Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-22, 14:49
  #1
Medlem
RingInteSnutens avatar
Tjena,

Planerar att resa ifrån Köpenhamn till Stockholm i Juli, men det finns inga tåg att boka.
Det går bra att boka både före, och efter mitt önskade datum (5e Juli).

Någon som har en aning om varför avgångar saknas?
Visst går det att ordna alternativ transport, skulle dock vara jävligt najs att sätta sig på ett tåg och inte kliva av innan vi är framme.

Edit: Hittade dock biljetter med snälltåget, har aldrig hör talas om dom tidigare, hur är dom att resa med?
Samma skit som SJ, eller bättre?
__________________
Senast redigerad av RingInteSnuten 2017-05-22 kl. 14:59.
Citera
2017-05-22, 15:33
  #2
Medlem
Snälltåget är bra. Reste med dom Sthlm-GBG. Inte lika snabbt som X2000 och med fler stopp, men helt klart bekväma. Var fri sittplats har jag för mig så satte mig i en kupé med sköna soffor. Trevlig personal ombord.
Citera
2017-05-22, 18:37
  #3
Medlem
studioxswes avatar
I sommar ska banverket (trafikverket) göra en massa banarbeten i Stockholm så SJ har nog inte släppt biljetterna eftersom dom inte vet om de kan köra tåg då. Det är samma för alla aktörer som ska in i Stockholm.

Arbetena gäller 29 juni – 9 juli
Citera
2017-05-22, 22:41
  #4
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
I sommar ska banverket (trafikverket) göra en massa banarbeten i Stockholm så SJ har nog inte släppt biljetterna eftersom dom inte vet om de kan köra tåg då. Det är samma för alla aktörer som ska in i Stockholm.

Arbetena gäller 29 juni – 9 juli
Sådana arbeten är om möjligt inlagda i tågplanen, som gäller från december och ett år framåt.
http://www.trafikverket.se/for-dig-i...eller-for-tag/
Citera
2017-05-23, 07:40
  #5
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Sådana arbeten är om möjligt inlagda i tågplanen, som gäller från december och ett år framåt.
http://www.trafikverket.se/for-dig-i...eller-for-tag/

Fast i det här faller verkar inte allt vara planerat

https://www.sj.se/sv/tagresan/fore-r...r-slappta.html
Citera
2017-05-23, 11:02
  #6
Medlem
RingInteSnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Snälltåget är bra. Reste med dom Sthlm-GBG. Inte lika snabbt som X2000 och med fler stopp, men helt klart bekväma. Var fri sittplats har jag för mig så satte mig i en kupé med sköna soffor. Trevlig personal ombord.

Jag hittade snälltåg, aldrig hört om dom förut men dom verkar köra hela vägen till Stockholm under denna period.

Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
I sommar ska banverket (trafikverket) göra en massa banarbeten i Stockholm så SJ har nog inte släppt biljetterna eftersom dom inte vet om de kan köra tåg då. Det är samma för alla aktörer som ska in i Stockholm.

Arbetena gäller 29 juni – 9 juli


Som sagt Snälltåg går att boka hela vägen, även via SJs hemsida.
Om dom tvingar oss att byta till buss sista sträckan så får det väl gå an.


Tack för svaren era vackra hjävlar!
Citera
2017-05-23, 11:24
  #7
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Fast i det här faller verkar inte allt vara planerat

https://www.sj.se/sv/tagresan/fore-r...r-slappta.html
Ingen aning. det kan vara så att arbetet var planerat att ta tre veckor men att det nu verkar gå att göra det på två. Då är det ju dumt att inte släppa iväg tåg när man är klar.
Citera
2017-05-23, 17:37
  #8
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Ingen aning. det kan vara så att arbetet var planerat att ta tre veckor men att det nu verkar gå att göra det på två. Då är det ju dumt att inte släppa iväg tåg när man är klar.

Jag hittade inget på sidan som du länkade till som visar att arbetet skulle ta tre veckor, man jag är inte så erfaren på tågdrift.
Citera
2017-05-23, 17:38
  #9
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
J
Som sagt Snälltåg går att boka hela vägen, även via SJs hemsida.
Om dom tvingar oss att byta till buss sista sträckan så får det väl gå an.

Ja skönare att ha något bokat iaf Fast jag skulle nog flyga till Bromma istället än att åka tåg för det kommer bli kaos. Det är en massa vägarbeten, bland annat Essingeleden så det kommer bli kaos.
Citera
2017-05-23, 17:54
  #10
Medlem
BoJackHorsemans avatar
Jag bokade Snälltåget en gång, första klass. Snäll kommer från tyskans snell, vilket betyder gör att ordet betyder Snabbtåg - stort misstag från min sida att anta det gällde 2016.

Satte mig i första klass. Visst var det mysigt men armstöd var lösa, det fanns ingen AC en kokhet dag och det var allmänt låg standard. Hörde någon jänkare muttra över till sin svenska flickvän "Is this really first class?" och jag kände samma sak.

Snälltåget är i praktiken ett rullande museum. Enda skillnaden är att man inte längre skiter ner på bankroppen utan det finns riktiga toaletter.

Däremot är det riktigt billigt och personalen är trevlig också.
__________________
Senast redigerad av BoJackHorseman 2017-05-23 kl. 17:57.
Citera
2017-11-15, 13:28
  #11
Medlem
polyuretans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoJackHorseman
Jag bokade Snälltåget en gång, första klass. Snäll kommer från tyskans snell, vilket betyder gör att ordet betyder Snabbtåg - stort misstag från min sida att anta det gällde 2016.

Nästan, schnell stavas det, eller Schnellzug som är hela det direktöversatta ordet. Fram till och med 70-talet var snälltåg en officiell benämning på en del SJ-tåg som inte stannade på alla mellanliggande stationer och därmed nådde slutdestinationen snabbare.

Citat:
Satte mig i första klass. Visst var det mysigt men armstöd var lösa, det fanns ingen AC en kokhet dag och det var allmänt låg standard. Hörde någon jänkare muttra över till sin svenska flickvän "Is this really first class?" och jag kände samma sak.


Skruvmejsel kan vara bra att ha ibland, hade nytta av det på Snälltåget en gång när hållvredet till ett fällbart bord var löst. Vem behöver AC när det finns öppningsbara fönster

Citat:
Snälltåget är i praktiken ett rullande museum. Enda skillnaden är att man inte längre skiter ner på bankroppen utan det finns riktiga toaletter.

Däremot är det riktigt billigt och personalen är trevlig också.

Det är ju gamla vagnar man åker i som SJ sålt lite billigt för att de blivit för omoderna för deras vagnpark, så visst är det lite av en museijärnväg över det hela. Andra lok dock. Det var länge sedan det blev otillåtet att spola toaletter rakt ut på rälsen, 80-talet tror jag, så det moderniserades nog redan när SJ hade vagnarna.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2841937

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback