Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-24, 11:17
  #13
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frisim
Blev tvungen att söka runt lite och hittade dessa två studier som pekar åt det hållet:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8177051
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/art...ients-07-05259

Nu är ju den ena studien smågammal, så jag vet inte om den fortfarande är aktuell. Sen är jag ingen expert på att tolka vetenskapliga texter, så chansen finns ju att jag har misstolkat resultaten.


Citat:
After statistically controlling for differences in relative amounts of carbohydrate and fat in the diet and for norepinephrine concentrations, no significant differences in adjusted RMR between vegetarians and nonvegetarians were noted. These results suggest that the higher RMR observed in young male vegetarians is partially mediated by differences in dietary macronutrient composition and increased sympathetic nervous system activity.

Att fördelningen av makronutrienter kan påverka RMR är inte omöjligt. I diskussionsdelen spekulerar dom i att det kan bero på det vegetabiliska fettet. Eller att det är en möjlig orsak till varför dom såg en höjning.
Citera
2017-05-24, 13:56
  #14
Medlem
Frisims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Att fördelningen av makronutrienter kan påverka RMR är inte omöjligt. I diskussionsdelen spekulerar dom i att det kan bero på det vegetabiliska fettet. Eller att det är en möjlig orsak till varför dom såg en höjning.

Bevisligen lämnade jag läskunnigheten på hatthyllan imorses, tack för att du redde ut det där!

Man skulle sammanfattningsvisa säga att den noterade högre ämnesomsättningen hos veganer inte beror på att de avstår från animaliska produkter utan för att som helt enkelt hamar i em annan macrofördelning när det avstår?

Jag vart bara nyfiken på ämnet därav att jag sökte. Man får ju höra så mycket saker från allt och alla. 😊
__________________
Senast redigerad av Frisim 2017-05-24 kl. 13:58. Anledning: Råkade posta för tidigt
Citera
2017-05-24, 14:17
  #15
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frisim
Bevisligen lämnade jag läskunnigheten på hatthyllan imorses, tack för att du redde ut det där!

Man skulle sammanfattningsvisa säga att den noterade högre ämnesomsättningen hos veganer inte beror på att de avstår från animaliska produkter utan för att som helt enkelt hamar i em annan macrofördelning när det avstår?

Jag vart bara nyfiken på ämnet därav att jag sökte. Man får ju höra så mycket saker från allt och alla. 😊

Att dom avstår animaliska produkter har troligtvis inget med RMR att göra. Som det redan påpekats i tråden så gör ju dom ett medvetet val av kosten, samt att det finns mindre plats för "skräpmat" i deras kost, mer fibrer m.m. Vilket i sin tur kan göra det lättare att hålla vikten.
__________________
Senast redigerad av jpettersson1991 2017-05-24 kl. 14:39.
Citera
2017-05-24, 17:05
  #16
Medlem
Fast det är inte mindre skräpmat för veganer. Det finns kanske inte 50 olika burgare att välja på men i princip alla snabbmatskedjor har veganska alternativ. På många restauranger är det dessutom hamburgare som erbjuds, och jag vet väldigt många veganer som älskar skräpmat. Och känner väldigt få som föredrar typ stekta morötter med blomkålspuré...
Citera
2017-05-25, 10:15
  #17
Medlem
Frisims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av queerish
Fast det är inte mindre skräpmat för veganer. Det finns kanske inte 50 olika burgare att välja på men i princip alla snabbmatskedjor har veganska alternativ. På många restauranger är det dessutom hamburgare som erbjuds, och jag vet väldigt många veganer som älskar skräpmat. Och känner väldigt få som föredrar typ stekta morötter med blomkålspuré...

Vad jag vet så är det väl egentligen bara Max som har en veganburgare på menyn, och O'Learys då. Visst går det att specialbeställa på de andra ställena men det räknas ju inte riktigt. :P

I allmänhet håller jag dock med, går man till veganavdelningen i frysdisken så är det uteslutande skräpmat som erbjuds, så nog går det allt att svulla till självhatsgränsen på grönsaker med.
Citera
2017-05-25, 11:25
  #18
Medlem
Vegetabiliskt fett som redan har nämnts kan spela in:

”forskning från Uppsala universitet visar att mättat fett är mer fettbildande och mindre muskeluppbyggande än fleromättat fett.
Länk
Mättat fett leder t ex lättare till bukfetma, medan omättat tenderar att lägga sig jämnare över kroppen.
Citera
2017-05-25, 17:46
  #19
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frisim
Blev tvungen att söka runt lite och hittade dessa två studier som pekar åt det hållet:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8177051
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/art...ients-07-05259

Nu är ju den ena studien smågammal, så jag vet inte om den fortfarande är aktuell. Sen är jag ingen expert på att tolka vetenskapliga texter, så chansen finns ju att jag har misstolkat resultaten.
Den första studien visade inga skillnader mellan de bägge grupperna när fördelningen av makronutrienterna - kolhydrater, protein och fett - var med i beräkningen.

I den andra studien såg man skillnader i ämnesomsättningen och spekulerar kring att det skulle ha att göra med vegetabiliska fetter kontra animaliska fetter.
Citat:
In conclusion, a higher REE was found in vegetarians than in non-vegetarians, and vegetable fats in the diet may be a key factor for increasing it.

[...]

Some macronutrients in the vegetarian diet, particularly vegetal fats intake, could have a role in increasing REE. Furthermore, vegetarian diet could change the cytokines profile which, in turn, could influence REE. However, prospective studies are needed to recommend this type of dietary intervention in the general population.
Men som man kan läsa i deras slutsatser så är det inte helt fastställt och det behöver forskas vidare i det för att kunna fastställa att det verkligen är de vegetabiliska fetterna som är nyckeln. Intressant, i vilket fall som helst.

Visst kan det ha betydelse, men jag är dock fortfarande inne på det faktum att veganer, och andra som är noga med sin kosthållning, drar sig från att köpa skräp och håller sig till en mer sund kost med mindre halvfabrikat och mer egenlagad mat.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback