Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-22, 20:32
  #1
Medlem
Tja FB.

En fråga till er kunniga.

Om jag köpter ett certifikat liksom Oil Bull X1 och jag köper ett antal till 50.

Måste det finnas en köpare till ett specifikt kursvärde för att jag ska bli av med certifikaten eller kan jag bara sälja av dem, som man gör på en CFD platform.

Tackar
Citera
2017-05-22, 21:09
  #2
Medlem
Utfärdaren av certifikatet kommer att ställa köp- och säljkurser så du kan alltid sälja tillbaka till utfärdaren.
Citera
2017-05-22, 21:17
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Utfärdaren av certifikatet kommer att ställa köp- och säljkurser så du kan alltid sälja tillbaka till utfärdaren.


Okey, tack
Citera
2017-05-30, 09:32
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janedoeslipp
Tja FB.

En fråga till er kunniga.

Om jag köpter ett certifikat liksom Oil Bull X1 och jag köper ett antal till 50.

Måste det finnas en köpare till ett specifikt kursvärde för att jag ska bli av med certifikaten eller kan jag bara sälja av dem, som man gör på en CFD platform.

Tackar

Jag har använt alla typer av instrument och har konto hos Avanza, SEB, Nordnet CMC Market och IG. Jag handlar Olja hos CMC Markets då det inte har bundna kontrakt. Jag kan välja att köpa olja för 100 kr om jag vill, helt utan hävstång. Och man slipper opening gaps eftersom de prissätter oljan dygnet runt. Nedan följer fler kommentarer.

- Volymen i produkten:
Hur många kontrakt finns det på köp och säljsidan? När det kommer till Certifikat finns det sällan några djup, utställaren sätter ett pris på köpsidan och ett på säljsidan. CFD:er har 10 nivåer.

- Hur ser kostnaderna ut:
Spread + courtage. CFD har en spread på ca 0,06% medan Certifikat har en spread på 0,4%. Vid köp för 50.000 blir kostnadsskillanden ca 30 kr för CFD och 200 kr om du använder Certifikat
- Glöm inte att läsa på kring innehavskostnaderna för Certifikatet.

- [u]Är du långsiktig eller kortsiktig[/U
Det är viktigt att ha en strategi. Är du långsiktig finns det en risk att inbakad kostnader i produkterna äter upp din avkastning. Väljer du CFD-terminen slipper du den kostnaden, handlar du Cash betalar du räntan. I Certet betalar du alltid en daglig ränta, ofta satt till 1-dagars Libor.

Det var det korta svaret ; )

Lycka till
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback