Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-22, 14:54
  #1
Medlem
newsfilters avatar
Hej. Osäker på placeringen, men flytta gärna om den är helt orimlig.

Jag letar efter en inneboende till min lägenhet i en universitetsstad. Ska prata med en person ikväll som är en student vid ett universitet i ett annat EU-land och som ska läsa sin master här fr.o.m. i höst.

Har nämnt i annonsen att jag söker inneboende fr.o.m. juli. Personen planerar att flytta hit i augusti, men sade sig vara villig att betala juli-hyran ändå.

Nu till min fundering - hur bör jag be om betalningen av hyran?

Juli-hyran vill jag ganska så bestämt ha innan juli (som brukligt), men borde jag be om en delbetalning nu i veckan om personen tackar ja ikväll? Detta som garanti för att denne är seriöst, och för att minska min ekonomiska risk om det visar sig, i slutet av juni, att personen plötsligt inte längre är intresserad.

Av avståndsskäl och dylikt är det svårt med kontrakt och dylikt. Personen verkar dock vettig och seriös, så vill inte ställa orimliga krav. Hur hade ni gjort?

Mvh
Citera
2017-05-22, 15:11
  #2
Medlem
Lars1989s avatar
Ta en deposition på en månadshyra från det att denne tackar ja.
Citera
2017-05-22, 20:00
  #3
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Enligt regel 0.02 (Trådstart och forumval) flyttas tråden från ''Utbildning och studier'' till ''Bostad, hem och trädgård'', detta då trådens ämne ej handlar om studier utan om uthyrning av rum i bostad och förskottshyra. /Mod.
Citera
2017-05-22, 23:51
  #4
Medlem
newsfilters avatar
Sorry för felplaceringen.

Personen skulle tänka på det några dagar, vi bestämde att skriva kontrakt inkluderande deposition om det blir inflytt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback