Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-23, 20:26
  #1
Medlem
Lastbil92s avatar
Hallå flashback!

Lyckades dra på mig böter med firmabilen, läste inte skyltdjäveln tillräckligt noga. 😁 Men nog om det, ifall jag bara betalar bötern, är det någon som kommer märka detta på förrtaget? Gör hellre så än att leva med skammen 😁

//Lastbil
Citera
2017-05-23, 20:32
  #2
Medlem
miikoss avatar
Japp, inget skickas ut om man betalar inom ett antal dagar.

I alla fall för felparkeringsavgifter, men borde vara liknande för kontrollavgifter.
Citera
2017-05-23, 22:04
  #3
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lastbil92
Hallå flashback!

Lyckades dra på mig böter med firmabilen, läste inte skyltdjäveln tillräckligt noga. 😁 Men nog om det, ifall jag bara betalar bötern, är det någon som kommer märka detta på förrtaget? Gör hellre så än att leva med skammen 😁

//Lastbil
Varför är det en skam? Du som förare är ju ändå personligt ansvarig för boten och inte företaget.
Citera
2017-05-23, 23:50
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Varför är det en skam? Du som förare är ju ändå personligt ansvarig för boten och inte företaget.
Först och främst, handlar det om felparkering är det ingen "bot", det är en avgift. Sedan, föraren är med ägaren av bilen solidariskt ansvarig.
Citera
2017-05-23, 23:58
  #5
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Först och främst, handlar det om felparkering är det ingen "bot", det är en avgift. Sedan, föraren är med ägaren av bilen solidariskt ansvarig.

Snarare är det väl så i Sverige att det är bilens ägare som är ansvarig för "parkeringsböter", dvs. kontrollavgifter etc.

-Jag har alltid retat mig på ordet "kontrollavgift", varifrån kommer detta ologiska ord? Vad då "kontroll"?
(Fast jag är en sådan jäkel som retar mig på ologiska ord, ber om ursäkt för detta)
Citera
2017-05-24, 00:05
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Snarare är det väl så i Sverige att det är bilens ägare som är ansvarig för "parkeringsböter", dvs. kontrollavgifter etc.

-Jag har alltid retat mig på ordet "kontrollavgift", varifrån kommer detta ologiska ord? Vad då "kontroll"?
(Fast jag är en sådan jäkel som retar mig på ologiska ord, ber om ursäkt för detta)
Vad kontrollavgifter anbelangar kan du kräva föraren istället för ägaren om det skulle passa bättre. Det kan säkert vara bättre om bilägaren är på obestånd, det vanligaste problemet är att identiteten på föraren inte är känd för den som utfärdar fakturan på nämnda kontrollavgift.
Uttrycket kontrollavgift följer med i lagtexten från 1984, hur den uppkommit framgår ej, men möjligen att det är en avgift som skall täcka kostnaden för den kontroll som sker. Definitionen på kontrollavgift brukar annars vara "civilrättslig sanktionsavgift", det kanske hade varit bättre med att få en faktura på en sanktionsavgift på bilen?
Citera
2017-05-24, 00:08
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Japp, inget skickas ut om man betalar inom ett antal dagar.

I alla fall för felparkeringsavgifter, men borde vara liknande för kontrollavgifter.
Samma för kontrollavgifter. Betalning skall ske inom åtta dagar, underlåtes detta skickas en påminnelse efter denna tid med några reservdagar inlagda.
Citera
2017-05-24, 00:12
  #8
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Vad kontrollavgifter anbelangar kan du kräva föraren istället för ägaren om det skulle passa bättre. Det kan säkert vara bättre om bilägaren är på obestånd, det vanligaste problemet är att identiteten på föraren inte är känd för den som utfärdar fakturan på nämnda kontrollavgift.
Uttrycket kontrollavgift följer med i lagtexten från 1984, hur den uppkommit framgår ej, men möjligen att det är en avgift som skall täcka kostnaden för den kontroll som sker. Definitionen på kontrollavgift brukar annars vara "civilrättslig sanktionsavgift", det kanske hade varit bättre med att få en faktura på en sanktionsavgift på bilen?

Tja, oftast är det väl bilens registrerade ägare som "åker på" avgifterna, inte den eventuella person som ställt bilen felaktigt. När det gäller ordet "kontroll" i kontrollavgift, så ser jag det som ett tveksamt ord i sammanhanget: "Lapplisan" kontrollerar faktiskt alla bilar som står parkerade, exempelvis efter parkeringskvitto. (Då borde även betalande råka ut för avgiften per se..).
Skit samma, jag stör mig bara på ett ord, kanske inget att bry sig djupare om.

I en snar framtid, med autonoma automobiler, kan det bli intressant! (Föraren kanske är Google!)
Citera
2017-05-24, 00:16
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Tja, oftast är det väl bilens registrerade ägare som "åker på" avgifterna, inte den eventuella person som ställt bilen felaktigt. När det gäller ordet "kontroll" i kontrollavgift, så ser jag det som ett tveksamt ord i sammanhanget: "Lapplisan" kontrollerar faktiskt alla bilar som står parkerade, exempelvis efter parkeringskvitto. (Då borde även betalande råka ut för avgiften per se..).
Skit samma, jag stör mig bara på ett ord, kanske inget att bry sig djupare om.

I en snar framtid, med autonoma automobiler, kan det bli intressant! (Föraren kanske är Google!)
Eftersom redan nu påminnelser städse skickas till ägaren så finns inte problemet nu och kommer inte att förändras av att plåtniklas eller någon annan virtuell person är "förare".
Citera
2017-05-24, 00:37
  #10
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Eftersom redan nu påminnelser städse skickas till ägaren så finns inte problemet nu och kommer inte att förändras av att plåtniklas eller någon annan virtuell person är "förare".

Då säger du egentligen emot dig själv, vad du tidigare sagt i tråden.
Citera
2017-05-24, 00:42
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Då säger du egentligen emot dig själv, vad du tidigare sagt i tråden.

Inte alls. Sammanfattar det hela: För kontrollavgifter kan betalningsansvar utkrävas av föraren eller ägaren, vid utskick av påminnelse (samt all eventuell senare korrespondens) riktar sig betalningsanmaningen städse till bilägaren, detta givetvis av praktiska skäl då det sällan finns uppgift om vem som var förare.

Är något kring detta oklart, återkom så får vi söka efter exempel.
Citera
2017-05-24, 04:57
  #12
Medlem
pillenottens avatar
Är det möjligen som så, att TS olovligen använt firmabilen och inte vill att arbetsgivaren får veta detta?

I vilket fall som helst, så är det bilens ägare som är betalningsansvarig, böter är inte avdragsgilla - så det kommer sannolikt slutligen att hamna på TS nota genom löneavdrag i vilket fall.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback