Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-22, 14:10
  #1
Medlem
För snart tio år sedan blev en äldre dam rånad och nedslagen på Pennygången. Hon avled efter en månad på sjukhus. Jag minns att fallet uppmärksammades en del och bland annat togs upp på Efterlyst. Ingen har åkt dit för brottet eller ens varit misstänkt såvitt jag vet. Jag tänker att det måste finnas åtskilliga personer på Högsbohöjd som vet något om det som skedde. Om det är lokala ungdomar som gjort det måste de ha pratat med någon. Brottet känns som något lokala förmågor ligger bakom.

Artikel i GP från 2008:
http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6tebo...aida-1.1164496
Citat:
Överfallet inträffade den 12 november förra året efter ett på besök hos tandläkaren på Riksdalersgatan. På vägen hem, inte långt från bostaden, blev hon strax före klockan 19:00 överfallen och bestulen på sin väska. I samband med rånet blev hon slagen i huvudet med ett trubbigt föremål.
Bytet blev ett par hundralappar.

Naida Lindgren flyttade från Norrland till Göteborg på 60-talet och bosatte sig på Pennygången i Högsbo när området var nybyggt. Under sitt yrkesverksamma liv arbetade hon bland annat som lärare i särskolan. Hon var aktiv och social och gick ofta pensionärsdans.

Artikel i Expressen från 2008:
http://www.expressen.se/gt/hjalp-oss...ammas-mordare/
Citat:
Redan i december gick hennes barn ut i GT och vädjade till allmänheten om tips, men utan framgång.
I går träffade GT dottern Elisabeth Tomar på platsen där hennes mamma blev överfallen.
I hopp om att mordet ska lösas, går hon nu återigen ut med en uppmaning i GT.
– Jag vill att denna vädjan blir en påminnelse för den eller de som har begått denna djävulska handling. Jag hoppas att påminnelsen blir för mycket för deras samvete och att de nu ger sig till känna, säger Elisabeth Tomar.

Så sent som 2016 går GP igenom ett antal cold cases i Göteborg:
http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6tebo...arie-1.3447409
Citat:
Listan över olösta mord i Storgöteborg innehåller namnen på 64 offer, varav elva kvinnor. Och den växer, efter avskaffandet av preskriptionstiden, för varje år som går.

[...]

Här är fem av de brutala våldsbrott i Göteborg, där den skyldige ännu inte kunnat gripas:

[...]

2007-11-12, Pennygången, Högsbo.
På väg hem från tandläkaren på Riksdalergatan överfölls Naida Lindgren, 69, och blev bestulen på sin handväska och plånbok. Det skedde i närheten av Preem-macken. Rånet gav ett par enstaka hundralappar, inte mer.
Gärningsmannen hade slagit den pensionerade lärarinnan i huvudet med ett trubbigt föremål. Skadorna var så allvarliga att hon avled på sjukhus, en månad senare.
Först trodde anhöriga och läkare att Naida råkat ut för en olycka. Medicinsk undersökning visade dock att hon utsatts för yttre våld.

Eftersom ingen tråd tycks finnas på Flashback tycker jag det är dags att vi skapar en. Ni som bor i närheten, har ni hört rykten om fallet? Tror/vet man att någon särskild kan vara inblandad?
Högsbohöjd är känt för ett antal uppmärksammade fall på senare år, bland annat den s.k. kattmördaren, (FB) Vem är det som mördar katter i Högsbo? (Göteborg) och den s.k. hustrumördaren, (FB) Susanne Hasselsjö skjuten vid tolvskillingsgatan i Göteborg 1/3-13 (avliden). Förra året var det även en skottlossning, (FB) 25-årig man skjuten med flera skott i Högsbohöjd, Göteborg 16-11-27. Ingen av dessa händelser är antagligen relevant med händelsen år 2007 men det kan ge en viss bakgrund till att allvarliga brott har skett i Högsbo tidigare. Under åren 2012-2014 skedde några andra händelser i samma område, kanske av visst intresse: (FB) Vem skickar sexbrev till förskolor i Göteborg? Även där är det väl någon lokal förmåga som spårat (antagligen en sjuk person dessutom). Huruvida det går att jämföra ett överfall på en åldring med att skicka sexbrev till förskolor är kanske inte självklart.

Kom gärna med fler infallsvinklar.
Citera
2017-05-22, 18:55
  #2
Medlem
BoISarens avatar
Aktuella brott och kriminalfall --> Kriminalhistoria
/Moderator
Citera
2017-05-24, 00:51
  #3
Medlem
Ingen som vill säga något?
Citera
2018-07-04, 23:23
  #4
Medlem
Hoppas någon vill säga något!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback