Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-22, 21:42
  #1
Medlem
Någon som kan hjälpa mig med denna fråga?

Hur ska en liberal lösa bostadskrisen och förklara med hjälp av utbud och efterfrågan.
Citera
2017-05-22, 22:27
  #2
Medlem
Coversalls avatar
na.
Citera
2017-05-22, 23:08
  #3
Moderator
HelgeBuks avatar
Tja, en möjlighet skulle vara att dels minska på byggnadsreglerna (man kan låta allt som har med direkt säkerhet att göra vara kvar, och ta bort vissa tramsiga saker som jag gissar finns, säkert sånt som minsta area på ett badrum, handikappvänliga trapphus osv) för att det ska bli lättare att bygga effektivt, dels ta bort alla former av pristak på boende. Vill jag hyra ut en lägenhet i centrala Stockholm för 25 000 kr/mån ska jag naturligtvis få göra det om det är nån som är villig att betala så mycket.

Får man så mycket pengar för en lägenhet kommer ofelbart utbudet att öka. Liberalen tar bort fåniga regler för hur höga hus man får bygga - vips smäller nån upp en skyskrapa med 500 lägenheter mitt i centrala Stockholm och tjänar multum. Efter ett tag har det byggts så pass många skyskrapor med jättemånga lägenheter att det börjar ta slut på folk som vill flytta till Stockholm. Balans har uppstått! Priserna går ner till nån form av jämviktsläge.
Citera
2017-05-23, 07:08
  #4
Medlem
Gamlings avatar
Se till att bankerna får stå risken när de lånar ut pengar! Det ska aldrig vara möjligt för en långivare att få ut mer än säkerheten från låntagaren.
Detta skulle sätta en stark press på prisutvecklingen!

Men, som sagt, det viktigaste för att få en fungerande bomarknad är införandet av marknadshyror!
Citera
2017-05-23, 19:54
  #5
Medlem
Coversalls avatar
Tillåta privata bolag sköta stadsplanering och bostadsplanerna,vilken då även måste mena att privata aktörer får ta fram även mer byggbar mark.
Enklare att få lov att bygga enklare bostäder och få ner priserna genom ökad konkurrens.
slopade skatter, regler och avgifter för byggföretagen och bolagen som investerar i bostadsbyggandet.
friare hyressättningar, som enligt mig är helt sjukt.
Ta bort krav på miljö och ljud jämnt emot närliggande fastigheter/infrastruktur.
antagligen även underlätta att hyra ut i andrahand, utbud och efterfrågan tänker jag svarar sig självt?

Efterfrågan finns(inte utbud) och detta är deras lösningar starkt kopplat Ideologiskt.
Hur dem sen löser efterfrågan efter billigare hyresrätter vet jag inte efter som den fria marknaden inte ser efter andra intressen en att tjäna sina cash.
Prata efterfrågan med en liberal i denna fråga så ser denne inte bara konsumenternas efterfråga utan inte minst företagens.

Vet inte om det var mycket till hjälp det lilla jag spontant kom på att skriva ner.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback