Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-23, 18:11
  #1
Medlem
Ni som har brutit foten, var det svårt att komma igång och gå igen efter att gipset försvann?
Gick ni länge med hjälpmedel?
Svårt med trappor? Hur var det med balansen?
Citera
2017-05-23, 20:13
  #2
Medlem
Var länge sedan nu (sommaren 2013) , men om jag minns rätt så gick med två kryckor kanske 1-2 veckor efter att gipset försvunnit, sen med en i ett par veckor till efter det.
Fick ganska snabbt hjälp av sjukgymnast för hjälp med att träna upp rörligheten i foten och musklerna i benet igen. Han pressade en lite med tanke på att släppa kryckorna och att jag skulle ut och gå på den mer (minns de tiderna med krampkänningar i benet efter bara ett par hundra meters promenad)
Hade problem med att gå i trappor ganska så länge, detta på grund av att rörligheten i foten inte var som den skulle, var skruvarna i ankeln som var den stora boven i dramat där, kände att något hakade fast i den emellanåt.
Fick opererat bort skruvarna ett halvår efter och blev bättre efter det, men har fortsatt lite problem med rörligheten i fotleden, kan inte "böja foten uppåt" lika mycket som innan, vilket främst märks när jag går i trappor,
Balansen har jag upplevt blivit sämre än innan jag bröt foten, men kan bero på annat samtidigt som jag misstänker att en del av det är psykiskt, att jag inte helt litar på foten.
Citera
2017-05-25, 20:41
  #3
Medlem
När du tog bort skruvarna, blev du sövd då eller bara lokalbefövad?
Citera
2017-05-25, 20:42
  #4
Medlem
Ja det är ju det där med att lita på foten, känns lite kusligt faktiskt, men skelettet blir ju starkare just vid brotten så det bör ju inte gå av just där iallafall.
Citera
2017-05-26, 23:13
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tagghard
När du tog bort skruvarna, blev du sövd då eller bara lokalbefövad?

Blev sövd, till skillnad mot operationen när jag bröt fotleden då jag fick ryggmärgsbedövning.
Skulle göras som en dagoperation och jag fick inget smärtstillande under operationen då som narkosläkaren sa "i utgångspunkten inte ska göra ont att ta ut dom". Slutade med att jag blev kvar över natten på sjukhuset för smärtlindring...
Citera
2017-05-31, 11:25
  #6
Medlem
Usch det lät inget vidare. Ja jag hoppas jag kommer igång med gången, eftersom jag även har brutit handleden så blir det nog rullator eller en krycka för min del. Hur gick det för dig med dina vanliga skor?
Använde du stödstrumpa någonting för svullnaden?
Undrar hur det blir att flexa ner foten i typ kängor...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback