Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-23, 15:02
  #1
Medlem
Vi lånar av Archilochus - genom Isaiah Berlin - man kan sortera experter i igelkottar och rävar. Igelkotten vet en stor grej och försöker att förklara allting genom denna lins. Rävar tenderar att veta lite om massa saker och är inte gift till en singel förklaring för komplexa problem.


Hur tänker du att du är? Vilken av dem är du och hur får du fram information?
Citera
2017-05-23, 15:09
  #2
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrilliantBaboon
Vi lånar av Archilochus - genom Isaiah Berlin - man kan sortera experter i igelkottar och rävar. Igelkotten vet en stor grej och försöker att förklara allting genom denna lins. Rävar tenderar att veta lite om massa saker och är inte gift till en singel förklaring för komplexa problem.


Hur tänker du att du är? Vilken av dem är du och hur får du fram information?
Varför igelkottar och rävar när du uppenbarligen är väldigt förtjust i halmgubbar?
Citera
2017-05-23, 15:22
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Varför igelkottar och rävar när du uppenbarligen är väldigt förtjust i halmgubbar?

Var ärlig och säg att du lånar du också, jag gör ju det. Jag vet inte vad halmgubbar är.
Citera
2017-05-23, 15:26
  #4
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrilliantBaboon
Var ärlig och säg att du lånar du också, jag gör ju det. Jag vet inte vad halmgubbar är.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Halmdocka
Citera
2017-05-23, 15:31
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
https://sv.wikipedia.org/wiki/Halmdocka

O va intressant! Har aldrig hört om det. Är Wikipedia en pålitlig källa?
Citera
2017-05-23, 17:44
  #6
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrilliantBaboon
inte gift till en singel förklaring för komplexa problem.
Nej, bara nej. Vill du bli tagen på allvar så lär dig de korrekta idiomen istället för att direktöversätta från engelska.


Citat:
Hur tänker du att du är? Vilken av dem är du och hur får du fram information?
Jag är helt klart räven. Kan mycket om mycket, "allt" om några få saker och litegranna om kopiösa mängder skit. Ödmjuk är jag också.

Information får jag fram genom alla för mig kända kanaler. Allt tas in, sen sköter min hjärna sortering, katalogisering och förvaring. Bara att plocka fram vid behov.
Citera
2017-05-23, 18:57
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Nej, bara nej. Vill du bli tagen på allvar så lär dig de korrekta idiomen istället för att direktöversätta från engelska.



Jag är helt klart räven. Kan mycket om mycket, "allt" om några få saker och litegranna om kopiösa mängder skit. Ödmjuk är jag också.

Information får jag fram genom alla för mig kända kanaler. Allt tas in, sen sköter min hjärna sortering, katalogisering och förvaring. Bara att plocka fram vid behov.

Rävar förutspår/förutsäger och igelkottar har rätt ofta, men förutspår inte som räven.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback