Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-23, 16:22
  #1
Medlem
Epimetheuss avatar
Jag köpte nyligen ett väldigt vanligt, fabriksnytt fordon, av en auktoriserad återförsäljare, i Sverige.
När jag fick hem registreringsbeviset så såg jag till min förvåning att effekten var angiven till mindre än en tredjedel av den riktiga effekten, som uppges av återförsäljare och generalagent.

Jag har pratat med försäkringsbolaget och enligt dom så försäkrar dom fordonet efter fabrikat och modell, och ser inte till effekten över huvudtaget.
Försäkringen gäller alltså i alla lägen.

Min fråga är då: Vad säger polisen? Säg att man blir stoppad i en trafikkontroll, polisen provkör fordonet och konstaterar med lätthet att effekten inte överrensstämmer med den i registreringsbeviset angivna effekten.
Vad händer då?
Ingenting?
Körförbud och ny registreringsbesiktning?

Jag har undersökt möjligheten att typa om fordonet till korrekt effekt, men det är omöjligt.

Efter samtal med generalagent och återförsäljare så erbjuder dom sig att häva köpet helt, utan avdrag för slitage, -jag har haft fordonet snart en månad.

Vad gör man...? Jag vill ju ha fordonet som jag har köpt, i det utförande som jag har betalat för, men jag vill absolut inte riskera böter, eller värre, om fordonet är olagligt att framföra.
Citera
2017-05-24, 11:32
  #2
Medlem
SupaStrats avatar
Polisen kan inte avgöra ett fordons effekt genom provkörning så simma lugnt.
Citera
2017-05-24, 18:20
  #3
Medlem
Epimetheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SupaStrat
Polisen kan inte avgöra ett fordons effekt genom provkörning så simma lugnt.

Skojar du?
En apa kan avgöra skillnaden mellan 26 hästkrafter och 82 hästkrafter.
Citera
2017-05-27, 02:09
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epimetheus
Skojar du?
En apa kan avgöra skillnaden mellan 26 hästkrafter och 82 hästkrafter.
En apa kan också avgöra vilka som är ledarna i all organiserad brottslighet i Sverige, men att bevisa det är en helt annan sak.
Citera
2017-05-31, 16:33
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epimetheus
Skojar du?
En apa kan avgöra skillnaden mellan 26 hästkrafter och 82 hästkrafter.

Polisen skiter väl i vilken effekt ditt fordon har (MC?). Huvudsaken är att all utrustning sitter på som blinkers etc. och att den inte låter för mycket.

Spela bara dum i värsta fall.
Citera
2017-06-01, 09:33
  #6
Medlem
Jag misstänker att detta handlar om en motorcykel.

Risken att stannas av en polis som vill testa effekten på din motorcykel är nästan obefintlig, så du har nog inget att oroa dig för. Däremot är det väldigt märkligt att du fått ett fordon som är registrerat med en tredjedel av effekten som det har. Hur förklarar återförsäljaren detta?

Jag hade gått tillbaka till återförsäljaren och krävt att detta blev åtgärdat. Antingen får de se till att fordonet blir korrekt registrerat eller så får de byta det mot ett likadant fordon som är korrekt registrerat. Du som köpare ska inte behöva köra runt i ett fel som tillverkaren eller återförsäljaren har orsakat.
Citera
2017-06-02, 19:48
  #7
Moderator
Arne.Ankas avatar
Är det en motorcykel kan det bli problem om hojen är reggad som strypt(A2 mellanklass), vad för typ av fordon är det?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback