Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-22, 21:36
  #1
Medlem
Hej.

Jobbar i dag som ingenjör och nu önskar jag att studera vidare.
Efter min 3 åriga bachelorgrad fick jag jobb i min nuvarande bedrift. Jag fick jobb innan jag var färdig med utbildningen och jag var 23 år när jag startade jobba. Nu har jag jobbat här i nästan 2 år och nu vill jag ta en 2 årig mastergrad vid sidan om jobbet.
Jag vill ta mastergraden på deltid, över 3-4 år, och jobba samtidigt. Jag vill gå ner från 100% till 80% anställning på jobbet så att jag får tid till bägge delarna. Jag vet att jag klarar detta. Jag vill och jag kan.

Till mina funderingar.
Jag är rädd för att min chef inte vill låta mig gå ner i arbetstid och att han blir skeptisk till studierna. Detta måste jag argumentera emot.
1. Innan de tog in mig så sökte de efter en ny man i två år. Jag tog jobbet och även om jag slutar så tror jag att det blir svårt för dem att hitta en ny person till att ta min plats.
2. Jag tycker inte om denna stad som jag har flyttat till för att jobba, detta är min chef och kolleger klara över. Varför jag inte har flyttat än är för att jag inte har haft möjligheten till det. De vet att så snart jag kan, då flyttar jag.
3. Om jag får studera, då betyder det att jag stannar på min nuvarande arbetsplats längre. De förlorar mig inte. Det borde ju vara positivt för dem.

4. Efter fullfört mastergrad måste chefen betala mer i lön till mig. Detta tror jag att han gärna skulle vilja spara in på, för jag kommer utföra exakt samma arbete, med eller utan mastergrad.
5. Jag tror i dag att jag är lite underbetald. Jag har valt att vänta med att löneförhandla, jag vill hellre studera. Detta har jag inte talat om för chefen. En sak i taget.
6. Att jag jobbar 20% mindre betyder att företaget tjänar mindre pengar, vilket chefen säkert inte tycker om.
7. Jag kommer säkert höra grejer som att "Ja men vi kan ju inte låta dig jobba mindre, för då kommer alla andra fråga om samma sak."
8. Jag är 1 av 2 personer inom mitt ingenjörsområde i denna lilla stad på 40000 invånare. Det gör mig attraktiv för företaget.
9. Chefen är en snål en, och det hör man många säga. Han vill spara in.

10. I och med att de tog in mig som ung och färdigutbildat så har de investerat en del i mig med upplärningstimmar osv. Har fått full lön sedan första dag.
11. När jag ska studera, då blir jag på studieplatsen i en vecka (annan stad), sen tillbaka på jobbet två-tre veckor. Jag blir borta från jobbet i fem omgångar, en vecka per gång. Detta ser de säkert negativt på.
12. Det går inte med att hota chefen med att jag lämnar, för inget annat företag kommer vilja anställa mig från dag ett på deltid.
13. Det är bara en väg jag känner att jag kan gå, och det är upp.

Baserat på detta, hur hade ni presenterat önskemålet till chefen?
Jag är rädd att han kommer säga nej och blockera för mig. Jag är ung, 25 år, jag vill och jag kan, så då borde jag få studera.
Jag svarar på alla frågor.
Tack.
Citera
2017-05-22, 21:54
  #2
Medlem
Hur stort är företaget? Om det är en liten arbetsplats (typ 3-10 anställda) med nära kollegor som även är dina vänner kan det vara en speciell situation, men annars är åtminstone min grundregel att du inte är skyldig företaget något, oavsett investeringar de har gjort i dig. De har inte anställt dig av välvilja. Lägg fram förslaget och få det att framstå som du redan har bestämt dig. Beroende på hur säker du är på att du kan lösa ett annat jobb om dina önskningar eller krav inte gås till mötes kan du ju välja om du vill formulera det som ett ultimatum eller en önskan.
Citera
2017-05-22, 21:54
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av europa2016
Hej. .......

Erkänn Du har knarkat hela dagen.
Citera
2017-05-22, 21:57
  #4
Medlem
Har inte läst ditt långa inlägg, men det finns lagar för sådant där. Du kan begära tjänstledigt för studier, och din arbetsgivare har i princip skyldighet att bevilja en sådan ansökan om det görs med god framförhållning (6 månader tror jag). Din chef kan få den begärda tiden justerad med vissa begränsningar om det krävs för verksamheten. Dock, efter att du fått din tjänstledighet beviljad så är det den som gäller.
Citera
2017-05-22, 22:01
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aaaaabc
Hur stort är företaget? Om det är en liten arbetsplats (typ 3-10 anställda) med nära kollegor som även är dina vänner kan det vara en speciell situation, men annars är åtminstone min grundregel att du inte är skyldig företaget något, oavsett investeringar de har gjort i dig. De har inte anställt dig av välvilja. Lägg fram förslaget och få det att framstå som du redan har bestämt dig. Beroende på hur säker du är på att du kan lösa ett annat jobb om dina önskningar eller krav inte gås till mötes kan du ju välja om du vill formulera det som ett ultimatum eller en önskan.

Hej. Vi är 2300 pers. Men på mitt kontor sitter ca. 55 personer. Ingen av de har blivit mina vänner utanför jobbet, men någon har blivit en nära kollega.
Men om jag nu lägger fram det som att jag har bestämt mig för att studera 50%, och han säger nej till att gå ner i arbetstid, vad gör jag då? Då framstår det som att jag är ok med 100% jobb. Han vill nog oavsett inte att jag försvinner i en hel vecka, fem gånger per termin.
Citera
2017-05-22, 22:02
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Har inte läst ditt långa inlägg, men det finns lagar för sådant där. Du kan begära tjänstledigt för studier, och din arbetsgivare har i princip skyldighet att bevilja en sådan ansökan om det görs med god framförhållning (6 månader tror jag). Din chef kan få den begärda tiden justerad med vissa begränsningar om det krävs för verksamheten. Dock, efter att du fått din tjänstledighet beviljad så är det den som gäller.

Tack, detta ska undersökas. Det kanske finns regler för dem som vill studera/jobba på deltid.
Citera
2017-05-22, 22:05
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av europa2016
Tack, detta ska undersökas. Det kanske finns regler för dem som vill studera/jobba på deltid.

Du kan bli tjänstledig på t.ex. 25, 50, 75%. Dock vet jag inte hur det då ser ut med arbetstider och så. Din chef har ju i grunden en ganska omfattande arbetsledningsrätt och kan fördela schemat. Kanske inte passar för dina studier.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback