Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-23, 18:31
  #1
Medlem
Hej!

För en månad sedan när jag satt och så blev plötsligt monitorn svart och det stod no signal. Startade om och det funkade igen. Ett par dagar senare kom problemet igen och var då tvungen att stänga av datorn och sätta på den med knappen ett par gånger innan strömmen kom tillbaka. Såhär har det fortsatt, det har inte hänt tillräckligt ofta för att jag ska orka någon vidare felsökning, men någon gång i veckan, för att sedan kanske klara sig utan för att helt plötsligt hända en gång varannan dag.

Igår morse satt jag vid datorn, stängde av den och kom hem och startade, ingen bild, tngtbordet fick ingen ström, inte heller musen. Började med att slita ut grafikkortet och köra på det interna, ingen skillnad. Tog sedan ut ett minne, då kom jag in i bios och där stod något i stil med att det inte var konfigurationen den var van vid. Tänkte då är det minnet som är kass, men startade inte utan ett minne heller, så satte i det igen och provade starta, då släppte den nästan in mig i windows, skärmen var svart, men man såg muspekaren sen kom den inte längre. Men fick i alla fall ström på tangentbordet, så kopplade in kortet igen och då kom jag in i windows, fast kunde inte göra någonting, allt bara frös så fick starta om.

Tog sedan ut batteriet och resetade bios då fick jag svart skärm där det stod "the boot selectoin failed because a required device is inaccessible. Bytte då sata port till ssdn så funkade det, allting hoppade igång och funkade felfritt igår och imorse.

Kommer hem nu, sätter igång datorn, och vi är tillbaka igen, ingen bild och ingen ström. Tog ur batteriet igen men denna gången funkar det inte utan datorn startar i 5-10 sekunder, sen startar den om så håller den på så. Börjar få slut på ideer, vad gör jag?

Mvh
Citera
2017-05-23, 18:46
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
Har haft en dator med liknande problem... men det var länge sedan och jag kommer faktiskt inte ihåg exakt vad problemet var... men någonstans vill jag minnas att efter jag kollat noga på moderkortet så var det en av kondensatorerna som var svullna och lite elektrolyt kommit ur.

Idag brukar dom ju använda kondensatorer som inte kan svälla/spricka (kanske bara "high price" kort dock?)

Sedan även dom du inspekterar dem så kan dom gett upp ändå, då får man "lukta" :-)

Kolla även PSU'n (öppna den och lukta runt/kika)
Citera
2017-05-24, 18:11
  #3
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G1zm0
Börjar få slut på ideer, vad gör jag?
Det första jag misstänker är att nätagget är döende, att det ger så skakig/instabil utspänning att datorn inte kan använda den. Hur troligt detta scenario är, det beror mycket på vilket nätagg det är. Det finns många usla nätagg där ute som dör efter (ibland) mindre än ett år, ett fåtal riktigt bra som kan hålla igång i 10 år eller mer och som är mindre sannolika att de krånglar.

Avsevärt mindre odds, men fortfarande en möjlighet, är att det är moderkortet som inte mår bra.

Lista gärna alla grejor som finns i datorn, fabrikat och modell på ALLT; chassi, moderkort, processor, processorkylare, minnen, grafikkort, lagringsenheter, övriga komponenter/kort, osv.

Har datorn gått riktigt varm? slagit av under drift? blåskärmar/krascher/omstarter? Är nåt överklockat eller har varit det?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback