• 1
  • 2
2017-05-23, 06:41
Medlem
Mr.Majestics avatar
Hej!

Det är en kille som är skyldig mig en större summa pengar, och vi nu enats om en betalningsplan. Han har strulat fram och tillbaka, och pengarna är ALDRIG inne i tid.

Han skickar screenshots från sin internetbank (Nordea), där man kan se att betalningen är "Färdigbehandlad" den 19e Maj, men jag har inga pengar på mitt konto.

Går det att "förfalska" så att det ser ut som att den är färdigbehandlad i internetbanken annat än klippa och klistra i paint? i.e. att man lägger en betalning, för att sedan kancellera den i sista sekund eller liknande? Jag har kontaktat min bank, och det ligger inga betalningar på ingång.

Mvh, Mr.
Citera
2017-05-23, 06:48
Medlem
sasos avatar
vill man så kan man göra vad som helst
han har viljan
Citera
2017-05-23, 08:04
Medlem
Mr.Majestics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
vill man så kan man göra vad som helst
han har viljan

Haha, det ska han ha cred för. Han är en hal jävel.

Berätta mer, hur går det till? Vi har ett hyreskontrakt, och jag tänker skicka ut honom om han strular mer nämligen.
Citera
2017-05-23, 08:27
Medlem
Man behöver inte "förfalska" en överföring. Det går att registrera en överföring och senare avbryta/ångra den, så att mottagaren aldrig får pengarna. Om då överföringen är registrerad men ej genomförd ännu, så kan det vara detta som du fick se. Därefter avbröt han överföringen så att du aldrig skulle kunna få pengarna.
Citera
2017-05-23, 09:37
Medlem
Börja kräva betalning via swish. Att en överföring hamnar snett med dagens system är inte vidare sannolikt så visst osar det katt.
Citera
2017-05-23, 09:49
Medlem
Mr.Majestics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av airsalt
Man behöver inte "förfalska" en överföring. Det går att registrera en överföring och senare avbryta/ångra den, så att mottagaren aldrig får pengarna. Om då överföringen är registrerad men ej genomförd ännu, så kan det vara detta som du fick se. Därefter avbröt han överföringen så att du aldrig skulle kunna få pengarna.

Just därför jag satte förfalska inom citationstecken

Så om man avbryter/ångrar den så registreras den ändå som behandlad? Vet att det finns katergorier som "Avvisad" etc. Borde inte överföringen registreras därunder?

Mvh, Oscar
Citera
2017-05-23, 09:50
Medlem
Mr.Majestics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Börja kräva betalning via swish. Att en överföring hamnar snett med dagens system är inte vidare sannolikt så visst osar det katt.

Det är uthyrning av en lägenhet i utlandet, så Swish går tyvärr inte. Är dock bekant med hans far, så kommer att kontakta honom.
Citera
2017-05-23, 14:09
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Majestic
Just därför jag satte förfalska inom citationstecken

Så om man avbryter/ångrar den så registreras den ändå som behandlad? Vet att det finns katergorier som "Avvisad" etc. Borde inte överföringen registreras därunder?

Mvh, Oscar

Det kan nog vara lite olika för olika banker, men om jag tar de två bankerna som jag har erfarenhet av, Handelsbanken och Ica-banken, så försvinner borttagna överföringar/betalningar utan att bli "synliga" för mig som kund.
Citera
2017-05-23, 14:12
Medlem
Ännu enklare är att bara gå in och ändra i webbsidan direkt i webbläsaren och sen ta screenshot på ändringarna. En screenshot på en webbsida säger absolut ingenting.

Du kan lätt göra det själv. Använda Chrome som webbläsare. Högerklicka på det du vill ändra och välj Inspektera. Nu kan du ändra hela webbsidans utseende till precis vad du vill.
Citera
2017-05-23, 15:27
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Hej!

Det är en kille som är skyldig mig en större summa pengar, och vi nu enats om en betalningsplan. Han har strulat fram och tillbaka, och pengarna är ALDRIG inne i tid.

Han skickar screenshots från sin internetbank (Nordea), där man kan se att betalningen är "Färdigbehandlad" den 19e Maj, men jag har inga pengar på mitt konto.

Går det att "förfalska" så att det ser ut som att den är färdigbehandlad i internetbanken annat än klippa och klistra i paint? i.e. att man lägger en betalning, för att sedan kancellera den i sista sekund eller liknande? Jag har kontaktat min bank, och det ligger inga betalningar på ingång.

Mvh, Mr.

Det är superlätt, högerklicka t.ex. på min kommentar, välj "inspektera" och så ser du källkoden på hemsidan. Sen kan du dubbelklicka på det elementet du vill ändra, och ändra informationen däri. Du kan då alltså helt designa om en hemsida på några minuter, och sen ta en skärmbild av det du precis skapat.

Här är ett exempel jag skapade på 1 minut: http://imgur.com/a/rvuhV

Skärmdumpar är inte värda ett skit i bevissyfte, det är superlätt att manipulera och man kan aldrig se huruvida den är äkta eller ej.
Citera
2017-05-23, 15:58
Medlem
Mr.Majestics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Ännu enklare är att bara gå in och ändra i webbsidan direkt i webbläsaren och sen ta screenshot på ändringarna. En screenshot på en webbsida säger absolut ingenting.

Du kan lätt göra det själv. Använda Chrome som webbläsare. Högerklicka på det du vill ändra och välj Inspektera. Nu kan du ändra hela webbsidans utseende till precis vad du vill.

Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Det är superlätt, högerklicka t.ex. på min kommentar, välj "inspektera" och så ser du källkoden på hemsidan. Sen kan du dubbelklicka på det elementet du vill ändra, och ändra informationen däri. Du kan då alltså helt designa om en hemsida på några minuter, och sen ta en skärmbild av det du precis skapat.

Här är ett exempel jag skapade på 1 minut: http://imgur.com/a/rvuhV

Skärmdumpar är inte värda ett skit i bevissyfte, det är superlätt att manipulera och man kan aldrig se huruvida den är äkta eller ej.

Tackar! Det är dock en Screenshot från mobilen denna gång, men tack för tipset! Han är speltorsk (har jag förstått nu), och kan tydligen alla tricken enligt hans (numera föredetta) polare.
Citera
2017-05-23, 16:44
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Tackar! Det är dock en Screenshot från mobilen denna gång, men tack för tipset! Han är speltorsk (har jag förstått nu), och kan tydligen alla tricken enligt hans (numera föredetta) polare.

Läste inte så noga, men tror det ska funka fint att göra via t.ex. detta: https://developers.google.com/web/to...ampaign=2016q3

Det är bara lite bökigare, men är ändå väldigt lätt att förfalska även en skärmdump från mobilen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in