Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-06-22, 03:14
  #25
Medlem
Spud-boys avatar
Jag lyssnade mycket på radio när jag var ute på hajk.. Svensk radio måste fan hålla hög klass, jämfört med andra länders musik, program och grejer.. Måste säga att jag verkligen uppskattade det radion gav mig.. Jag hade en radio då som bara gick på strömmen man vevade fram, med en vev på baksidan. Köpte den på Clas ohlson. 5 minuters intensivt vevande gav typ ca 3h lyssningstid..

Men nu är jag inne på nått i denna stilen. Eller kanske denna(som kan spela upp låtar från extern mp3-spelare, etc). Jag vill inte veva mer, jag kör på batterier - och på tal om batterier, så kan det nog behövas en hel del - då kan en sån här vara bra, kan ju inte ge allt för mycket extravikt, och är: 15(L) x 5.5(w)x 8.8(H)cm stor - vilket betyder att den får plats i sido-påsen på ryggäcken.

Jag skulle INTE rekomendera denna dyra radio.. Jag har nämligen ägt en, och den var bara; dyr, tung, drog åt helvete för mycket batteri, var känslig för väta.. Sög i sig batterierna på några timmar. Kommer inte ihåg exakt hur lång, ungefärlig, batteritid det var - men det var inte länge!

Den här ryggsäcken ser bra ut: http://www.rodastjarnan.com/vaskor-o...er-9020l-16861
Själv har jag en Berghaus Vulcan.. Sån här, tror jag: http://www.annonsera.se/images/01204...aus-vulcan.jpg

Att fiska är ju kul annars.. Och det är väldigt nice att tillaga fisken i lägret över lägerelden..
__________________
Senast redigerad av Spud-boy 2017-06-22 kl. 03:32.
Citera
2017-06-22, 06:56
  #26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Spud-boy
Jag var ute i vildmarken från och till, under hela vinterhalvåret.. En säsong, för en massa år sän.. Som längst 3veckor i streck..

Sommaren är bättre.. Det enda braiga var att vissa matvaror bevarades bättre, smöret härsknade inte.. Men man måste smälta snö för att få vatten..

Här kan du se bilder på mitt läger, jag bodde i då:
http://imageshack.com/a/img924/3695/hcHAEo.jpg
http://imageshack.com/a/img923/7425/iLmYxs.jpg
http://imageshack.com/a/img922/7042/qEwOrr.jpg


Oj hur får du upp värmen i tältet?
Ser lite mysigt ut.
Är det presenning över allt? Vart tar röken vägen?
Vart håller du till förresten själv är jag i dalarna mycket sjöar här som man kan tälta vid.
__________________
Senast redigerad av jeerkerr 2017-06-22 kl. 07:02.
Citera
2017-06-22, 07:54
  #27
Medlem
199702042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spud-boy
En stor sovsäck är alltid nice! Så man kan böja på benen, röra sig..

Ja, det är ett en mans tält. Vet inte vilken sort, men kanske jag packar upp och tar reda på det, kanske imorgon.. MEN, jag anser att det inte spelar nån roll vilken prisklass man går på, med tält, ett tält är ett tält.. Jag ska t.ex köpa ---> detta.. Så länge man har ett sånt här som man kan spänna över tältet..

Tältet jag har nu har ett stort hål i "golvet", då jag råkade starta en eldsvåda inuti tältet.. Jag brukade sätta fast stearingljus på en plastbytta(med grejer i) och ha i tältet på kvällen, så råkade jag somna med ljuset tänt - det brann ner till plasten och jag väcktes av värsta brasan alldeles brevid mig.. Brände händerna nå jävulskt när jag försökta kasta ut hela skiten ut ur tälte.. Men myggnätet var fördraget så det blev ett stort hål i det med.. Apropå det, så kan jag tipsa om att skippa värmeljus - vanliga, långa ljus är bättre.. Ta med typ 15st, så många som möjligt..

Sän har jag en stekpanna, lättvikts, och ett kok-kärl.. Plus en väska, fastspänd utanpå ryggsäcken, med lite fiskegrejer och så..


Ja, men prova att campa när det regnar i ett litet tyg tält, det blir nog skönt. Du kan få tält med 3000/5000mm vattenpelare för runt 1000,- nytt.

Sen kan jag rekommendera hängmatta ala sovmodell med myggnät. Den fyller en knytnäve packad, väldigt lätt att ha en presenning ovanför med ett rep för att slippa regnet. Cirka 300-400,- här i sverige
Citera
2017-06-22, 23:23
  #28
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spud-boy
Mitt tält, liggunderlag och sovsäck har jag ihoprullat inuti tältet; så det redan ligger där när tältet är uppfällt alltså. Jag har alltså liggunderlaget liggandes i tältet med sovsäcken på liggunderlaget, sedan när jag packar ihop så viker jag bara ihop tältet med alltsammans inuti och har en stor säck för det..


Borde kunna funka, om man ser till att få bort all kondens ur tältet innan man bryter läger. Fuktig sovsäck är ingen vinnare.
Citera
2017-06-23, 03:07
  #29
Medlem
Spud-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeerkerr
Oj hur får du upp värmen i tältet?
Ser lite mysigt ut.
Är det presenning över allt? Vart tar röken vägen?
Vart håller du till förresten själv är jag i dalarna mycket sjöar här som man kan tälta vid.

Den enda värmen var det som brasan utstrålade, det blev inte direkt nån uppvärmning i tältet.. Men mysigt var det..

Jag blev tvungen att börja lägga ut påsar uppepå taket, då det började droppa och det drev mig till vansinne! Ovanför brasan var det ön öppning i taket, så röken försvann uppåt..

Jag höll till ganska nära landets mittpunkt, kan man säga..

Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Borde kunna funka, om man ser till att få bort all kondens ur tältet innan man bryter läger. Fuktig sovsäck är ingen vinnare.

Fuktig sovsäck(även blöta kläder) är inte bra alls.. Jag har torkat sovsäck över eld ett antal gånger.. Även kläder fick man torka varje kväll innan man kröp till kojs. Att hålla sig torr är jätteviktigt - Så eld, mat och vatten är det enda som är jätteviktigt. Sän hygien och mental stimulans..
__________________
Senast redigerad av Spud-boy 2017-06-23 kl. 03:13.
Citera
2017-06-23, 07:29
  #30
Avstängd
Hej är ute nu och tältar kan ju säga att man inte får så mycket sömn. Jag har väldigt skönt liggunderlag. Och vid kl 00 är det skönt väder svalt och kallt. Men framför morgonen när solen stiger upp blir det lätt varmt i tältet.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback