Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-23, 21:53
  #1
Medlem
mbrodins avatar
Hej FB!

Jag håller som sagt på att starta eget AB inom Data/IT och butikshandel, och fastän de flesta fakturor kommer ske online så ska man självklart helst skriva ut alla fakturor i pappersform och ha dem i pärmar typ "Fakturor 2017 Jan-Dec" ifall man inte kommer åt nätet när man väl behöver det, så det vet jag och likadant med alla kvitton och skanna in dem på datorn och nätet samt ha dem i pärmar, men vad är det fler pärmetiketter man bör ha samlat och i riktig ordning.. vill ha så mycket ordning och reda som möjligt från start så att allt alltid går smidigt till när man väl behöver visa upp?!

Tacksam för all hjälp och info jag får, tack på förhand!

Citera
2017-05-24, 00:56
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mbrodin
Hej FB!

Jag håller som sagt på att starta eget AB inom Data/IT och butikshandel, och fastän de flesta fakturor kommer ske online så ska man självklart helst skriva ut alla fakturor i pappersform och ha dem i pärmar typ "Fakturor 2017 Jan-Dec" ifall man inte kommer åt nätet när man väl behöver det, så det vet jag och likadant med alla kvitton och skanna in dem på datorn och nätet samt ha dem i pärmar, men vad är det fler pärmetiketter man bör ha samlat och i riktig ordning.. vill ha så mycket ordning och reda som möjligt från start så att allt alltid går smidigt till när man väl behöver visa upp?!

Tacksam för all hjälp och info jag får, tack på förhand!


Vet inte riktigt om ni avser fakturor som framställts för att inhösta betalning från era kunder eller dylika vilka erhållits i samband med egna inköp. Vad som i första hand skall sparas i pärmar är de allegat som utgör verifikat i bokföringen.
Vad är det för handlingar som det planeras att scanna in? Det brukar normalt inte erfordras.
Citera
2017-05-27, 16:38
  #3
Medlem
mbrodins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Vet inte riktigt om ni avser fakturor som framställts för att inhösta betalning från era kunder eller dylika vilka erhållits i samband med egna inköp. Vad som i första hand skall sparas i pärmar är de allegat som utgör verifikat i bokföringen.
Vad är det för handlingar som det planeras att scanna in? Det brukar normalt inte erfordras.
Vad som planeras att scannas in är kvitton, så att man även har dem i cloudet ifall en brand skulle utbryta i området kring pärmarna där alla originella papperskvitton är och/eller så att man alltid kommer åt dem.

Och med pärmval så menar jag typ allt som går att kategorisera och ordna smidigt. T.ex. som du skrev, alla fakturor för inköpta varor.

Jag har änså länge: fakturor skickade till kunder, fakturor skickade från div. företag. Verifikationer, så som kvitton. Vad finns det mer för kategorier att ordna i pärmar?
Citera
2017-05-27, 19:09
  #4
Medlem
Fakturor som du skickar och tar emot är dina verifikat till din bokföring. De sätts då lämpligtvis in i din bokföringspärm i kronologisk ordning så som du bokför dem. Att sprida ut verifikat i flera olika pärmar gör det svårt att hitta dem när de behövs.

Mitt pappersarbete är ordnat i:
En pärm "Företaget" med flikar för "Företaget", "Banktjänster", "Försäkringar, "Avtal" och "Övrigt",
En pärm för bokföringen för varje år med flikarna "Verifikat", "Bank", "Övrigt", "Årsbokslut".

Bokföring ska sparas i 7 år bakåt i tiden så det blir totalt 7 + 1 pärmar.
Jag har inte jättemånga verifikat så det går in 2 år per bokföringspärm så för mig är det just nu 5 pärmar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback