Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-24, 02:39
  #1
Avstängd
Känner mig låst i Sverige alla lagar och regler hindrar människan att leva fult ut.
Jag är en frilufts människa men hamnar i min sketen två och tittar på YouTube
Eller tv.
Vill tälta men man får högst stanna 24timmar på samma plats hur många följer det?
Vill skricka rätt ut men då stör man grannarna.
Kniv lagen hur många följer den?Äntligen har jag köpt en sovsäck och liggunderlag.
Hur många har fiske kort? Jag fiskar sällan.

Hur ska man tälta så ofta som det bara går och lämna värmen?
Citera
2017-05-24, 06:50
  #2
Medlem
Harbards avatar
Alla lagar och människor i Sverige? Max 24 timmar? Knivlagen ute i skogen? Vad har du rökt på får man ju undra men för att klargöra saker och ting för dig.
Du får och Ska ha kniv på dig i skogen, hamnar du i nöd så är det din plikt att ta dig ur den och då är kniven livsviktig,
Du får stanna Hur länge du vill i skogen, finns inga regler kring detta förutom på annans mark om du slår upp ett tält som dödar markvegetationen för att ditt tält står där så ingen sol eller luft kommer in, det enda du behöver göra är att flytta tältet så du inte gör skador. Och för den delen så finns det ingen markägare som ens bryr sig om detta om det inte är känsligt område.
Citera
2017-05-24, 07:29
  #3
Medlem
Mackan52s avatar
Vad babblar du om? Sverige har bland världens mest liberala lagar för friluftsliv! Prova att åka till USA där du kan bli skjuten för att du campar på fel plats
Citera
2017-05-24, 08:20
  #4
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeerkerr
Känner mig låst i Sverige alla lagar och regler hindrar människan att leva fult ut.
Jag är en frilufts människa men hamnar i min sketen två och tittar på YouTube
Eller tv.
Vill tälta men man får högst stanna 24timmar på samma plats hur många följer det?
Vill skricka rätt ut men då stör man grannarna.
Kniv lagen hur många följer den?Äntligen har jag köpt en sovsäck och liggunderlag.
Hur många har fiske kort? Jag fiskar sällan.

Hur ska man tälta så ofta som det bara går och lämna värmen?

Du bor fel. Hyr eller köp ett torp på landsbygden.
Jag har 5 min med cykel till båten i en skogssjö med fik i kan spela hur högt jag vill på stereon, gå naken på tomten, här är det ingen som bryr sig om du stannar en vecka på samma plats i skogen eller 1 månad. du lär inte se någon på veckor eller ens höra ett ljud från den "civilicerade" världen. Heller inte störas av mobil eller internet ute i skogen då det helt saknas täckning.

På en timme kan jag ta mig till en större stad med bil om jag skulle vilja det.
Citera
2017-05-24, 09:12
  #5
Medlem
Jag är en friluftsmänniska som har tältat runtom i europa. Du ska vara tacksam över hur enkelt det är att tälta i Sverige. Allemansrätten är bland det finaste vi har i det här landet. Testa att "freedomcampa" i Schweiz/Österrike tex så kommer du få se hur enkelt det är.
Citera
2017-05-24, 09:52
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Harbard
Alla lagar och människor i Sverige? Max 24 timmar? Knivlagen ute i skogen? Vad har du rökt på får man ju undra men för att klargöra saker och ting för dig.
Du får och Ska ha kniv på dig i skogen, hamnar du i nöd så är det din plikt att ta dig ur den och då är kniven livsviktig,
Du får stanna Hur länge du vill i skogen, finns inga regler kring detta förutom på annans mark om du slår upp ett tält som dödar markvegetationen för att ditt tält står där så ingen sol eller luft kommer in, det enda du behöver göra är att flytta tältet så du inte gör skador. Och för den delen så finns det ingen markägare som ens bryr sig om detta om det inte är känsligt område.
Hej var lite trött när jag skrev det. Men när man kampar så tycker man att det är så jävla obekvämt men nu har jag köpt bra sovsäck så vi får se.
Citera
2017-05-24, 11:16
  #7
Medlem
ElvisFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeerkerr
Känner mig låst i Sverige alla lagar och regler hindrar människan att leva fult ut.
Jag är en frilufts människa men hamnar i min sketen två och tittar på YouTube
Eller tv.
Vill tälta men man får högst stanna 24timmar på samma plats hur många följer det?
Vill skricka rätt ut men då stör man grannarna.
Kniv lagen hur många följer den?Äntligen har jag köpt en sovsäck och liggunderlag.
Hur många har fiske kort? Jag fiskar sällan.

Hur ska man tälta så ofta som det bara går och lämna värmen?


Vad fan går du på? Nämn vilket land du vill resa till där du inte skulle känna dig låst? Något arabland tycker jag skulle passa så du vet hur det kommer bli om några år när de lyckats sprida sin kultur i Sverige.
Citera
2017-05-24, 11:36
  #8
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeerkerr
Känner mig låst i Sverige alla lagar och regler hindrar människan att leva fult ut.
Jag är en frilufts människa men hamnar i min sketen två och tittar på YouTube
Eller tv.
Vill tälta men man får högst stanna 24timmar på samma plats hur många följer det?
Vill skricka rätt ut men då stör man grannarna.
Kniv lagen hur många följer den?Äntligen har jag köpt en sovsäck och liggunderlag.
Hur många har fiske kort? Jag fiskar sällan.

Hur ska man tälta så ofta som det bara går och lämna värmen?

Sverige har massor av skitlagar, men det är troligen ett av de länder i världen där det är lättast att campa.
Citera
2017-05-24, 11:51
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeerkerr
Känner mig låst i Sverige alla lagar och regler hindrar människan att leva fult ut.
Jag är en frilufts människa men hamnar i min sketen två och tittar på YouTube
Eller tv.
Vill tälta men man får högst stanna 24timmar på samma plats hur många följer det?
Vill skricka rätt ut men då stör man grannarna.
Kniv lagen hur många följer den?Äntligen har jag köpt en sovsäck och liggunderlag.
Hur många har fiske kort? Jag fiskar sällan.

Hur ska man tälta så ofta som det bara går och lämna värmen?

Om du ogillar regler, som gjort europa till den bästa delen av världen, så rekommenderar jag dig att dra till Afganistan och campa. Där kan du lära dig hur "bra" ett samhälle utan regler blir.
Citera
2017-05-24, 15:02
  #10
Medlem
RingInteSnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanis
Jag är en friluftsmänniska som har tältat runtom i europa. Du ska vara tacksam över hur enkelt det är att tälta i Sverige. Allemansrätten är bland det finaste vi har i det här landet. Testa att "freedomcampa" i Schweiz/Österrike tex så kommer du få se hur enkelt det är.

Snygga exempel du använde då både Schweiz/Österike har allemansrätt, eller Freedom to Roam act som den heter på engelska.

Faktum är att väldigt många länder i Europa har allemansrätt, vissa med mer restriktioner men den existerar i vilket fall.

https://en.wikipedia.org/wiki/Freedom_to_roam
Citera
2017-05-24, 15:33
  #11
Medlem
Harbards avatar
Och där man inte får campa så kan man utöva Stealth-camping. Mycket vanligt i både England och USA på skoj och på allvar. Campar man nära en stad så är det också bra att vara iklädd camo för att slippa uppmärksamhet från klåpare och pack.

Jag tycker det är najs med stealth-camping, speciellt om man väljer ett upphöjt ställe, då kan man sitta flera timmar med tubkikaren och kolla ner mot staden.
Citera
2017-05-25, 12:23
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Snygga exempel du använde då både Schweiz/Österike har allemansrätt, eller Freedom to Roam act som den heter på engelska.

Faktum är att väldigt många länder i Europa har allemansrätt, vissa med mer restriktioner men den existerar i vilket fall.

https://en.wikipedia.org/wiki/Freedom_to_roam
Områden att vistas på är bra mycket mindre än de som finns i Sverige. Mycket folk på en liten yta. Så även fanns det är möjligt, så är det på extremt få ytor.
Vi tältade flera olika nätter och hade extremt svårt att hitta tältplatser och blev bortschasade mer en 1 gång.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback