Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-22, 22:47
  #1
Medlem
Det är väldigt sällan man ser tjocka vegetarianer/veganer. Är vegetarisk kost mer kalorisnål eller vad beror det på?

Jämförde nu även quornfärs med nötfärs. Quorn har 105 kcal medans nötfärs har 225 kcal.
__________________
Senast redigerad av x-power 2017-05-22 kl. 22:49.
Citera
2017-05-22, 22:51
  #2
Medlem
franges avatar
Vegansk mat smakar så djävla illa så inte ens veganerna äter särskilt mycket av det, så att de nätt och jämnt blir mätta. Jag har själv inga problem att dra i mig bortåt 400g högrevsfärs i bröd på ett bräde, och vill ändå ha efterrätt... Och nej, jag är inte fet.
Citera
2017-05-22, 23:10
  #3
Medlem
De flesta vegetarianer/veganer har väl en allmänt medveten kosthållning. Du kan bli fet på enbart vegomat men ledsnar så klart rätt snabbt på att käka pasta och potatis.
Citera
2017-05-23, 00:26
  #4
Medlem
Doktordonkas avatar
Veganer kan vara rätt smala. Vegetarianer däremot kan vara ungefär lika tjocka som vanliga allätare.
Varför veganer är smalare vetekatten, men det kanske inte går att få tag på vegankäk överallt och då får de hålla sig till salladen = blir inte mätta. (Lagom mycket spekulation/gissning från min sida här).
Eller så är det så att genom att inte äta ost eller mjölkprodukter så går inte veganerna upp lika mycket i vikt.
Citera
2017-05-23, 08:32
  #5
Medlem
randones avatar
Nja, sen jag blev vegan så har jag tjockat på mig rejält.
Dock så blev jag sjuk och kunde inte gymma så det får man ju räkna in också då.
Iallafall..
Fatta så mycket god mat det finns att äta som vegan! Helt jävla insane.
Det finns ju även massor med junk food även som vegan.
Min enda vegankompis tjockade på sig lite också.

Har en släktig som blev vegetarian i början av 80-talet och han levde på potatisbullar och hade löpning som hobby, så han blev väldans skinny till en början där.
Citera
2017-05-23, 08:55
  #6
Medlem
Problemet är att mainstream-veganer inte kan laga mat och tror att typ sallad duger till fruksot, lunch och middag. Eller så köper de värdelösa köttsubstitut istället för att lära sig att laga ny mat. Riktig veganmat, frön, linser, bönor, frukt och typ ris/potatis funkar hur bra som helst att lägga på sig vikt med. Linser och köttfärs har nästan identiska stats när det gäller kalorier så testa att slänga i linser i köttfärssåsen istället för köttfärs.
__________________
Senast redigerad av Olepeter 2017-05-23 kl. 08:59.
Citera
2017-05-23, 09:00
  #7
Medlem
randones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Problemet är att mainstream-veganer inte kan laga mat och tror att typ sallad duger till fruksot, lunch och middag. Riktig veganmat, frön, linser, bönor, frukt och typ ris/potatis funkar hur bra som helst att lägga på sig vikt med. Linser och köttfärs har nästan identiska stats när det gäller kalorier så test att slänga i linser i köttfärssåsen istället för köttfärs.


Yes, jag tycker att en färs gjord på gröna linser, valnötter och bönor är godare än den vanliga sojafärsen.
Citera
2017-05-23, 19:31
  #8
Medlem
Det finns sjukt mycket godis, snacks, glass och skräpmat som är vegansk, och det innehåller lika mycket kalorier som ickevegansk dito. Det finns också sjukt mycket köttsubstitut, klassisk korv innehåller väl typ 200-250 kcal/100 gram, havre/soja/mandeldryck osv, från 35-60 kcal/100 gram.
Har även många vegovänner som har en förkärlek till fika och det blir en inte smal på.

En enkel video som visar utbudet: https://www.youtube.com/watch?v=U2H2J9AxNFA
Citera
2017-05-23, 23:12
  #9
Medlem
Frisims avatar
Lär som nämnt vara att veganer behöver hålla striktare koll på stt näringsintag generellt för att få i sig alla micros, därav brukar de har ganska bra koll på sina kcal med. Annars upplever jag att veganmaten mättar väldigt bra per kcal om ni förstår vad jag menar, magen fylls lätt av alla sorters grönsaker och elände man stoppar i sig.

Har för mig att jag har läst att veganer uppnår lite högre ämnesomsättning med, speciellt om det är sådana som lagar sin egen mat och äter "rent". Det lär väl kunna också bidra lite i så fall.
Citera
2017-05-24, 07:06
  #10
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
De flesta vegetarianer/veganer har väl en allmänt medveten kosthållning.
Jag tror inte svaret är krångligare än så här. Ju mer medveten man är om sin kosthållning, desto mindre sannolikt är det att man trycker i sig skitmat och överäter. Dessutom förhindrar deras kosthållning dem från att trycka i sig mycket av den snabbmaten som många äter.
Citera
2017-05-24, 07:09
  #11
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frisim
Har för mig att jag har läst att veganer uppnår lite högre ämnesomsättning med, speciellt om det är sådana som lagar sin egen mat och äter "rent". Det lär väl kunna också bidra lite i så fall.
Tvivlar jag på. Men du får gärna visa att jag har fel.
Citera
2017-05-24, 08:08
  #12
Medlem
Frisims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Tvivlar jag på. Men du får gärna visa att jag har fel.

Blev tvungen att söka runt lite och hittade dessa två studier som pekar åt det hållet:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8177051
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/art...ients-07-05259

Nu är ju den ena studien smågammal, så jag vet inte om den fortfarande är aktuell. Sen är jag ingen expert på att tolka vetenskapliga texter, så chansen finns ju att jag har misstolkat resultaten.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback