Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-07, 19:54
  #145
Medlem
GekkoBleus avatar
.. Pogo Pedagog gav dig den information du behövde.
.. Hela klassen sjöng 'Den blomstertid du kommer' på skolavslutningen, på rikssvenska. Och eleverna hade övat på att sjunga in texten i god tid.
.. Man tackade lärarinnan för ett gott läsår, man tog henne i hand, kanske fick man också en kram av henne.
.. Du spelade fotboll för att det var roligt. Barcelona var en stad i Spanien, ingenting märkvärdigt. Manchester var en stad i England, känd för sin textilindustri, detta visste du tack vare Pogo Pedagog.
.. Kanske arbetade du för din far om sommaren, kanske för din farbror. Kanske plockade du bär, delade ut tidningar eller någonting annat. Men du klagade inte eller menade att du nog förtjänade någonting bättre. Du tjänade några spänn, att ha roligt för sedan.
.. Du minns att Kalle Anka-tidningarna innehöll annonser och enkla recept. Inlagda persikor i grädde, till exempel.
.. Du vet vem Guran är. Och Lothar. Och Mandrake. Du respekterar dem.
Citera
2017-06-07, 20:50
  #146
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GekkoBleu
.. Pogo Pedagog gav dig den information du behövde.
.. Hela klassen sjöng 'Den blomstertid du kommer' på skolavslutningen, på rikssvenska. Och eleverna hade övat på att sjunga in texten i god tid.
.. Man tackade lärarinnan för ett gott läsår, man tog henne i hand, kanske fick man också en kram av henne.
.. Du spelade fotboll för att det var roligt. Barcelona var en stad i Spanien, ingenting märkvärdigt. Manchester var en stad i England, känd för sin textilindustri, detta visste du tack vare Pogo Pedagog.
.. Kanske arbetade du för din far om sommaren, kanske för din farbror. Kanske plockade du bär, delade ut tidningar eller någonting annat. Men du klagade inte eller menade att du nog förtjänade någonting bättre. Du tjänade några spänn, att ha roligt för sedan.
.. Du minns att Kalle Anka-tidningarna innehöll annonser och enkla recept. Inlagda persikor i grädde, till exempel.
.. Du vet vem Guran är. Och Lothar. Och Mandrake. Du respekterar dem.
Man sjöng även bitar som "Då Svallar Vårt Vikingablod" utan att det var det minsta konstigt.
Citera
2017-06-09, 20:33
  #147
Medlem
Grisbrottarens avatar
… när du haft alla de fyra barnsjukdomarna – vattkoppor, röda hund, mässlingen och påssjuka.
… när du aldrig åkt bilbarnstol – oavsett vändning – men ändå överlevt.
… när du som barn åkte bil liggande på hatthyllan eller golvet, mer än sittande i baksätet.
… när du som barn tyckte det var speciellt att någon gång få äta köpt bröd och slippa det där j-a hembakta.
__________________
Senast redigerad av Grisbrottaren 2017-06-09 kl. 20:35.
Citera
2017-06-09, 20:40
  #148
Medlem
WarlockGeorges avatar
...när du hade en tung 5-krona att spendera och allvarligt övervägde att köpa en liten fällkniv istället för en massa godis.
Citera
2017-06-09, 20:43
  #149
Avstängd
när du kunde köpa 18 liter blyad bensin för 80 kr
Citera
2017-06-09, 20:46
  #150
Avstängd
när du fick undervisning i skolan om hur du kryper under skolbänken och skyddar huvudet om atombomben kommer , alla viste dessutom vart skyddsrummet låg
Citera
2017-06-09, 20:50
  #151
Avstängd
när du tjuvringde i från de orange telefonhytterna som liten pojk , det och att palla morötter / äpplen va de värsta busen man viste om , dessutom åt man upp allt man pallade så det slutade med ont i magen
Citera
2017-06-10, 01:46
  #152
Avstängd
53280s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WarlockGeorge
...när du hade en tung 5-krona att spendera och allvarligt övervägde att köpa en liten fällkniv istället för en massa godis.

Man hade en gul gustav vasa sedel att spendera eller en vit 10:- sedel.
Citera
2017-06-10, 02:27
  #153
Avstängd
JagVillBliSomFars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
… när du haft alla de fyra barnsjukdomarna – vattkoppor, röda hund, mässlingen och påssjuka.
… när du aldrig åkt bilbarnstol – oavsett vändning – men ändå överlevt.
… när du som barn åkte bil liggande på hatthyllan eller golvet, mer än sittande i baksätet.
… när du som barn tyckte det var speciellt att någon gång få äta köpt bröd och slippa det där j-a hembakta.

Jag är alltid femma på bollen jag känner igen allt. Vad är så märkvärdigt med rena barnsjukdomar?

Man vet att man är född tidigt 60-tal när man fick gå hem när skolan var slut och hade en nyckel runt halsen och var 9år.
Man kunde leka med sig själv på rummet vi hade nåt vi kallade krigs gubbar mina favvo var Tyskar dom var var blå och hade dom snyggaste uniformarena och i min värld så vann dom alltid över dom gröna amerikanera och dom gula britterna(brittons) hette märket på leksakerna.

Det fanns alltid en bullpåse och hemgjort svartvinbergsaft i bland rabarberkräm.

Så fort mamma kom hem så gick man ut och cyklade man hade en papp som låg mot ekrarna fäst med en klänypa och ett snöre upp till styret.
1971 så gick jag ut före mamma kom hem och vi pallade äpplen som vi sålde.

När helgen kom pappa hem och vi gick ut i skogen tillsammans bakom huset han bröt nåra löv ruskor bad mig dra ner byxorna och gav mig tre rapp.
Efter det så jag jag aldrig ut före mamma kom hem mer.

Men min barndom var GRYM vi hade Scalextric bilbanor och Märklin tågbanor men speciellt vi byggde kojor livet var så kul.
Runt påsk så köpte vi kina puffar och verklingen sprängde saker ja ni förstår. Jag tror att det vi lekte med som 10åringar blev olagligt redan 1985?

Nåt som är viktigt det var bara Svenskar ordet rasim kom SENT när jag redan hade gjort lumpen och var över 25år jag tror att det beror på att det kom så många som vi inte förstod vi var vuxna,
dom hade aldrig gått i skola med oss vem fan var dom?

Efter 1993 man var 31år så kom flera hundra tusen Jugoslaver dom ville aldrig bli våra vänner när man var 30 plus?

Det är deras barn som är kriminella och kallas för andra generationes kriminella.
Och så klart dom som kom från Libanon 1988. Deras barn.
Citera
2017-06-10, 03:30
  #154
Avstängd
JagVillBliSomFars avatar
Detta är personligt du svor över att du var en alldaglig finnig kille och bara var 15år 1977
och dom slutade sälja 4.5 mellanöl i vanliga affärer det året och dom snygga tjejerna i klassen åkte raggar bil och själv körde du Puch Dakota eller i bästa fall en Zundapp ks 50

Musiken var så spridd det var allt från Boppers och hårdrock men jag kände mig förknippad med Nationalteatren.
Jag vågade varken boffa eller dricka kir men den här låten talde till mig och mina vänner vi var bara ett år för små. EPA var affären.

Korv kiosken var det man hängde utanför och kompisarns småsyrror gillade en men dom hade knappt bröst.
Man kunde inte bli vuxen snabbt nog.

Pugh Rogefeldt - Dinga Linga Lena https://www.youtube.com/watch?v=qlnzxNnHF4o

Nationalteatern - Barn av vår tid https://www.youtube.com/watch?v=bOmqq-dMXcU
Citera
2017-06-12, 16:04
  #155
Medlem
Dawkinseans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
När du var hemma från plugget pga sjukdom så var det alltid "SPRÅKA på serbokratiska" på dag-TV. Var bara att stänga av igen och börja bläddra i Bra Böckers Lexikon från A-Ö (igen)

...och 3D-bilderna i omslaget på Bra Böckers upphörde aldrig att fascinera...

Kommer t.o.m ihåg doften från de böckerna (antagligen trycksvärta baserad på cesium och kvicksilver) och att de hade världens vassaste papper. Hade fan papercuts långt upp på högstadiet!

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
MacGyver, Solstollarna

Chuck Norris är kultförklarad bland dagens kids, men lustigt nog inte MacGyver. Jag förutspår att det sker tids nog.

Undrar om Solstollarna hade tagits emot väl av F! idag...
__________________
Senast redigerad av Dawkinsean 2017-06-12 kl. 16:09. Anledning: Tillägg
Citera
2017-10-05, 12:22
  #156
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
När du kommer ihåg den blinkande lilla pilen i vänstra övre hörnet på TV skärmen.
Och gick stegen fram till TV apparaten och bytte kanal manuellt.

När man kunde sitta med polarna i parken och dricka mellanöl och röka en holk fast polisen fanns inom synhåll och inte brydde sig.

När du kommer ihåg hur exalterad du var över att se på TV i FÄRG!!!!

När du fick åka till fyllecellen i Polisens Dodge dart eller Volvo Amazon polisbil.

polisen har aldrig haft dodge dart
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback