Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-24, 08:33
  #1
Medlem
Hej,

Hoppas detta ligger i rätt forumdel, hittade ingen mer passande.
Ska försöka hålla det kort!

Min sambo separerade med sitt ex för något år sedan, dom hade ett hus tillsammans som de inte trodde skulle gå med någon vinst så hon lät helt enkelt honom ta över sin del. Halva av vad huset kostade.

Dock nu iom skattedeklarationen så vill skatteverket ha 20% vinstskatt betalt av henne då dom tydligen skrev under fel papper, skrevs över som en försäljning.. Hur dom lyckades med det kan jag inte svara på. Enligt banken så säger dom att det är fel såklart då dom inte fått in pengar som en försäljning, utan endast för att betala av hennes lån.

Enligt banken så ska de gå att göra om skrivningen så det registreras rätt som en bodelning istället, alltså inte försäljning. Dock så är relationen inte den bästa mellan dom just nu och vi är oroliga att han ens kommer gå med på detta...

Någon som har några tips och idéer om hur man kan lösa detta? Advokat?..

Mvh Kristoffer
Citera
2017-05-24, 08:41
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMuffinMan



Någon som har några tips och idéer om hur man kan lösa detta? Advokat?..

Mvh Kristoffer


Exakt när skedde detta? En bodelning måste klandras inom sex månader, därefter kan man inte göra något alls som jag förstått det. Du skriver "nåt år sedan", men exakt tidpunkt är i detta fall väldigt viktig.

om exet inte vill rätta frivilligt så får ni stämma personen och söka skadestånd
__________________
Senast redigerad av EckiEcki 2017-05-24 kl. 08:58.
Citera
2017-05-24, 09:13
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Exakt när skedde detta? En bodelning måste klandras inom sex månader, därefter kan man inte göra något alls som jag förstått det. Du skriver "nåt år sedan", men exakt tidpunkt är i detta fall väldigt viktig.

om exet inte vill rätta frivilligt så får ni stämma personen och söka skadestånd

Skrev som en försäljning då det blev fel den 2/12-16 alltså genom köpebrev.
Citera
2017-05-24, 09:17
  #4
Medlem
BigBusinesss avatar
Men om jag fattar dig rätt så överlät hon sin andel till sambon för halva inköpspriset. Då har ju ingen vinst gjorts och ingen skatt ska behöva betalas.

Känns som man fyllt i mer fel än bara fel blankett?

Bra att prata direkt med Skatteverket och reda ut vad som behöver göras.


Edit: eller avser du bar stämpelskatten?
Citera
2017-05-24, 09:25
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Men om jag fattar dig rätt så överlät hon sin andel till sambon för halva inköpspriset. Då har ju ingen vinst gjorts och ingen skatt ska behöva betalas.

Känns som man fyllt i mer fel än bara fel blankett?

Bra att prata direkt med Skatteverket och reda ut vad som behöver göras.


Edit: eller avser du bar stämpelskatten?

Precis, fel blankett fylldes i. Stämpelskatt? Skatteverket vill ha 20% då dom kallade det för "vinst". Vi har under nästan en vecka försökt få tag på kontaktpersonen hos skatteverket men hon är Aldrig på plats. Har dock nu lovat att ringa upp under dagen. Men jag ville kolla här mer er kunniga så man har lite "kött" på benen inför samtal och vad som komma skall.
Citera
2017-05-24, 10:02
  #6
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMuffinMan
Precis, fel blankett fylldes i. Stämpelskatt? Skatteverket vill ha 20% då dom kallade det för "vinst". Vi har under nästan en vecka försökt få tag på kontaktpersonen hos skatteverket men hon är Aldrig på plats. Har dock nu lovat att ringa upp under dagen. Men jag ville kolla här mer er kunniga så man har lite "kött" på benen inför samtal och vad som komma skall.

Som sagt, sambon har inte gjort någon vinst och ska därför inte betala någon vinstskatt. I den felaktiga blanketten fanns det nog ett fält med inköpspris som ni även missat.

Stämpelskatt är nån liten procent som ska betalad på alla fastighetsaffärer oavsett vinst eller förlust, osäker på om man kan slippa den om det handlar om en överlåtelse, men det borde man nog. Googla på begreppet. Det skulle motivera varför ni måste använda en annan blankett.
Citera
2017-05-24, 11:49
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheMuffinMan
Precis, fel blankett fylldes i. Stämpelskatt? Skatteverket vill ha 20% då dom kallade det för "vinst". Vi har under nästan en vecka försökt få tag på kontaktpersonen hos skatteverket men hon är Aldrig på plats. Har dock nu lovat att ringa upp under dagen. Men jag ville kolla här mer er kunniga så man har lite "kött" på benen inför samtal och vad som komma skall.

Det var udda då skatten är 22% på bostadsvinst.

Hon får väl kolla på blanketten hon fyllde i och se om hon kan göra en korrigering om hon fyllt i nåt fel.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback