Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-22, 17:49
  #1
Medlem
Wonds avatar
Jag och en kollega på jobbet har tillgång i samma rum två datorer som nu ej används, de hade vi tänkt koppla ur switchen som är till vårat arbetsnätverk och jag fick idén att möta honom i det lite old-school CS 1.6 som jag ibland vid tid och lust spelat hemma på steam.

Nu är det så på jobbet har vi ingen anslutning till nätverk och istället har jag en CS 1.6 version som fungerar köra offline med bl.a bottar.

Det jag hade velat göra är att på något sätt möta han offline/LAN men undrar vad som krävs?

Har möjlighet till en switch och nätverkskablar, tänkte kommer det fungera skapa server via "New Game" och därifrån kunna ansluta till varandra om man lyckats para ihop till samma nätverk på de två datorerna? Eller måste man fixa en dedicated server?
Tänkte vad som blir lättast och snabbast att dra igång.

[Edit]
Kanske dum fråga men jag är verkligen ej teknisk
Fungerar det köra direkt LAN kabeln mellan datorerna och på så sätt ansluta ihop dem så man slipper allt med brandvägg/router osv?
__________________
Senast redigerad av Wond 2017-05-22 kl. 18:05.
Citera
2017-05-22, 18:40
  #2
Medlem
studioxswes avatar
Du måste spela med en CS server, den kan du installera på din laptop eller annan dator. Du behöver tre datorer totalt. Det kan gå att installera på en av de två datorerna men inget jag testat.

Alla tre datorer behöver ligga på samma nätverk, dvs samma switch i ditt fall. Eftersom dessa datorer inte kommer få en IP adress måste du ge dessa egna IP adresser alternativt låta dessa sitta på vanliga "kontorsnätet" om ni har ett (och IT-avdelningen tillåter det)
Citera
2017-05-22, 18:43
  #3
Medlem
SGustafsson91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Du måste spela med en CS server, den kan du installera på din laptop eller annan dator. Du behöver tre datorer totalt. Det kan gå att installera på en av de två datorerna men inget jag testat.

Alla tre datorer behöver ligga på samma nätverk, dvs samma switch i ditt fall. Eftersom dessa datorer inte kommer få en IP adress måste du ge dessa egna IP adresser alternativt låta dessa sitta på vanliga "kontorsnätet" om ni har ett (och IT-avdelningen tillåter det)
När det begav sig var det inga som helst problem att spela på samma dator som servern kördes på. Så det borde inte vara några problem nu heller. Två datorer räcker.

Om du har en switch, koppla in bägge datorerna, sätt statiska ip-adresser inom samma range och sen är det bara o köra.
Citera
2017-05-22, 19:14
  #4
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGustafsson91
När det begav sig var det inga som helst problem att spela på samma dator som servern kördes på.

Så kan det vara, jag har med erfarenhet av att driva lite mer krävande CS servrar men i så fall borde 2 datorer lätt räcka.
Citera
2017-05-22, 19:35
  #5
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Så kan det vara, jag har med erfarenhet av att driva lite mer krävande CS servrar men i så fall borde 2 datorer lätt räcka.

CS har man spelat på hur många lan som helst och aldrig har vi haft en dedikerad serverdator. Det känns väldigt overkill för två pers
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback