Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-23, 00:41
  #13
Medlem
justonefix124s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janedoeslipp
Det där med att kunden alltid har rätt är ju helt fel. Det jag har fattat med sälj under mina år och den typ jag jobbar mot är att vi ska kommer överens om vilket budget vi ska ligga på med kvalitativa produkter och då med service att jag berättar hur produkterna hänger ihop. Vissa vill ha de dyraste och vissa vill spara på det.

Jag menar att jag tror att "kunden alltid har rätt" har missförståtts och att det i 99% av fallen är fel. Det är just i situationer som du beskriver som det kanske stämmer om man vill sälja.
Säljer du bilar och det kliver in en kund som tror att han vet allt om bilar men inte vet ett skit, så låt honom fortsätta tro det. Bara du säljer en biljävel.

Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Nu jobbar jag inte med sådant själv, men personligen hade jag nog stått på mig om en totalt okunnig nybörjare hade insisterat på att genomföra totalt idiotiska förslag. Om jag hade nickat och hållit inne med de realistiska förslagen hade jag nog redan bytt jobb pga. bristande motivation. Så folk är väl olika.

Du hade bytt jobb ja , medans proffset hade sålt som fan.
Vet inte mycket om ämnet eller hur det är på TS jobb men det var mina tankar.
Citera
2017-05-23, 09:36
  #14
Medlem
Slottsgrytas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Folk ifrågasätter mig med ibland på jobbet. Senast det hände var igår då nån räknat ut att den skulle ha 20 m markstensduk till 60 kvm sten. Jag brukar bara säga, gör som ni vill och gå och göra nån annan arbetsuppgift. Jag har lärt mig av erfarenhet att det är meningslöst att tjafsa med folk om detta då de är dumma som spån.
För nåt år sen hade jag en gubbe som prompt incisterade på att han skulle hälla linolja i sin rödfärg och ville veta vilken typ han skulle ha. Jag förklarade noga för honom att man INTE ska ha linolja till slamfärg och även varför. Lik förbannat köpte han linolja. Någon månad efteråt står han i kassan och ska reklamera färgen för den var ju dålig. Hade jag inte kommit in just då och sett vilken nisse det var så hade det gått vägen. Nu behövde jag bara öppna burkarna och konstatera att jovisst har den faan hällt i linolja som sen inte blandats med färgen. Jösses, vilket jävla liv det blev. Jag var ju oduglig som inte kunde nånting om färg och min chef var en riktig odugling som inte gav mig sparken direkt. Färgen lämnade han och gick så den fick vi slänga sen.

Är i samma bransch, får faktiskt instämma på detta.
9/10 är tyvärr dumma som spån, ibland kvittar det vad man säger så tycker de att man är tappad bakom en vagn och att både jag med 15 års erfarenhet och de gällande byggregler har fel, sen går de hem och tar sönder allt för att sedan återkomma med en reklamation.
Får de inga pengar tillbaka så är man en idiot och företaget kan fara åt helvete.

Gäller att hålla sig lugn och stå på sig, ger inte vika för folk som är dumsnåla, fuskbygger eller inte lyssnar på vad man sagt.
De tror mer på vad grannen sagt än vad säljaren säger.
Tar några år och bli härdad på ett sådant jobb.

Roligt jobb ibland, man får sig några goa skratt, även en stort lager med otroliga historier att berätta för folk.

Jag har tappat hoppet om mänskligheten.

Till TS. Kasta den där jävla "ny på jobbet" skylten, de ser kunden och då kör de över dig bara för att de kan.
Citera
2017-05-23, 10:08
  #15
Medlem
Slottsgrytas avatar
Tycker kunden att du räknat fel med miniräknare, penna och papper då säger du bara, men ursäkta mig, du verkar duktig på matematik här får du låna miniräknaren samt papper och penna.

Alternativ att har du gjort en uträkning som kunden tycker är fel, så säger du. Men då beställer/säljer jag precis vad du som kund sagt eller själva räknat ut, så blir kunden nöjd och tror han är duktig samt får sin produkt.

Givetvis så återkommer han 3 dagar senare och säger att du är efterbliven, men då hänvisar du till din uträkning och ber han motivera varför den är efterbliven. sen när han inser hur efterbliven han själva är så talar du om för han att då får vi beställa resterande som du inte lyckades få med i din uträkning.
Sen kan du bjuda på en byggpenna för 10:- eller en kopp kaffe så ska du se att de lugnar ner sig.

I byggbranschen ska du helst aldrig tala om för kunden exakt hur han skall bygga. Bättre och säga Tex vad vill du ha idag? Jag kan rekommendera, det här kan funka, man bör använda denna, man kan göra på olika sett osv.

Du får skiten i nacken annars när det går åt helvete. Försiktig med ordvalen.

Man kan alltid fråga "vad säger din hantverkare som skall gjuta din platta då?" Svaret blir oftast att de har inte anlitat någon, utan ska göra det själv, gärna med bärlager 0-20 och matjord.
Då kan man välja att hålla truten och sälja skiten direkt, för kom ihåg du gav inga råd eller tala om för kunden hur den skulle göra. Eller "rekommendera" något annat, inte DU SKA göra såhär, för om du talar om för kunden att himmelen är röd, så tror dem på dig.

I slutändan på dagen så säljer man produkter, vi är inte byggmästare eller arkitekter för då hade vi jobbat med det. Privatkunder tror man vet allt ända ner till vem fan som tillverkat pallen deras produkt står på eller vilka ämnen består den här reglen utav och hur gammalt var trädet innan det höggs ner och vart stod det, vad åt Kalle till lunch som körde skogsmaskinen den dagen.
Citera
2017-05-23, 13:52
  #16
Medlem
Gud vad man känner igen sig. Jobbade i en annan bransch med sälj och service. En del människor fattar man inte hur de kan driva ett lyckat företag. Du har helt rätt inställning med att du vill hjälpa, för mig räckte det att 1 kund i månaden uppskattade min hjälp lite extra så räckte den känslan länge och övervägde alla klappträn.
Citera
2017-05-23, 19:59
  #17
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justonefix124
Du hade bytt jobb ja , medans proffset hade sålt som fan.
Vet inte mycket om ämnet eller hur det är på TS jobb men det var mina tankar.

Ja, jag vill helst inte bli "proffs" inom dessa områden så det är nog därför. Har hört många telefonförsäljare bland annat som intalas av sina chefer att de ska bli "proffs" på sitt jobb, de har inte en bättre arbetsmiljö för det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback