Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-23, 08:53
  #1
Medlem
Hej.

Skriver här lite i desperation över min hälsa som bara blivit sämre och sämre under några månader, med enormt många konstiga symtom. Problemen började under jan/feb i år och har progressivt kommit allt eftersom. Gick till en början till min dåvarande vårdcentral, som med en gång stämplade mig som en "ångestfylld hypokondriker", och fick träffa en oerhört osympatisk stafettläkare som med orden "Jag kommer ta några basic blodprover, men kommer i n t e att utreda dig någonting mer, du får prata med vår kurator. Och om det skulle visa sig vara något allvarligt får jag väl ta den smällen." Proverna togs i mars, och var då inom referens. Fick dock inte reda på vilka prover det var. Trots att jag under kommande månader sökt vård pga förvärrade symtom har de inte velat göra någonting alls, förutom att uppmana mig till att gå på antidepressiva mediciner. Det är klart att man får ångest/blir deprimerad av att successivt må sämre utan att få vård.. Har nu bytt vc, och de är mycket vänligare, och skall utreda min hälsa, att få tid kan dock dröja en månad eller mer. Därför skriver jag här för att kanske få lite råd över vad det kan vara för fel på mig, och vad jag kan göra. Har inte kunnat jobba till och från i perioder. Förlåt lång tråd, men mår ärligt talat som att jag vore döende, varje dag, och ger snart upp..

Symtomen är:

Mag/tarmproblem:
- Debuterade som akut smärta i feb, men har gått över till att vara värk till och från.
- Ont hela buken, men med en koncentration vänster om naveln. Är liksom öm.
- Går på toa oftare, ofta fler än 3-4 gånger per dag.
- Har inte haft en normal avföring sedan feb. Hård/diarré omväxlande, sjukt udda konsistens, slem ofta.
- "Uppstötningar" ofta när jag försöker rapa så kommer typ lite mat upp.
- Förändring i aptit, brukade vara rätt matglad, men så är ej längre fallet. Illamående till och från.

Diffus värk och trötthet i hela kroppen
- Smärta "inuti" mina muskler i benen, armarna, ryggen och axlarna. Det är en molande värk. Märker även att musklerna blir skakiga och är svaga vid minsta lilla ansträngning. Känns som att jag har influensa 24/7..
- Smärta i vissa leder (tillochmed fingrarna ibland) och vid revbenen.
- Är HELT SLUT i kroppen, verkligen utmattad. Vaknar och är lika slut som när jag lade mig.

Infektion?
- Har haft hosta i 7 veckor nu, som inte ger sig
- Känns som jag har feber ibland, fastän termometer inte visar ngt.

Neurologiskt?
- Är skakig i händerna
- Känner mig "frånvarande"
- Susar i öronen
- Huvudvärk, känns som huvudet skall sprängas ibland.

Har försökt beskriva så mycket som jag kan. Men är nog inte allt. Mår så allmänt skit, så ah. Vad kan detta vara? Cancer? Ska jag vänta på vc-tiden, eller uppsöka en privatläkare..? Verkligen tacksam för hjälp.
Citera
2017-05-23, 09:17
  #2
Medlem
Är du kille eller tjej? Ring den gamla vårdcentralen och begär ut provsvaren, du har rätt att få en labblista. Den kan du fota och visa här sedan. Du måste ju få veta vilka prov de tog.

Har du feber, så anteckna det varje dag. Likaså dina symtom. Är vikten samma?

Men först undrar jag om du är kille eller tjej som sagt.
Citera
2017-05-23, 09:57
  #3
Medlem
Manu79s avatar
Fortsätt träffa läkare tills dom hittat felet. Lita aldrig på en enda läkares bedömning
Citera
2017-05-23, 09:57
  #4
Medlem
Är kille, 22 år gammal
Citera
2017-05-23, 11:46
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olajvereriks
Är kille, 22 år gammal
I vilken del av landet bor du?
Har haft liknande symtom som du fast en del fler samt inte exakt dem du uppvisar.
Har känt mig svindålig i flera år(men blivit bättre periodvis) och värst har det blivit under sommar semestern de senaste 3 åren(har dock alltid blivit bättre i slutet av somrarna), mått otroligt dåligt med tryck runt halsen uppsvälld mage, halsbränna, stickningar i hud & muskler, senryckningar i händer, molande värk i både händer och fötter samt bröstkorg och har även dåligt läkkött från småsår/brännsår.

Nu till det intressanta, jag bor i Norrland och började för 10 dagar sedan som ett desperat försök(i väntan på att få träffa en svensk läkare på VC) med multivitaminer som heter Mitt val Man och efter jag knaprat 2 av dessa i 6 dagar så vaknade jag upp den 7 dagen och mådde 90% bättre, så antingen är detta en slump eller så tär mörkermånaderna så mycket på mig att jag får brist på vissa vitaminer och mineraler under vintertiden(är sällan ute i solen under våren).
Ska även tillägga att jag käkat Losec för magen under denna tid med, ej dagligen med vid behov.
Citera
2017-05-23, 14:00
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spanaren007
I vilken del av landet bor du?
Har haft liknande symtom som du fast en del fler samt inte exakt dem du uppvisar.
Har känt mig svindålig i flera år(men blivit bättre periodvis) och värst har det blivit under sommar semestern de senaste 3 åren(har dock alltid blivit bättre i slutet av somrarna), mått otroligt dåligt med tryck runt halsen uppsvälld mage, halsbränna, stickningar i hud & muskler, senryckningar i händer, molande värk i både händer och fötter samt bröstkorg och har även dåligt läkkött från småsår/brännsår.

Nu till det intressanta, jag bor i Norrland och började för 10 dagar sedan som ett desperat försök(i väntan på att få träffa en svensk läkare på VC) med multivitaminer som heter Mitt val Man och efter jag knaprat 2 av dessa i 6 dagar så vaknade jag upp den 7 dagen och mådde 90% bättre, så antingen är detta en slump eller så tär mörkermånaderna så mycket på mig att jag får brist på vissa vitaminer och mineraler under vintertiden(är sällan ute i solen under våren).
Ska även tillägga att jag käkat Losec för magen under denna tid med, ej dagligen med vid behov.

Undrar om du står på SSRI-preparat, eller något lugnande? För de besvär du beskriver; tryck runt halsen, stickningar i hud och muskler, ryckningar, molande värk i händer och fötter och över bröstkorgen, är typiska symtom vid in- eller utsättning av mediciner, toleransökning eller abstinens.
Så därför så undrar jag om du står på några mediciner? Frågar även trådskaparen.

Med vänlig hälsning!
Citera
2017-05-23, 14:03
  #7
Medlem
Hej, och nej jag äter inga som helst mediciner annat än Losec som jag skrev i tidigare inlägg, många av de symtom jag upplever kan dock vara stressrelaterade men knappast alla.
Citera
2017-05-23, 16:42
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spanaren007
Hej, och nej jag äter inga som helst mediciner annat än Losec som jag skrev i tidigare inlägg, många av de symtom jag upplever kan dock vara stressrelaterade men knappast alla.

Jag gick in på FASS och kollade biverkningarna på Losec. En del av de symtom som du har stog med bland
dessa, men det var de mindre vanliga, så det är kanske lite långsökt.

Jag känner mycket väl igen dina symtom, och har förstås känt mig orolig. När jag har pratat med VC om detta
med stickningar, domningar o.s.v. så har de bara avfärdat med "ångest". Och så var det inget mer med det.
Visst kan det vara så, men man kan ju tycka att det ska väl inte framkalla de här besvären. Men med just dina
symtom så kommer jag ingen vart med vården, utan jag har bara fått acceptera, vilket inte alltid är så roligt.

Men mycket starka spänningar i kroppen kan göra att det blir de här besvären. Många är hurtiga och tycker väl att
det är bara slappna av, men så enkelt är det inte! Och vem vill ha det så här, inte vill man gå omkring och må
dåligt. Självklart vill man leva livet som alla andra. Men det här är jobbiga symtom, och frustrerande, när man inte
får något svar på vad det är.
Nu så kommer jag inte ihåg allt du har skrivit, är det stressigt omkring dig?
Citera
2017-05-23, 17:34
  #9
Medlem
Äter heller inga mediciner.. Försöker tänka att mina symtom är stress/ångestrelaterade, men går sådär.
Citera
2017-05-23, 18:07
  #10
Medlem
Ser att du har träffat på Swedens Finest.
Antingen har du allergi eller behöver träffa en psykolog är nog de klassiska svaren du vår vänja dig vid.

Skickar PM!

Citera
2017-05-23, 18:56
  #11
Medlem
Långvarigt bruk av Losec kan ge brist på B12 och folat, som i sin tur kan ge ett flertal diffusa symtom. Krävs ett tämligen okomplicerat blodprov för att ta reda på om det är problemet i ditt fall.

Lycka till!
Citera
2017-05-23, 19:57
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnokigaSnoken
Långvarigt bruk av Losec kan ge brist på B12 och folat, som i sin tur kan ge ett flertal diffusa symtom. Krävs ett tämligen okomplicerat blodprov för att ta reda på om det är problemet i ditt fall.

Lycka till!
Det som stör mig är att jag i somras gick till VC och de tog standard tester och det enda
de hittade var att mitt sköldkörtelhormon var lite högt, i övrigt såg allt fint ut, sänkan låg på 2 och urinprovet såg bra ut.

Skulle på återbesök 1 månad senare men det drog ut på tiden och blev 3-4 månader, dessa provsvar visade då att nu var sköldkörtelhormonet inom värdet och även andra hormoner som de kollat upp såg bra ut.

Men det är mycket möjligt att du har rätt gällande Losec och vad jag förstår så är Omeprazol i princip samma läkemedel, och det är just detta märke jag varit stor knaprare av de senaste 5 åren, bara sista veckorna jag prövat Losec.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback