Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-24, 04:15
  #1
Medlem
Heauxms avatar
Hej! Flytta gärna tråden om den hamnat fel.
Nu är det så att vi i familjen brukar åka bort varje sommar i en vecka för att spendera tid med varandra. Denna gång skulle även min pojkvän med, vilket vi alla såg fram emot. Dock blev det väldigt hetsigt och av någon jävla anledning tyckte min far prompt att resan skulle bokas samma kväll eftersom min partner var där och kunde vara med och bestämma.
Vi valde Kanarieöarna - ett säkert kort.
Snål som farsan är så skulle vi leta efter ett bra hotell med pool, nära till allt med halvpension under 5lax/person.
Efter ca 5 timmars letande fann vi resan. Lite snabbt kollade vi på Tripadvisor - hotellet hade 4 stjärnor i omdömen.
Sagt och gjort bokades resan med pappas Nordea Mastercard kredit Guldkort, dvs allas biljetter köptes på en gång.

Resan bokades i slutet April. Nu har jag kollat runt och vi verkar ha bokat ett jävla mardrömsställe med kackerlackor, dålig mat, avsides etc. Hotellet har även katter (?!) tydligen som strosar runt i hela hotellet och i alla rum. Jag är väldigt allergisk och orkar inte med att behöva gå runt med rosslande andning och svullet ansikte. Överallt läser jag om en massa skit om hotellet. Jag får panik.

Vi köpte ingen reseförsäkring eftersom det ingår med Guldkortet. Men exakt vad som ingår vet jag inte.
På Nordeas hemsida står det att man får pengarna tillbaka om någon i familjen råkat ut för akut sjukdom eller olycksfall. Att resan kan betalas tillbaka men det finns en max summa. Dessutom betalas inte matkostnader för "all inclusive" tillbaka heller. Bör man fejka sjukdom? Kan man avboka resan utan anledning? Vi reser den 14e juni.

Finns det någon lite mer kunnig i detta som kan hjälpa en dam i nöd, jag vill verkligen inte åka och inte resten av min familj heller. Dock har jag inte tagit upp detta med fadern, jag vill ha något att komma med först.
Otroligt tacksam för all tips och tricks jag kan få - rädda min sommar!
__________________
Senast redigerad av Heauxm 2017-05-24 kl. 04:33.
Citera
2017-05-24, 04:40
  #2
Medlem
Avbeställningsskyddet gäller enbart vid akut sjukdom där du har läkarintyg på att du inte kan flyga eller delta i era semesteraktiviteter. Det ska rätt mycket till innan man får ett sånt för en ligga-vid-poolen-resa, typ svårare trafikolycka nära inpå resan eller liknande.
Citera
2017-05-24, 05:03
  #3
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heauxm
Hej! Flytta gärna tråden om den hamnat fel.
Nu är det så att vi i familjen brukar åka bort varje sommar i en vecka för att spendera tid med varandra. Denna gång skulle även min pojkvän med, vilket vi alla såg fram emot. Dock blev det väldigt hetsigt och av någon jävla anledning tyckte min far prompt att resan skulle bokas samma kväll eftersom min partner var där och kunde vara med och bestämma.
Vi valde Kanarieöarna - ett säkert kort.
Snål som farsan är så skulle vi leta efter ett bra hotell med pool, nära till allt med halvpension under 5lax/person.
Efter ca 5 timmars letande fann vi resan. Lite snabbt kollade vi på Tripadvisor - hotellet hade 4 stjärnor i omdömen.
Sagt och gjort bokades resan med pappas Nordea Mastercard kredit Guldkort, dvs allas biljetter köptes på en gång.

Resan bokades i slutet April. Nu har jag kollat runt och vi verkar ha bokat ett jävla mardrömsställe med kackerlackor, dålig mat, avsides etc. Hotellet har även katter (?!) tydligen som strosar runt i hela hotellet och i alla rum. Jag är väldigt allergisk och orkar inte med att behöva gå runt med rosslande andning och svullet ansikte. Överallt läser jag om en massa skit om hotellet. Jag får panik.

Vi köpte ingen reseförsäkring eftersom det ingår med Guldkortet. Men exakt vad som ingår vet jag inte.
På Nordeas hemsida står det att man får pengarna tillbaka om någon i familjen råkat ut för akut sjukdom eller olycksfall. Att resan kan betalas tillbaka men det finns en max summa. Dessutom betalas inte matkostnader för "all inclusive" tillbaka heller. Bör man fejka sjukdom? Kan man avboka resan utan anledning? Vi reser den 14e juni.

Finns det någon lite mer kunnig i detta som kan hjälpa en dam i nöd, jag vill verkligen inte åka och inte resten av min familj heller. Dock har jag inte tagit upp detta med fadern, jag vill ha något att komma med först.
Otroligt tacksam för all tips och tricks jag kan få - rädda min sommar!
Tripadvisor bruka vara bra i omdömen att kunna få blick över hur det är. Var där ingen som skrev negativt om det där om typ katterna?
I vilket fall är det nog bita i det sura äpplet, om du inte kan övertala din far bytta resa! Det bruka de flesta resebolag göra om man är i god tid. Men givetvis med ersättning, så fixar de det.

Det har jag gjort en gång innan, det var ej problem då. Men gick på 1 000 kr.
Citera
2017-05-24, 06:00
  #4
Medlem
Dock ser inte resten av världen ut som Svedala. Att det finns kat på all inclusive verkar vara standard. I vart fall i Grekland o Cypern.
Citera
2017-05-24, 08:17
  #5
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heauxm

Finns det någon lite mer kunnig i detta som kan hjälpa en dam i nöd, jag vill verkligen inte åka och inte resten av min familj heller. Dock har jag inte tagit upp detta med fadern, jag vill ha något att komma med först.
Otroligt tacksam för all tips och tricks jag kan få - rädda min sommar!

Inget av det du beskriver kommer att täckas av någon "kortförsäkring". Som tidigare sagt så gäller det bara vid sjukdom som (via läkarintyg) omöjliggör en resa , dödsfall, och lite andra allvarliga saker.
__________________
Senast redigerad av EckiEcki 2017-05-24 kl. 09:04.
Citera
2017-05-24, 16:20
  #6
Medlem
SvartaBjorns avatar
Dessutom (om jag inte minns fel) så gäller försäkringen endast för personer i kortinnehavarens hushåll.

Köper du en resa för "utomstående" (dit jag antar att din pojkvän räknas och kanske även du om du inte bor hemma) så ersätts inte han/ni ens om ni blir sjuka. Däremot bör ni ha skydd via er hemförsäkring.

*rätta mig gärna om jag har fel*
Citera
2017-05-26, 03:01
  #7
Medlem
Heauxms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Dessutom (om jag inte minns fel) så gäller försäkringen endast för personer i kortinnehavarens hushåll.

Köper du en resa för "utomstående" (dit jag antar att din pojkvän räknas och kanske även du om du inte bor hemma) så ersätts inte han/ni ens om ni blir sjuka. Däremot bör ni ha skydd via er hemförsäkring.

*rätta mig gärna om jag har fel*

Det är som du säger, det täcker enbart allvarligare sjukdomar och olyckor där läkaren själv beordrat att resa innebär fara.
Jag ringde företaget som bytte namn från fritids*es*r nyligen. Det gick att avboka men då skulle det kosta lite mer än 1400 kr per person och man får inte ett öre tillbaka för biljetterna heller.
Jag blir så jävla arg då vi oftast reser med V*ng och med dom kan man köpa av och ombokningsskydd efter att man köpt resan.
Tu* hade inte det valet, köpte man det inte direkt med resan då är det försent. Trots att jag kunde och så att vi tar vilken annan resa som helst med samma datum som gärna får kosta mycket mera. Men det gick inte.
Har bestämt mig för att köpa tältnät och fläkt som jag ska ta med och sova i istället för hotellsängen. Jag lär behöva köpa mat ute då buffen är kass och smutsig vad jag läst.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback