.jpg

Hur tror du att mannen blev såpass rik? Genom att köpa flashig skottkärra o annat onödigt eller? Kärran han har duger till ändamålet gott o väl.
Citera
2017-05-26, 18:17
  #10
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QanasCity
Hur tror du att mannen blev såpass rik? Genom att köpa flashig skottkärra o annat onödigt eller? Kärran han har duger till ändamålet gott o väl.

Tänkte inte på det
Citera
2017-05-26, 22:00
  #11
Medlem
idiamindadas avatar
Delar av Afrika har den starkaste tillväxten i världen förnärvarande. Med pålitliga kontakter och språkkunskaper är det bara att försöka.
Citera
2017-05-26, 22:53
  #12
Medlem
Ska man tro att det är ungefär som när den här researtikeln skrevs 2015 http://www.vagabond.se/artiklar/resm...emligaste-land
Så är det i varje fall säkrare där än i Sverige om man ser på antalet terrordåd under senare tid.
Plus att Engelska verkar vara användbart så det kanske kan vara något att satsa på.
Landet verkar också satsa hårt på utbildning även om 50% av dom universitetsutbildade är arbetslösa.
Fast ska du etablera verksamhet där så kan du ju få välutbildad arbetskraft med låga lönekrav.
Och betalar du över landets snittlön så får du antagligen trogna medarbetare också utan att det behöver kosta så mycket.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback