Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-23, 18:18
  #1
Medlem
Den grundläggande tolkningen är att allting är beroende av vartannat. Ingenting skulle existera om det inte funnes ett medvetande som kunnat föreställa sig någonting. Materia hade inte funnits om inte medvetande hade funnits. Liv hade inte funnits om inte medvetande existerade. Alla de ting vi har skulle inte funnits om vi inte hade ett medvetande att föreställa sig dem. Tid hade inte funnits om inte liv hade funnits. Frågan som inställer sig är om energi är medvetande? Fysiker vet ju idag att det inte existerar något sådant som tomrum. Även totalt vakuum innehåller det kvantfysiker kallar kvantfältet som är en form av energi.

Vad tror ni om ömsesidigt beroende samt de tankar jag lägger fram i dess anda?
Citera
2017-05-23, 20:34
  #2
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Låter som vanlig idealism. Berkeley och Hegel har resonerat de dessa banor.
Citera
2017-05-23, 20:50
  #3
Medlem
Allt är rörligt, in i det allra minsta, inget står stilla. Jag tror att allt som finns har ett medvetande, för allt har en mening, en funktion.
Citera
2017-05-27, 17:44
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sabrina56
Allt är rörligt, in i det allra minsta, inget står stilla. Jag tror att allt som finns har ett medvetande, för allt har en mening, en funktion.
Få se om du håller med om följande metafysiska antagande. Energi (kvantfältet) och medvetande är ömsesidigt beroende. Detta betyder att det ena följer av det andra. Detta skulle leda till att man skulle säga att ett EEG är en indirekt mätning av medvetandet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback